Premium

RTL-topman Sven Sauvé: 'Geen forse koerswijziging RTL4'

CEO over de gevolgen van de nieuwe strategie waarbij RTL veel meer de consument gaat volgen.

  • Media
  • 19 April 2018
  • Maarten Hafkamp
RTL Nederland

Er gaat veel veranderen binnen RTL Nederland. Vandaag werd een ‘groeistrategie’ gepresenteerd die het bedrijf waarin (traditionele) tv domineerde naar een bedrijf wat de consument volgt. Van TV Centric naar Fan Centric, heet dat. RTL laat de oude zendergerichte aanpak los en wil kijkers, volgers en bezoekers via elk denkbaar kanaal en zelfs buiten het scherm bedienen. Zo wil het mediabedrijf een loyale fanbase opbouwen en daarnaast de adverteerder breder kunnen bedienen.

Advertentie

En dat is geen verrassing in een tijd dat lineair kijken terugloopt en video on demand wint. Sven Sauvé, sinds een jaar CEO in Nederland, lichtte zijn plannen vanmiddag toe aan het personeel. ‘Mijn verhaal werd positief ontvangen’, zegt hij. Maar ongetwijfeld niet door iedereen, want met de nieuwe plannen komt er ook een nieuwe organisatie. Dat betekent dat er banen geschrapt worden.

‘Dat geeft natuurlijk een dubbel gevoel.’ Hoeveel banen er verdwijnen, is nog niet bekend, maar Sauvé zegt dat aantal binnenkort te delen. ‘Met het overgrote deel gaan we door’, wil hij nog wel kwijt. ‘We zullen vooral veel nieuw talent aantrekken. Marketingexperts, dataspecialisten die de materie begrijpen en kunnen implementeren, én creatief talent. Want met die nieuwe inzichten moet je ook content kunnen maken, bijvoorbeeld short format. Talent is lastig te krijgen ja, maar ik denk dat we ze met RTL een bijzondere omgeving kunnen bieden.’

Een dag eerder werd bekend dat financieel directeur Vivienne de Leeuw opstapt omdat ze zich niet kon vinden in de nieuwe koers. Sauvé: 'We kwamen er niet uit. Dan moet je afscheid nemen van elkaar.'

Ruud Hendriks

Maar fors investeren in de nieuwe route is mogelijk. ‘RTL wordt in Nederland als eerste geraakt door de disruptie in de tv-markt. We hebben een sterke aandeelhouder en er is serieus investeringsbudget aanwezig. Ze geven ons de ruimte om de komende jaren tientallen miljoenen te steken in technologie, contentcreatie en data-analyse.’

Is het niet te laat?
Ruud Hendriks zei begin dit jaar dat het een moeilijk verhaal wordt voor RTL. De medeoprichter van voorloper HMG had forse kritiek op het mediabedrijf dat hij veel te langzaam vindt opereren in de snel veranderende mediawereld. Inmiddels is Sauvé ingegaan op de uitnodiging van Hendriks om eens te praten. De inhoud van het gesprek wil hij niet delen. Wel zegt Sauvé: ’Ik waardeer het als iemand kritisch is en heb mijn kant van het verhaal kunnen vertellen.’

We zoeken marketingexperts, dataspecialisten en creatief talent

Temptation Island extra

Video on demand moet veel harder gaan groeien, volgens de nieuwe koers. Sauvé: ‘We hebben al grote stappen gezet met Videoland. We voegen het nu samen met de programmacontent op RTL XL.’  

VOD platform Videoland had vorig jaar tachtig procent groei en in het eerste kwartaal van dit jaar nog eens 40 procent, zegt Sauvé. ‘Maar we moeten nog veel meer de stap maken naar wat de consument wil. Waar we het voorheen op buikgevoel deden, willen we dat nu staven met data.’

Concreter: Videoland richtte zich aanvankelijk op series en films. Op basis van data kwam RTL tot de conclusie dat ze de genres moesten verbreden. Er zijn nu documentaires bijgekomen, onder meer in samenwerking met Vice. Daarnaast bleek het publiek behoefte te hebben aan ‘Temptation Island extra’. ‘Dat ging door het dak, dus komen we met een speciale serie die je alleen op Videoland kan zien. Op die manier breiden we het portfolio uit. We zetten nu bijvoorbeeld ook zwaar in op content voor kinderen, omdat we weten dat ouders hun kinderen in een veilige omgeving willen laten kijken. De volgende stap is bekijken of we onze YouTubers (verzameld in RTL MCN) een podium kunnen geven op ons VOD-platform, naast het YouTube-kijkgedrag.’

RTL wil ‘binnen één à twee jaar’ als lokale mediapartij op al zijn platformen de beste individuele consumentenervaring bieden, zegt Sauvé. ‘Die uitdaging durf ik aan. Videoland is na Netflix een stevige nummer 2 in de markt.’

RTL deelt geen cijfers over Videoland, maar zou naar verluidt eind vorig jaar 400.000 abonnees hebben gehad. Hoe die abonnee eruit ziet, kan Sauvé ook niet zeggen, maar wel ‘dat we ons kunnen meten met de grote internationale partijen’. ‘Een goede indicatie is ook dat mensen gemiddeld 2,5 uur per dag naar content op Videoland kijken.’

Daling GRP's en kijktijd

De stappen die RTL neemt zijn best gewaagd, omdat de dalende markt van tv-reclame nog altijd voor een groot deel van de omzet van RTL zorgt. Het eerste kwartaal van dit jaar was RTL de verliezer in de branche, zowel GRP’s als kijktijd, volgens cijfers van GroupM. Sauvé klinkt verbaasd als hij met die cijfers geconfronteerd wordt. Hij is zelf positiever. ‘We zijn nog altijd marktleider. In de lineaire markt is er bij sommige zenders wel sprake van een lichte daling.’ 

Tv-zender RTL4 is het vlaggenschip van het mediabedrijf, benadrukt Sauvé. Dat zal voorlopig ook wel even zo blijven, omdat de zender nog altijd een groot publiek trekt. Die ‘fans’ moeten in de nieuwe strategie vooral fan blijven. Nu is het nog zaak voor RTL om van hen nog duidelijkere profielen te krijgen.

Het is wel een roerige tijd voor RTL4. Begin dit jaar was er
het vertrek van zenderbaas Erland Galjaard en werd bekend dat Twan Huys volgend jaar Humberto Tan vervangt bij RTL Late Night. Alleen al daarom zou je komend seizoen een forse koerswijziging verwachten bij RTL4. Dat is niet het geval, zegt Sauve. ‘Er komt wel wat vernieuwing. RTL Boulevard, het RTL Nieuws en Late Night blijven doordeweeks de pijlers. Ik geloof ook nog steeds in het grote amusement in het weekend. Dat scoort en gaan we niet veranderen.’

Wat kan hij wel al delen? ‘Beau Five Days Inside met Beau van Erven Dorens is een voorbeeld van wat we meer willen zien: echte tv, met echte mensen.’

RTL5 op de schop

Verder verklapt de CEO dat jongerenzender RTL5 op de schop gaat. ‘Die gaan we waarschijnlijk qua doelgroep wat breder neerzetten.’ Voor RTL7 is er al gedacht aan vervanging voor het door Talpa RTV weggekochte Voetbal Inside. ‘We blijven investeren in die mannenzender en in sport.’  Angst voor de diepe zakken van John de Mol heeft de CEO niet. ‘Ik volg mijn eigen strategie.’

De komende tijd moet RTL op zoek naar een opvolger van Galjaard. De ook naar Talpa TV vertrokken Marco Louwerens nam heel tijdelijk waar.

Nu is Sauvé zelf even programmadirecteur, samen met een aantal zendermanagers. ‘Daar ligt mijn verleden, dus ik vind dat erg leuk om te doen. De programmadirecteur is één van de belangrijkste posities en ik wil niet over een nacht ijs gaan in de zoektocht naar een opvolger. Ik spreek verschillende kandidaten. Duidelijk is dat de nieuwe programmabaas een bredere visie moet hebben dan alleen ‘tv’. Hij moet ook, volgens de nieuwe strategie, weten wat er onder consumenten leeft.’

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie