Overslaan en naar de inhoud gaan

Grootste oplagestijgingen MAX Magazine, vtwonen in 2020

NOM maakt oplagecijfers Q1 tot en met 4 bekend.
magazines
© 123RF

Het was vorig jaar voor de magazinebranche een jaar van wederom dalende oplages en meer focus op digitaal. De coronacrisis had een negatieve invloed op de losse verkoop, omdat kiosken - deels - dichtgingen (zoals het voor tijdschriften belangrijke verkooppunt Schiphol). Anderzijds werden er vaker tijdschriften digitaal besteld, of digitaal gelezen. 

Oplagecijfers

De jarenlange dalende tendens in print zet - net als de advertentieomzetten - dus ook in 2020 door, mogelijk nog versterkt door de grotere digitale spurt die het afgelopen jaar is gemaakt. 

Toch zijn er ook magazines in 2020 in oplage gegroeid, zo blijkt uit de vanmorgen bekendgemaakte NOM-oplagecijfers over het hele jaar. RTV-titel MAX Magazine wist net als in 2019 weer de grootste oplagewinst te boeken in totaal betaalde gerichte oplage. De oplage ging in vergelijking met 2019 van 163.804 naar 186.594 exemplaren. Eerder was al duidelijk dat MAX Magazine inmiddels het grootste RTV-blad is.

Ook vtwonen (DPG Media) deed het goed met een stijging van 101.001 naar 113.975 exemplaren. 

Veel plussen waren er niet. Quote wist wel de printoplage te vergroten van
 26.404 naar 29.661 en bij de opiniebladen is het alleen De Groene die stijgt: 
22.788 naar 24.144. 

Bij de vrouwentitels waren er over het algemeen dalingen, soms fors. Dat valt met name op bij de ti
tels van Pijper Media (zoals Grazia), Linda. daalde onder de 200.000 in oplage, maar Linda.Meiden wist wel de oplage te vergroten van 52.596 naar 54.810. Stijgers waren verder Nouveau (DPG Media) en Vrouw glossy (Mediahuis) naar respectievelijk 31.468 en 39.973 exemplaren.

Printbereik

Bereik is tegenwoordig een betere 'currency' voor magazines. In de top 10 van printbereik staat Kampioen (ANWB) ver bovenaan, maar dat is een magazine dat automatisch naar alle leden wordt gestuurd. Verder heeft Donald Duck nog altijd een groot bereik, net als Libelle.

De al eerder dit jaar bekendgemaakte top 10:


Kampioen (ANWB) 4.633.000
Libelle (DPG Media)  1.356.000
Donald Duck (DPG Media) 1.480.000
Linda. (Talpa Network) 1.071.000
Privé (Mediahuis) 868.000
Vrouw (Mediahuis) 865.000
PLUS Magazine 848.000
Margriet (DPG Media) 830.000
Quest (Hearst) 822.000
Story (DPG Media) 714.000

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in