Podcast van de week: Imaginary Soundtracks

Airborne kiest audioproducties van adverteerders die de moeite van het luisteren waard zijn. Deze week: Imaginary Soundtracks van Sonos.

Imaginary Soundtracks

Kun je zonder onderscheidende content anno 2023 als bedrijf nog succesvol zijn? Er zijn natuurlijk veel verschillende factoren die bepalend zijn voor je succes, maar exclusieve content is er daar zeker eentje van. En dan hebben we het niet per se content met een directe marketingdoelstelling, maar over content die de productervaring vergroot. 

Originals

Audi liet recent weten dat het samenwerkt met Listn: het podcast-platform tipt producties die de moeite waard zijn voor de Audi-rijder. Content om de ‘hardware’ nog aantrekkelijker te maken én je te profileren. ‘t Is een aanpak die we vaker zien, ook bij bijvoorbeeld Apple. Dat produceert al bijna zo’n halve eeuw hoogwaardige hardware met ingebakken software. Meer niet, en al zeker geen content - het gaf alleen de content door van anderen. In 2019 kwam daar verandering in, toen kondigde CEO Tim Cook aan dat het bedrijf onder de vlag van Apple TV+ stevig zou gaan inzetten originals: films, series en podcasts. Abonnementen worden vergeven aan kopers van nieuwe Apple-producten. 

Groot aantal shows

Sonos volgde in 2020 met een vergelijkbare strategie, toen het Sonos Radio lanceerde. De fabrikant van deze chique geluidssystemen biedt haar gebruikers een groot aantal ‘radiostations’, met uiteenlopende genres. Daarnaast bestaat het aanbod uit een groot aantal shows, waaronder Imaginary Soundtracks. Een soort radioprogramma waarin een muziekexpert zijn of haar favoriete nummers laat horen. Een music-supervisor uit LA vertelt bijvoorbeeld over waarom ze Tears for Fears zo goed vindt.

Premium merk

De show is niet onaardig, uiteraard afhankelijk van de gast én de meegebrachte muziek. Wel wat verwonderlijk is - in elk geval bij bovenstaande aflevering - is de matige geluidskwaliteit van de geïnterviewde. Niet echt lekker bij zo’n premium audio-merk. Een grote uitdaging is dat dit bedoeld is om op je speakers af te spelen (al kun je er ook bij via een webplayer), terwijl dit eigenlijk geschikter om als podcast te consumeren, met je koptelefoon op. Het goede nieuws: Sonos Radio biedt heel veel alternatieven, waarbij er niet gepraat wordt en waarbij de muziek centraal staat: dat zal toch de manier zijn waarop de meeste gebruikers hun Sonos-systeem gebruiken. 

Luister 'Imaginary Soundtrack' 

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie