RTL Nederland kiest voor ‘Fan Centric’-strategie en gaat arbeidsplaatsen schrappen

Het mediabedrijf presenteert vandaag een nieuwe groeistrategie, waarbij de behoeften en drijfveren van consumenten centraal komen te staan.

RTL Nederland

RTL laat de oude zendergerichte aanpak los en wil kijkers, volgers en bezoekers via elk denkbaar kanaal en zelfs buiten het scherm bedienen. Zo wil het mediabedrijf een loyale fanbase opbouwen. Daarmee gaat het van TV Centric naar Fan Centric.

De aandacht ligt in de nieuwe strategie op de ontwikkeling en distributie van grotendeels eigen content via alle platformen, gefinancierd uit zowel advertentie- als consumenteninkomsten.

Gedwongen ontslagen niet uitgesloten

De top van RTL presenteerde zojuist deze strategie aan het personeel. De nieuwe strategie betekent dat de organisatie op de schop gaat. Er komen arbeidsplaatsen te vervallen, die deels worden gerealiseerd door natuurlijk verloop, maar gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten.

RTL wil tegelijkertijd ook veel nieuw talent aantrekken op het gebied van data, technologie, creatie en marketing. Door de herstructurering verdwijnen managementlagen en worden afdelingen samengevoegd. Ook ontstaan nieuwe bedrijfsonderdelen, met name op het vlak van technologie en data.

De directie van RTL heeft met het oog op deze voorgenomen reorganisatie een adviesaanvraag ingediend bij de ondernemingsraad. Op basis daarvan kan worden bepaald wat de volgende stappen in de herstructurering zijn. Het bedrijf verwacht vóór de zomer duidelijkheid te kunnen geven aan zijn medewerkers over individuele gevolgen van de plannen.

Tientallen miljoenen investeren

Om de Fan Centric-strategie te realiseren gaat RTL de komende jaren ‘tientallen miljoenen’ in data-analyse, technologie en creatie investeren.

Ook wil RTL op korte termijn alle OTT-activiteiten in één platform samenbrengen (Videoland, RTL XL). 

RTL CEO Sven Sauvé: ‘Om onze groeistrategie te realiseren zijn drie zaken van belang. Allereerst moeten we onze organisatie wendbaarder maken en focus aanbrengen. Daarom hebben we de intentie onze organisatie aan te passen en nieuw talent aan te trekken.'

‘Ten tweede stoppen we met puur zenden. We gaan veel interactiever en van buiten naar binnen werken. De autonomie van de consument wordt namelijk door de brede technologische ontwikkelingen, zoals spraakgestuurde tech, artificial intelligence en domotica alleen maar groter.

Die beweging is onomkeerbaar. Daarom is straks het vertrekpunt niet langer hoe we ons geld verdienen, maar de intrinsieke behoefte van iedere Nederlander die naar ons kijkt en ons volgt'

‘Ten derde moeten we meer zelfstandig opereren en groeien. We nemen de hele keten van financiering tot ontwikkeling en distributie in eigen hand, waardoor we minder afhankelijk zijn van derden.

Dat wil niet zeggen dat samenwerken met partners niet van groot belang is, integendeel. Maar we doen dit alleen als er sprake is van een strategische match die meerwaarde biedt voor de Nederlandse consument. Dit alles maakt het ook beter mogelijk om innovatieve, meer data-gebaseerde proposities voor onze adverteerders te ontwikkelen.’

Gisteren werd bekend dat financieel directeur Vivienne de Leeuw zich niet kan vinden in de voorgenomen koers en per direct is opgestapt.

Morgen een interview met Sven Sauvé over de nieuwe strategie van RTL

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie