Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek 2009 naar DePuttenaer.nl

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tijdens de landelijke NNP-dag, een dag die plaatsvindt onder auspiciën van de vereniging, waarin de lokale (papieren) nieuwsmedia zijn vertegenwoordigd, is de uitgereikt aan DePuttenaer.nl, een uitgave van . De prijs werd toegekend aan de redacteuren Henk Brinkman en Daan Bleuel, die in samenwerking met de correspondenten Tijs van den Brink en Peter den Dikken, verantwoordelijk waren voor diverse publicaties over de geruchtmakende ‘’. De journalisten kregen de prijs uit handen van Frits van Exter, juryvoorzitter en hoofdredacteur van Vrij Nederland voor ‘het vakmanschap, de zorgvuldigheid en de lokale en landelijke impact’, waarmee verslag was gedaan.

De Prijs voor de Nieuwsbladfotografie 2009 was voor Richard van Hoek () met een sportfoto, getiteld 'Vreugde-explosie'. De A.M. Banda-prijs, was ‘voor de structurele commerciële aanpak’ van , een uitgave van Uitgeverij Thoen b.v. in Naaldwijk.

Het thema van de NNP-dag was “Knooppunt Onbegrensd” en duidelijk werd dat ook de lokale media in zwaar verkeren. Paul Bos, de directeur van de NNP, benadrukte dat de uitgevers de handen ineen moeten slaan en de samenwerking met elkaar moeten zoeken om niet voor een verloren zaak te vechten. In een inspirerende sessie liet Stefan Fellinger de goed gevulde zaal kennismaken met de nieuwste mogelijkheden van de onlinewereld die bestaat uit Wordpress, Flickr, Qik en Twitter. Hij benadrukte dat de lokale media veel meer nadruk moeten leggen op het aangaan van een relatie met de lezers in plaats van te redeneren vanuit de krant: “Bied de lezers de faciliteiten om de plaats in de community die lokale media van oudsher hebben, blijvend te behouden.” Veel van de aanwezigen moet het voor de ogen hebben geduizeld van de wereld die naast hun krant is ontstaan, terwijl ook over het hoofd wordt gezien dat lokale media niet per se een papieren vertrekpunt dienen te hebben.

Paul Bos kondigde tevens aan dat de NNP voortrekker zal zijn van twee op te starten onderzoeken. ‘De lokale krant doorgeklikt’ moet antwoord geven op de vraag hoe de vlag er in de wereld van lokale nieuwsmedia bij hangt in economische, personele, journalistiek-kwalitatieve, technische en innovatieve zin en is een opvolger van het onderzoek dat eerder in 2007 heeft plaatsgevonden. Het tweede onderzoek - ‘Blauwdruk lokale nieuwsmedia’ - is een kwantitatief lezersonderzoek onder dertig geselecteerde lokale titels. Gekeken wordt onder andere naar het leesgedrag van jongeren en de stand van zaken op multimediaal gebied. Beide onderzoeken worden bekostigd door het Stimuleringsfonds voor de Pers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie