Overslaan en naar de inhoud gaan

Talpa overweegt juridische stappen tegen gokreclameverbod

De tv- en radio-exploitant dreigt hard getroffen te zullen worden als het beoogde verbod op gokreclame doorgaat.
Talpa
© ANP

‘Op dit moment zijn we juridisch aan het onderzoeken of een verbod op kansspelreclame wel stand kan houden.’
Dat zegt woordvoerder Allard Ruyl van Talpa op vragen van Adformatie. De tv- en radio-exploitant dreigt hard getroffen te zullen worden als het beoogde verbod op gokreclame van minister van Rechtsbescherming Franc Weerwind inderdaad per 1 januari 2023 ingaat.

Talpa onderzoekt de zwaarste vorm van verzet, juridisch, samen met brancheclub Screenforce. ‘Wij zijn ons op dit moment aan het voorbereiden op een reactie namens alle Screenforce participanten waaronder Talpa, RTL en Ster’, zeg Marketing Expert Tom van Hulst van Screenforce.

Op het spel staat een enorme omzet. Cijfers die marketing manager Berry Punt van Nielsen voor Adformatie op een rij zette, blijkt dat in de eerste drie kwartalen na de legalisering van online kansspelen, de reclameomzet voor online gokken naar 110 miljoen euro ging, met als grootste media:
Televisie: 78 miljoen
Internet: 18 miljoen
Buiten: 10 miljoen

Talpa verschaft geen cijfers, maar gezien haar doelgroep staat een omzet aan gokreclame van tientallen miljoenen op het spel. Frank Volmer van de Ster, gevraagd naar het verlies voor de Ster bij invoering van het reclameverbod, grapt: ‘Dat is moeilijk vast te stellen, maar ik gok tussen 2 tot 5 miljoen.’
Immers, zo voegt hij toe: ‘In de huidige overspannen markt gaat het slechts om de meeropbrengst van de duurdere kansspel-inkoopopties.’ Gezien de grote algemene vraag naar reclamezendtijd lopen de blokken wel vol; zolang de komende heftige recessie de vraag niet aantast. Bovendien liggen de winstmarges op gokreclame aanzienlijk hoger, zeker bij Talpa.

De media vinden de adverteerders aan hun zijde in hun verzet tegen het reclameverbod. Juridisch samenwerk met de brancheorganisaties VNLOK en Noga voor gokbedrijven is te verwachten. De laatste stelt overigens dat juridische actie niet de eerste optie is. ‘We zullen kritische kanttekeningen plaatsen bij een aantal overwegingen, maar streven er altijd naar om in dialoog tot elkaar te komen’, zegt lobbyist Eric Konings van Noga.

Zie verder Adformatie-onderzoek met uitgebreide cijfers. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al abonnee? Log hier in