Geen goud bij Esprix

Geen goud dit jaar bij de Esprix. Wel acht keer zilver en een stortvloed aan brons.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De eindjury van de Esprix - de vakprijs voor slim werk met impact - vond dit jaar geen van de inzendingen goed genoeg voor goud. En dat betekent voor de organisatie een herhaling van de - alom als onplezierig ervaren - situatie van vier jaar geleden, toen er ook geen gouden winnaars op het podium verschenen.

Aan de hoeveelheid inzendingen heeft het niet gelegen. In dit opzicht heeft de Esprix de weg omhoog duidelijk hervonden. Verdeeld over tien categorieën werd dit jaar een record aantal van 211 campagnes ingezonden. In lijn hiermee was ook het aantal nominaties groot: 39 (vorig jaar 37). Op het totaal aantal prijzen sorteert dit echter nauwelijks effect. De eindscore in het klassement blijft steken op 23 winnaars van een Esprix (vorig jaar 20). Een marginale stijging ten opzichte van het vorige jaar, die bovendien geheel is toe te schrijven aan een stortvloed aan brons (15). Zoals gezegd is er dit jaar geen enkele gouden winnaar (vorig jaar twee), terwijl het aantal zilveren (acht) winnaars exact even hoog is als vorig jaar (8).

In het bureauklassement komt TBWA/Neboko te voorschijn als de grote winnaar met twee keer zilver en één keer brons. Doom & Dickson volgt knap met één zilver en één brons, terwijl Lemz naar huis gaat met drie keer brons. Na de eerste schiften ging Lemz nog riant aan kop met zes genomineerde cases.

Aan de kant van de opdrachtgevers doet Heineken Nederland het traditioneel uitstekend. De bierbrouwer doet vooral goede zaken met Amstel dat voor een dubbelslag zorgt met de Amstellovitch campagne. Deze valt in de prijzen als publiekscampagne (van Doom & Dickson) en als activatie campagne voor de voetbalclubs (van De Combinatie van Factoren en Woedend. De andere zilveren Esprix wint Heineken met de TromPet. Albert Heijn doet goede zaken met de smurfen (zilver) en welpies (brons)

Per categorie bekeken valt op dat de jury van de categorie Geïntegreerd wederom de meeste prijzen toekent. In deze categorie waren ook de meeste campagnes genomineerd. Van de tien genomineerde campagnes worden er vijf omgezet in een bekroning. De hoogste conversie levert de jury van de categorie Small Budget; drie nominaties, goed voor twee keer zilver en één keer brons. De jury van de categorie Sponsorship/joint effort zet drie van de vier nominaties om in een prijs (één zilver, twee brons). De jury Btob kwam niet verder dan één nominatie, maar vond deze goed genoeg voor brons.

Dat kan niet gezegd worden van de jury Dealer/Salesforce/Internal motivation. De enige genomineerde blijft net als vorig jaar met lege handen, zodat de eerste prijs in deze categorie nog moet worden toegekend.

Op staat het bekroonde werk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie