Overslaan en naar de inhoud gaan

Teads: advertenties binnen nieuwsomgevingen effectiever dan op andere mediakanalen

Consumenten geven advertenties bij kwalitatieve journalistieke content meer aandacht en reageren positiever op merken.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Adverteren tussen nieuwsomgevingen blijkt effectiever dan op andere mediakanalen, zonder dat negatieve nieuwstrends de merkperceptie schaden. Dat blijkt uit een nieuw grootschalig onderzoek van TeadsHet onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Lumen Research, laat zien dat consumenten advertenties bij kwalitatieve journalistieke content meer aandacht geven en positiever reageren op merken.

related partner content for mobile comes here

Ondanks de soms negatieve inhoud van nieuwsberichten, bleek adverteren naast deze content geen nadelige impact te hebben op de merkperceptie. De hogere aandacht leidde zelfs tot een verbetering van merkperceptie met 77 procent. Ook nam de merkbetrokkenheid met 35 procent toe.
 

Zo brandsafe mogelijk

'Adverteerders hebben lang aangenomen dat adverteren naast negatief nieuws schadelijk kan zijn voor hun merk. Daarom was zo brandsafe mogelijk adverteren was hun grootste prioriteit', zegt Roy Vervenne, publishing manager Teads Nederland. 'Maar dit onderzoek bewijst het tegendeel. Consumenten zijn betrokken bij nieuwsomgevingen, en merken kunnen juist profiteren van de betrouwbare context waarin hun advertenties worden getoond.'

Managing director Geert Hoogeveen vult aan: 'Het is begrijpelijk dat adverteerders in onrustige tijden vol oorlogen, natuurrampen en zoals nu met de Amerikaanse verkiezingen op komst, worstelen met het adverteren in nieuwsomgevingen. Daarom stellen ze kritische vragen aan uitgevers over hoe hiermee om te gaan, of kiezen ze ervoor om even niet te adverteren, om risico’s te vermijden. Een misplaatste advertentie in een ongelukkige context kan een zorgvuldig opgebouwde merkassociatie mogelijk tenietdoen. Daarom is het des te belangrijker dat merken zich bewust worden van de omgeving waarin ze online adverteren en op welke manier ze hier zelf invloed op kunnen uitoefenen. Deze studie bevestigt dat consumenten goed in staat zijn onderscheid te maken tussen advertentie en redactionele inhoud, wat adverteerders geruststelt die zich zorgen maken over merkveiligheid binnen nieuwsomgevingen.'

'Ondersteunen van kwaliteitsjournalistiek is cruciaal'

Marybeth Strobel, executive vice president ad sales bij CNN, bevestigt de stijgende onrust onder adverteerders, maar benadrukt dat juist in deze tijden met de Amerikaanse presidentsverkiezingen op komst en wereldwijde politieke uitdagingen, betrouwbare nieuwsmedia belangrijker dan ooit zijn.

'Het ondersteunen van kwaliteitsjournalistiek is cruciaal, zowel voor de democratie als voor adverteerders. Door te investeren in advertenties binnen nieuwsomgevingen, kunnen bedrijven helpen om journalistiek te versterken en tegelijkertijd een betrokken publiek bereiken. Kwaliteitsjournalistiek informeert namelijk niet alleen, maar stimuleert ook dialoog en betrokkenheid. Voor bedrijven biedt dit een unieke kans om onderdeel te worden van waardevolle gesprekken.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in