SpotX met Belgische uitgevers in platform lokale dataprofielen

Belgische uitgevers gaan samenwerken met SpotX.

123rf.com

De Belgische mediapartijen Pebble Media, Produpress en IPM hebben een platform ontwikkeld wat lokale uitgevers de mogelijkheid geeft om onderling data uit te wisselen. Voor de technische uitvoering hebben ze gekozen voor videoadvertentieplatform SpotX, onderdeel van RTL Group.

De partijen kiezen voor de samenwerking door de strengere privacywet en de toenemende invloed van de grote internationale techpartijen. Op het platform, genaamd DaviD ( ‘Digital Alliance on Valuable Inventory and Data’) hebben adverteerders toegang tot 'lokale en kwalitatieve dataprofielen' van de consument om gepersonaliseerde advertenties te bieden.

'Agressieve werkwijze'
Volgens SpotX is DaviD een reactie op de 'gressieve werkwijze' van Google, Amazon, Facebook en Apple (GAFA), die een steeds dominantere rol kregen op de lokale videoadvertentiemarkt. In België is Pebble Media één van de initiatiefnemers.

Marco Ruivenkamp, managing director SpotX Benelux: 'Consumenten willen gepersonaliseerde advertenties zien waar ze echt iets aan hebben. Maar om dat te realiseren en tegelijkertijd hun privacy niet uit het oog te verliezen, zijn veel data nodig. Door onze technologie is DaviD klaar om, over alle mediadragers heen, passende reclamefilmpjes te tonen die zijn afgestemd op het gedrag en profiel van de kijker conform de richtlijnen van de GDPR.'

NL Profiel
In Nederland kwam eerder dit jaar het initiatief NLProfiel tot stand, waarin de Persgroep, Sanoma en TMG data gaan delen. Daarmee willen ze tot een datastandaard komen en transparantie bieden aan de consument en de adverteerder.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie