Overslaan en naar de inhoud gaan

Amerikaans onderzoek wijst uit: ‘Korte tv-commercials zijn nieuwste trend dit jaar’

Met opendeur-advies: ‘Marketeers en adverteerders moeten daarbij echter wel opletten dat ze de deze commercials goed laten uitvoeren.'
Miniatuurvoorbeeld
5 seconden
© 123rf

TV-adverteerders maken steeds meer gebruik van short-form ads, oftewel korte tv-commercials, omdat deze net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spot. Dat meldt Screenforce, de Nederlandse tv-marketingorganisatie, naar aanleiding van onderzoek door het Amerikaanse merk- en communicatie-onderzoeksbureau Phoenix MI, gepubliceerd op WARC. ‘Marketeers en adverteerders moeten daarbij echter wel opletten dat ze de juiste doelstellingen kiezen en deze commercials goed laten uitvoeren.’

Effectiviteit korte TV-commercials

Jim Berridge van Phoenix MI geeft in zijn artikel op warc.com aan dat korte tv-commercials (5 tot 7 seconden) de komende 12 tot 18 maanden een enorme kans bieden aan marketeers. Het onderzoeksbureau legde 100 verschillende korte tv-commercials voor aan 38 duizend volwassen Amerikaanse respondenten. De effectiviteit werd gebenchmarkt met de effectiviteit van lange tv-commercials. Wat blijkt? De korte TVC’s scoren bijna op hetzelfde niveau als de lange wat betreft reclamebekendheid, merkconnectie en merkherinnering.

Gewenning

Berridge stelt vast dat voor korte commercials dezelfde regels gelden als voor commercials van 15 of 30 seconden: ‘Houd je boodschap simpel, breng focus aan en vermijd een overvloed aan informatie.’ De impact en kracht van short-form ads zal de komende tijd alleen nog maar toenemen, omdat consumenten al gewend zijn aan korte online commercials. ‘Daardoor wennen ze ook aan korte commercials op televisie.’

 

Meer bij WARC en/of bij Screenforce

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Marcel Vogels

Lijkt me een wat voorbarige conclusie. Het lijkt me lastig om korte reclames te toetsen in een gesloten setting en dat als basis voor een vergelijking voor normale tv commercials van 30sec te nemen. Het gaat er denk ik vooral om dat de effectiviteit wordt gemeten in een echte setting met ‘normale’ contact frequenties onder ‘gemiddeld’ publiek. Bovendien hebben verschillende commercials verschillende KPI’s, varierend van sales tot traffic, van herpositionering tot consistente branding. Daarom is dit wat kort door de bocht. Dit lijkt meer op een pitch om meer, en relatief prijzige, korte commercials te verkopen. Overigens denk ik wel dat commercials veel korter kunnen. Maar dit verhaal doet me denken aan een pitch om online video en tv vommercials synchroom te laten lopen. Wat best een goed idee zou kunnen zijn, alleen moet je dat anders meten.

Guy Grimmelt

logisch, maar dat weten wij in (D)OOH al lang:)

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al abonnee? Log hier in