Een decennium eindejaar luistercijfers: NPO Radio 2 op 1

NPO Radio 2 is de meest dominante zender in de belangrijke doelgroepen, constateert Vizeum.

ANP

De luistercijfers van de november-december meting van 2019 werden gisteren bekend. Deze laten zien dat NPO Radio 2 als grote winnaar uit de bus is gekomen. De zender sloot het decennium af met een enorme knal, door een marktaandeel van maar liefst 17,7 procent te behalen op allen 10+. Niet eerder was hun aandeel zo hoog.

Ook Radio 10 realiseerde een bijzonder mooie eindstand. Door een stijging van 1,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018, kwam deze zender uit op een aandeel van 11,1 procent. De top 3 wordt gecomplementeerd door Sky Radio, met een aandeel van 10,5 procent. Dit is toch weer een 0,4 procent stijging ten opzichte van een jaar geleden.

Advertentie
advertisement

In deze strijd heeft Radio 538 het onderspit moeten delven. Waar deze zender vorig jaar nog de tweede plek bezette met een aandeel van 10,4 procent, werd een top 3 notering nu niet behaald. De zender eindigt op plek vier met 9,5 procent marktaandeel. Een bittere pil voor Radio 538.

Daarnaast heeft ook QMusic in moeten leveren. Ten opzichte van de meting oktober-november daalt het aandeel in 10+ met 1,2 procent. Qmusic laat wel een stabiele performance zien in vergelijking met vorig jaar november-december (8,3% in 2018 vs. 8,4% in 2019).

NPO Radio 2 winnaar

Over het afgelopen decennium is in 10+ het verhaal duidelijk. We kennen allemaal het spreekwoord; waar twee honden vechten om een been loopt de derde er mee heen. Maar hier lijkt het een groep van vier vechters te zijn, waarbij de vijfde - NPO Radio 2 - er met de vette kluif vandoor is gegaan.

Het plaatje van de vijf grote zender over de laatste 10 jaar ziet er als volgt uit:

10

25-54 jaar

Als we onze blik richten op de belangrijke commerciële doelgroep 25-54 jaar, dan zien we dat ook hier NPO Radio 2 domineert met een aandeel van 19,5 procent. Hier is de groei 0,1 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Binnen deze doelgroep is zichtbaar dat Radio 10 kannibaliseert op Radio 538. Waar Radio 538 1,3 procent inlevert en een marktaandeel van 13 procent behaalt, realiseert Radio 10 dezelfde eindstand van 13 procent. Dit als gevolg van een stijging van niet minder dan 1,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar voor deze zender.

Ook Sky Radio (+0,5%) en QMusic (+0,1%) laten een gelijke score zien: beiden eindigen 2019 op 11,9 procent.

De rek is er klaarblijkelijk nog niet uit als het om de Top 2000 gaat. Zoals gezegd, niet eerder noteerde NPO Radio 2 dergelijk hoge cijfers. In een recent krantenartikel over tradities in Nederland werd de Top 2000 hier al onder geschaard. Zonder in een discussie te willen vervallen over allerhande - gepercipieerde - tradities, is het een feit dat de befaamde lijst in de feestmaand een baken is voor een steeds groter wordende groep mensen.

De cijfers over 10 jaar bekeken((bron: NLO/MBS Radio Report. Hele week 6-30 uur):

25

We hebben nu alweer zin in december 2020.

Evert Bronkhorst strategy director en Robert Pluis Group Director AV Planning & Buying Vizeum

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie