Premium

Grootste oplagestijgingen MAX Magazine, vtwonen in 2020

NOM maakt oplagecijfers Q1 tot en met 4 bekend.

123RF

Het was vorig jaar voor de magazinebranche een jaar van wederom dalende oplages en meer focus op digitaal. De coronacrisis had een negatieve invloed op de losse verkoop, omdat kiosken - deels - dichtgingen (zoals het voor tijdschriften belangrijke verkooppunt Schiphol). Anderzijds werden er vaker tijdschriften digitaal besteld, of digitaal gelezen. 

Advertentie
advertisement

Oplagecijfers

De jarenlange dalende tendens in print zet - net als de advertentieomzetten - dus ook in 2020 door, mogelijk nog versterkt door de grotere digitale spurt die het afgelopen jaar is gemaakt. 

Toch zijn er ook magazines in 2020 in oplage gegroeid, zo blijkt uit de vanmorgen bekendgemaakte NOM-oplagecijfers over het hele jaar. RTV-titel MAX Magazine wist net als in 2019 weer de grootste oplagewinst te boeken in totaal betaalde gerichte oplage. De oplage ging in vergelijking met 2019 van 163.804 naar 186.594 exemplaren. Eerder was al duidelijk dat MAX Magazine inmiddels het grootste RTV-blad is.

Ook vtwonen (DPG Media) deed het goed met een stijging van 101.001 naar 113.975 exemplaren. 

Veel plussen waren er niet. Quote wist wel de printoplage te vergroten van
 26.404 naar 29.661 en bij de opiniebladen is het alleen De Groene die stijgt: 
22.788 naar 24.144. 

Bij de vrouwentitels waren er over het algemeen dalingen, soms fors. Dat valt met name op bij de ti
tels van Pijper Media (zoals Grazia), Linda. daalde onder de 200.000 in oplage, maar Linda.Meiden wist wel de oplage te vergroten van 52.596 naar 54.810. Stijgers waren verder Nouveau (DPG Media) en Vrouw glossy (Mediahuis) naar respectievelijk 31.468 en 39.973 exemplaren.

Printbereik

Bereik is tegenwoordig een betere 'currency' voor magazines. In de top 10 van printbereik staat Kampioen (ANWB) ver bovenaan, maar dat is een magazine dat automatisch naar alle leden wordt gestuurd. Verder heeft Donald Duck nog altijd een groot bereik, net als Libelle.

De al eerder dit jaar bekendgemaakte top 10:


Kampioen (ANWB) 4.633.000
Libelle (DPG Media)  1.356.000
Donald Duck (DPG Media) 1.480.000
Linda. (Talpa Network) 1.071.000
Privé (Mediahuis) 868.000
Vrouw (Mediahuis) 865.000
PLUS Magazine 848.000
Margriet (DPG Media) 830.000
Quest (Hearst) 822.000
Story (DPG Media) 714.000

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie