Overslaan en naar de inhoud gaan

Huis-aan-Huiskranten bieden podium voor politieke partijen

Nu Meta en Google stoppen met politieke advertenties, winnen lokale media terrein als betrouwbaar kanaal om kiezers te bereiken.
HYPR Media

HYPR vertegenwoordigt het grootste lokale massamedium van Nederland en is het one-stop-shop platform dat landelijke adverteerders en bureaus snelheid en gemak biedt als het gaat om het adverteren in huis-aan-huiskranten, lokale nieuwssites en -apps. HYPR is opgericht door tien grote uitgevers van lokale media en kent de weg in de complexe wereld van lokale media en hyperlocal advertsing. HYPR faciliteert en ontzorgt bij het opstellen van mediaplannen waar lokale media een rol in spelen.”

Bart de Vries
Bart de Vries, algemeen directeur van HYPR

Politieke partijen staan dit najaar voor een nieuwe uitdaging rond de verkiezingen. Waar sociale media jarenlang een vast onderdeel waren van campagnes, valt dat kanaal nu grotendeels weg (zie kader). Toch is er een belangrijk alternatief voor de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober: Huis-aan-Huiskranten bieden massaal bereik, zijn lokaal gericht en kunnen rekenen op veel vertrouwen bij hun lezers.

Google en Meta plaatsen geen politieke advertenties meer
Google en Meta (het moederbedrijf van Facebook en Instagram) kondigden onlangs aan dat zij geen politieke advertenties meer toestaan in de Europese Unie.

Aanleiding is de invoering van de Europese verordening Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA). Deze schrijft voor dat alle politieke advertenties voorzien moeten zijn van een transparantielabel en uitgebreide verantwoording. Voor platforms betekent dat technische en juridische verplichtingen die moeilijk uitvoerbaar zijn. Om het risico op boetes te vermijden, kiezen de grootste aanbieders ervoor zich volledig terug te trekken.

De impact is direct voelbaar: waar politieke partijen voorheen via digitale platforms miljoenen kiezers konden bereiken, valt dat bereik nu grotendeels weg.

Keuze verplaatst zich naar de keukentafel
Politieke communicatie vindt vaak plaats in de publieke ruimte, met posters, flyers of debatten, maar de uiteindelijke keuze wordt gemaakt in de privésfeer. ‘De verkiezingen win je aan de keukentafel’, zegt Bart de Vries, algemeen directeur van HYPR, de centrale verkooporganisatie van Huis-aan-Huiskranten en lokale websites. ‘We zijn het grootste massamedium van Nederland. Met een totale oplage van 7,5 miljoen exemplaren per week beland je op vrijwel elke deurmat.’

Massabereik en lokale relevantie
De kracht van Huis-aan-Huiskranten is tweeledig: massaal bereik én lokale relevantie. HYPR, de gezamenlijke verkooporganisatie van tien grote uitgevers, vertegenwoordigt 562 titels en 762 lokale nieuwsplatforms. Daarmee worden 11 miljoen Nederlanders bereikt.

Voor politieke partijen biedt dat interessante mogelijkheden. De Vries: ‘Je kunt per plaats of regio actualiteit toevoegen. Denk aan een advertorial waarin de lokale lijsttrekker wordt geïntroduceerd, of waarin een partij inspeelt op een herkenbaar lokaal thema. Die koppeling tussen landelijke politiek en lokale herkenning werkt heel goed.’

doelgroep

Vertrouwen en herkenning
Lokale media hebben een sterke positie als het gaat om vertrouwen. Onderzoek laat zien dat Huis-aan-Huiskranten vaak worden gelezen, juist omdat ze dicht bij de leefwereld van mensen staan. In een tijd waarin wantrouwen richting politiek en media groot is, kan dat een belangrijk verschil maken.

Daar komt bij dat Huis-aan-Huiskranten door vrijwel alle leeftijdsgroepen worden gelezen, maar bovengemiddeld door de oudere doelgroep; ruim de helft van de stemgerechtigden is vijftig jaar of ouder, blijkt uit cijfers van het CBS. De Vries: ‘Voor politieke partijen is dat waardevol. Je bereikt kiezers die vaak loyaal zijn, maar ook kiezers die hun keuze nog aan het afwegen zijn.’

Print en digitaal versterken elkaar
Hoewel politieke advertenties op grote online platforms niet meer mogelijk zijn, is er via lokale digitale kanalen nog wél ruimte. De titels die HYPR vertegenwoordigt hebben naast print ook online nieuwsplatforms, samen goed voor 215 miljoen impressies per maand. De combinatie van print en digitaal versterkt het bereik en maakt campagnes flexibeler.

Partijen kunnen daardoor in korte tijd een grote zichtbaarheid opbouwen, zowel landelijk als lokaal. En omdat plaatsing via HYPR centraal wordt geregeld, hoeven partijen niet apart met tientallen uitgevers te schakelen.

Nieuwe spelregels, vertrouwde kanalen
Het wegvallen van Google en Meta betekent niet dat politieke campagnes onmogelijk worden, wel dat de spelregels veranderen. Lokale media bieden een betrouwbaar alternatief dat beter aansluit bij de eisen van transparantie en herkenbaarheid.

Volgens De Vries ligt daar de kern: ‘Uiteindelijk draait verkiezingscommunicatie om vertrouwen en impact. Huis-aan-Huiskranten brengen de boodschap dichtbij, letterlijk in de huiskamer. Dat maakt ze een krachtig middel om kiezers te bereiken in een tijd dat andere kanalen wegvallen.’

Meer weten?
Benieuwd naar de mogelijkheden om kiezers te bereiken via de kanalen van HYPR? Neem dan vrijblijvend contact op met Jolien Hendriks op 020 - 76 04 970.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

HYPR Media

HYPR vertegenwoordigt het grootste lokale massamedium van Nederland en is het one-stop-shop platform dat landelijke adverteerders en bureaus snelheid en gemak biedt als het gaat om het adverteren in huis-aan-huiskranten, lokale nieuwssites en -apps. HYPR is opgericht door tien grote uitgevers van lokale media en kent de weg in de complexe wereld van lokale media en hyperlocal advertsing. HYPR faciliteert en ontzorgt bij het opstellen van mediaplannen waar lokale media een rol in spelen.”

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in