Podcast van de week - A Life In Tracks van Bose 

Audio agency Airborne kiest de podcast van de week. Onderscheidende audioproducties van merken en bedrijven waar mensen graag naar luisteren

Podcast van de week - A Life In Tracks van Bose 
Bose

Muziek kan ons onderwijzen, troosten en inspireren. In de podcast-serie ‘A life in tracks’ vertellen sporters, muzikanten, acteurs, influencers en andere bekende Amerikanen over hun persoonlijke playlist, hun belangrijkste ‘tracks of life’. 

Advertentie
advertisement

Black Music Month

De vijfdelige podcast-serie wordt aangeboden door Bose in samenwerking met Spotify, ter gelegenheid van ‘Black Music Month’ (juni 2021). Deze maand is bedacht door de Amerikaanse president Jimmy Carter, op 7 juni 1979. Hij kondigde de maand juni af om Afro-Amerikaanse muziek te eren. In 2016 doopte president Obama, met een officiële presidentiële proclamatie, de maand om in ‘African-American Appreciation Music Month’. Hij benadrukte dat Afro-Amerikaanse muziek de natie had geholpen om haar waarden en geloof uit te drukken, te strijden tegen onrecht en de belofte van vrijheid en kansen voor iedereen te beschermen. Joe Biden bekrachtigde dit statement opnieuw, eerder deze maand.

Verbindende kracht

In de volksmond wordt overigens nog de benaming van Carter gebruikt, ook bij deze podcast. Maar de overtuiging van Obama is duidelijk wél terug te horen bij ‘A Life In Tracks’. Bose laat weten dat het met deze podcast de verbindende kracht van muziek wil benadrukken. Zwarte artiesten verdienen het bovendien om erkenning te krijgen voor hun bijdrage aan muziek. Hun werk kan er bovendien bijdragen aan raciale gelijkheid en ‘social change’: muziek kan een stem geven aan degenen die normaal gesproken niet gehoord worden, daarmee heeft het de kracht om de toekomst vorm te geven.

Podium 'black culture'

Het is een stevige en ambitieuze missie. Maar door met deze podcast ‘black culture’ daadwerkelijk een podium te geven en de daad bij het woord te voegen, wordt er echt inhoud aan gegeven. Daardoor krijgt het meer betekenis dan, laten we zeggen, de met regenboogkleuren omringde logo’s in de Pride-maand - die op zich prima natuurlijk zijn, maar misschien ook wel een tikje makkelijk. 

Persoonlijk inkijkje

De serie, die alleen via Spotify te beluisteren is, levert vooral een persoonlijk inkijkje in het leven van mensen die normaal gesproken over een ander aspect van het leven worden geïnterviewd: over hun laatste film, serie of hun laatste sportprestatie. 

De presentatrice is Cari Champion, een journaliste die in haar werk zoveel mogelijk de zwarte gemeenschap in de VS een stem wil geven. Zij vindt namelijk dat dat geluid veel te weinig klinkt in de Amerikaanse media. Niet verbazingwekkend dat alle vijf gasten in deze reeks dan ook Afro-Amerikaans zijn.  

Inspiratie

Zij vertellen welke nummers hen hebben geïnspireerd. ‘Black Panther’ acteur Winston Duke vertelt dat zodra hij James Brown ‘I Got The Feelin’ hoort, meteen terugdenkt aan zijn jeugd en familie in zijn geboorteland Trinidad en Tobago. Winston herinnert zich dat hij als zevenjarige naar buiten rende om zijn hele familie te roepen als James Brown weer op tv was. Het was voor hem één van de eerste kennismakingen met de Amerikaanse cultuur, een paar jaar voordat hij met zijn familie naar Amerika verhuisde. 

Ophalen herinneringen

Ook hardloopster Allyson Felix, zesvoudig Olympisch kampioen, haalt herinneringen op aan haar jeugd. Zij hoorde op negenjarige leeftijd zangeres Brandy en was meteen verkocht. Brandy zag er namelijk met haar dreads precies zo uit als zij. Verder vertelt Allyson waarom het nummer ‘Diva’ van Beyoncé haar opzweept om nog harder te rennen. ‘A diva is a female version of a hustler, of a hustler…’ 

Tijdsbeeld en impact

De muziek en de bijbehorende verhalen geven een goed tijdsbeeld en staan veelal bol van de veerkracht, doorzettingsvermogen en geloof. Door deze verhalen besef je als luisteraar hoe groot de impact van ‘black music’ is - en was - op de Amerikaanse maatschappij, de muziek en cultuur. En daarmee ook op muziek en cultuur wereldwijd. Goed om bij stil te staan, misschien wel langer dan een maand per jaar...

Luister de Podcast van de week - A life in tracks

Overzicht

Bekijk hier het hele overzicht van de Podcast van de Week, verzorgd door Airborne.

Nieuw - Voor het eerst in Nederland deden wij bij audio agency Airborne onderzoek naar de merkeffecten van 'storytelling' podcasts. Wat doet onze podcast Topstukken voor het merk de BankGiro Loterij?

Lees hier meer.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie