Meer AMMA’s te winnen dit jaar

De AMMA Awards zijn vanaf nu nog meer relevant waarbij het vak in de hele breedte een prijs kan winnen

MWG komt met spectaculaire vernieuwingen bij de Oscars van de Media en wil in september samen het vak vieren tijdens hét feest van het jaar. ‘MWG pakt nog sterker zijn rol als verbinder.’
 

MWG blijft flink inzetten op vernieuwing, óók bij de AMMA Awards. Het was al dé prijs voor de media, nu wordt de AMMA nog meer relevant voor iedereen in het marketingcommunicatievak. ‘Bij MWG draait het om inhoud en netwerken. We gaan vol voor die combinatie bij de AMMA Awards’, zegt MWG-voorzitter Saskia Caelen. ‘MWG staat naast verdieping en verbreding vooral ook voor verbinding en wil die rol nog sterker pakken’, vult AMMA-commissievoorzitter Dave Frauenfelder (Brand New Dave) aan. ‘Het vieren van belangrijk werk heeft daarin echt een toegevoegde waarde.’

Goud, Zilver en Brons

In verschillende categorieën worden cases voortaan beloond met Goud, Zilver en Brons. Frauenfelder: ‘De afgelopen jaren werden er in meerdere categorieën veel hele goede campagnes, activaties en onderzoeken ingezonden. Die verdienden net zo goed een prijs, maar vielen vaak net buiten de boot, omdat er maar één kon winnen. Met deze verbreding wordt de impact van het winnen van een AMMA groter’, zegt Frauenfelder. ‘Iedereen voelt dat hij nu nog meer kans kan maken om te winnen, ook in verschillende combinaties. Daar zit ook die verbinding. Media blijft uiteraard de basis, maar we gaan veel meer de verbreding zoeken naar creatieve en digitale bureaus en adverteerders. De AMMA moet een prijs van en voor iedereen worden, een prijs die je veel kan brengen.’

Nieuwe categorieën

MWG heeft naast Goud, Zilver en Brons drie nieuwe categorieën toegevoegd waarbij dus die verbinding de rode draad is.  
 
De eerste is de AMMA voor Beste Collaboration, waarbij het uiteraard geheel draait om samenwerking van meerdere partijen. ‘Of dat nou een exploitant is met een adverteerder, een adverteerder in samenwerking met een influencer, of misschien wel twee merken die de handen ineen slaan. Er zijn dus veel “collabs” mogelijk’, legt Frauenfelder uit. 

De tweede nieuwe AMMA is Beste Smart Impact. Volgens Frauenfelder bedoeld om de drempel van inzenden te verlagen. ‘Denk aan adverteerders met een kleiner budget die wel degelijk op een hele slimme manier impact hebben gemaakt. Anderzijds kunnen de grotere adverteerders juist kleine cases inzenden die erg goed aanslaan. Creativiteit is key in deze categorie.’ 

En dan is er de wAMMA, de wissel-AMMA. Een AMMA die elk jaar inspeelt op een actueel thema. ‘Het thema van dit jaar is natuurlijk Covid-19. Daarvoor kun je cases insturen waarin creativiteit, innovatie, slagvaardigheid of onderscheidend vermogen belangrijk zijn geweest in het coronajaar.’

Saskia Caelen
MWG voorzitter: Saskia Caelen
Dave Frauenfelder
Voorzitter AMMA Commissie: Dave Frauenfelder

Caelen onderstreept dat er juist in deze bizarre tijd meer aandacht mag komen voor goede cases, want die zijn er ondanks de crisis volop. ‘Het is voor ons allemaal een heel moeilijk jaar geweest en toch worden er hele goede resultaten neergezet. We zien dat de branche keihard heeft gewerkt en er creatief en veerkrachtig mee is omgegaan. Daar komen ook prachtige cases en bijzondere samenwerkingen uit voort. Soms zelfs vanuit onze huiskamers ontstaan. Laten we dat samen vieren. We hebben met onze M-Talks van de afgelopen tijd gemerkt dat er een enorme behoefte is aan netwerken. Hopelijk kunnen we dat straks op 2 september tijdens de AMMA-uitreiking eindelijk weer fysiek met elkaar doen en er vooral een feestje van maken. Als kickstart van de nieuwe realiteit.

Inzenden en uitreiking

Inzenden voor de AMMA kan per 1 april tot en met 31 mei. De periode waarover het gaat is niet alleen 2020, ook cases van het eerste kwartaal van 2021 kunnen meedingen naar een AMMA. Begin april wordt de jury bekend, de uitreiking is op 2 september. Inzenden? Check de site voor alle categorieën en mogelijkheden.

Plaats als eerste een reactie