Premium

Hoe het nieuwe DPG Media ontstond, een tijdlijn

De fusieorganisatie zich de afgelopen 25 jaar vormde

Christian van Thillo in de beginjaren van de Persgroep

Met de overname van Sanoma Nederland heeft DPG Media, voorheen de Persgroep, opnieuw een belangrijke slag geslagen op de Nederlandse mediamarkt. De nieuwe organisatie heeft vele voorvaders en is ontstaan uit een reeks van samenvoegingen, overnames en ook saneringen. Hoe het nieuwe DPG ontstond, een tijdlijn met de belangrijkste gebeurtenissen:

1994

De Perscombinatie, de uitgever van onder meer de Volkskrant, Trouw en Het Parool, zet zijn minderheidsbelang in Meulenhoff & Co om in een belang van 100 procent. De nieuwe naam luidt PCM Uitgevers, de letters verwijzen naar Perscombinatie en Meulenhoff. Kernactiviteit: het uitgeven van boeken en kranten.

1995

PCM Uitgevers neemt aan het einde van het jaar de Nederlandse Dagbladunie over, waaronder NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad vallen. Het wordt daarmee de dominante speler in krantenland. Het heeft 4 van de 5 landelijke dagbladen in bezit, 4 regionale titels en de bijbehorende huis-aan-huiskranten in de Randstad.

2001

Het Finse Sanoma WSOY koopt voor 1,25 miljard euro de VNU Consumer Information Group. Daaronder vallen VNU Tijdschriften (onder meer Donald Duck, Panorama, Libelle, en Nieuwe Revu) en ‘internetdochter’ Ilse Media met startpagina.nl en NU.nl.

2003

PCM verkoopt het verlieslijdende Het Parool aan het Belgische mediabedrijf De Persgroep.

2005

Het Algemeen Dagblad en de 4 regionale kranten worden ondergebracht in AD Nieuwsmedia, PCM heeft een economisch belang van 63%.

Advertentie
advertisement

2006

Sanoma neemt via zijn Ilse Media internetbedrijf Rosetta Holding over en daarmee SchoolBANK.nl Een jaar later koopt het de golfbladen van Wegener.

2009

Sanoma Digital ontstaat, de merken van Ilse Media en alle digitale activiteiten van Sanoma Uitgevers worden er ondergebracht.

De Persgroep verwerft een meerderheidsbelang in PCM Uitgevers. Aan deze transactie zijn enkele deeltransacties verbonden. Zo verkoopt PCM in juli 2009 de huis-aan-huiskranten van aan Wegener en neemt het het belang in AD Nieuwsmedia over van Wegener (37%).

Ook gaan NRC Handelsblad en nrc.next in de verkoop, om de schuldenlast te verminderen en omdat er onvrede bestond over de ‘weeffout’ dat kwaliteitskranten NRC Handelblad en de Volkskrant onderdeel zijn van één uitgeverij. Na al deze transacties is er Persgroep Nederland als uitgever van AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

2010

PCM verkoopt zijn tak Algemene Boeken met onder meer uitgeverijen A.W. Bruna Uitgevers, De Boekerij, Het Spectrum en J.M. Meulenhoff.

2011

Sanoma Uitgevers en Sanoma Digital gaan samen verder als Sanoma Media.

Sanoma en Talpa nemen het Nederlandse deel van SBS Broadcasting over van ProSiebenSat.1 met onder meer NET5, SBS6 en Veronica en Veronica Uitgeverij. Sanoma krijgt twee derde deel in handen, John de Mols Talpa de rest. Ook het Belgische deel van SBS wordt verkocht, Sanoma neemt dit voor een derde over.

2012

Persgroep Nederland en VNU Media bundelen op 1 september de krachten in arbeidsmarktcommunicatie; VNU Vacaturemedia ontstaat. Ook Tweakers en Computable worden onderdeel.

2013

Persgroep Nederland neemt in maart de automotive sites Autotrack en Carsom over van Wegener.

2014

Persgroep verkoop de ict-titel Computable na twee jaar alweer aan de Jaarbeurs.

2015

Persgroep Nederland neemt in april Wegener Media over en voegt 7 regionale kranten aan zijn portfolio toe: de Stentor, PZC, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Twentsche Courant Tubantia, BN DeStem, De Gelderlander en ruim 200 huis-aan-huiskranten.

Bovendien viert Persgroep met Qmusic, de voormalige zender Noordzee FM die in 2005 van Talpa werd gekocht, een mijlpaal. Wint de Marconi Award voor beste radiozender.

2016

VNU Vacaturemedia verandert zijn naam in Persgroep Employment Solutions. De Persgroep koopt het video- en influencernetwerk Makers Channel, later gerebrand tot MyChannel, om aan te sluiten op de groeiende vraag naar online video bij het publiek en adverteerders. Ook neemt het B2B-platform de Ondernemer over. Ook breidt de uitgever zijn online services uit met de aankoop van Hardware.info.

2017

Het online folderplatform Reclamefolder.nl wordt onderdeel van de Persgroep.

2018 

De Persgroep neemt Medialaan in België - moederbedrijf van diverse commerciële radio- en televisiezenders- volledig over. Ook rijgt het in Nederland Independer aan zijn ketting, vergelijkingssite van financiële producten. Het mediaconcern zette daarmee een grote stap in de strategie om internationaal actief te zijn in nieuws, entertainment en online services, naast de bestaande tak in Denemarken. Om

2019

Om de nieuwe koers te markeren wordt een nieuwe naam en identiteit geïntroduceerd, DPG Media, een naam die volgens het concern past bij de breedte van de activiteiten. De nieuwe naam geldt voor alle bedrijfsonderdelen in zowel Nederland als België.

Dinsdag 10 december 2019

Het Finse mediabedrijf Sanoma verkoopt zijn Nederlandse activiteiten aan DPG Media voor een bedrag van 460 miljoen euro. Opgeteld ontstaat er een organisatie met een gezamenlijke omzet in 2018 van 1,17 miljard euro (DPG Media 746 miljoen, Sanoma NL 424 miljoen euro) en zo'n 4000 medewerkers.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie