Overslaan en naar de inhoud gaan

verhaal achter de viral: walk-in fridge

Vandaag weer het verhaal achter de viral. Dit keer één van de meest besproken en meest bekeken virals van de laatste tijd: de Heineken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wie zijn jullie?
Jeroen van de Sande, Jorn Kruijsen, en Cor den Boer van TBWA\Neboko, de bedenkers van de ‘walk-in fridge’ van Heineken

Hoe zijn jullie op het idee van de ‘walk-in fridge’ gekomen?
We zaten tijdens het brainstormen te bedenken wat de Heineken payoff ‘serving the planet’ voor mensen betekent. Oftewel; hoe zou Heineken de mensen echt van dienst kunnen zijn. Op dat moment kwam iemand met het idee dat het leuk zou zijn als er in plaats van een ‘walk-in closet’ ook een ‘walk-in fridge’ zou bestaan. Dat zou mensen pas echt van pas komen.

Waarom hebben jullie voor dit idee gekozen?
We hadden vier scripts bedacht en hebben deze laten testen onder consumenten. Daaruit kwam ‘walk-in fridge’ als meest populaire naar voren. Daarnaast vonden we deze zelf ook het beste.

Waarom is de video viraal gegaan?
Dat komt doordat de video een universele insight bevat die over heel de wereld herkenbaar is. Iedereen die de video bekijkt heeft een gevoel van herkenning. Daarnaast spreekt de video de man én de vrouw aan. De mannen moeten altijd lachen bij het eerste stukje als de vrouwen juichen en de vrouwen moeten vaak lachen wanneer de mannen juichen. Verder is de executie ook erg goed gelukt. Dit is mede te danken aan de acteurs. De mannen vonden het script zo leuk dat ze er ontzettend veel lol in hadden om het te spelen en dat zie je terug in het resultaat.

Wat was de doelstelling qua aantal views?
We hadden geen doelstelling qua aantal views. Wel hadden we een soort van online strategie. We hebben de video bewust een week voor de tv-premiere online gezet en laten seeden door Qi, het online bureau van Heineken.

Wat was het resultaat?
In Nederland kwam de video al direct op Dumpert van Geenstijl waarna hij snel ook op andere weblogs in Nederland kwam. Vanuit Nederland is de video zich over de hele wereld gaan verspreiden. Het leuke is dat Jorn twee weken na de online release op vakantie ging naar Costa Rica. Daar kwam hij iemand tegen in de jungle die de commercial al kende.
Door het online succes kwamen brand managers van Heineken uit andere landen de video tegen en hebben ze aan Heineken NL gevraagd of zij de commercial ook mochten uitzenden.
Het uiteindelijke resultaat is dat de video nu één van de meest bekeken online commercials aller tijden is.

Komt er nog een vervolg?
Dat sluiten we voorlopig nog niet uit.

Wat is de opvallendste reactie die je op je video hebt gehad?
Dat is de spoof die Snoop Dogg onlangs maakte. Het is echt geweldig om als fans van Snoop Dogg te zien dat de man himself onze commercial heeft geparodieerd voor zijn eigen tournee. Op deze manier blijft de walk-in-fridge zichzelf verversen zonder dat wij er iets voor hoeven te doen!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in