Talpa overweegt juridische stappen tegen gokreclameverbod

De tv- en radio-exploitant dreigt hard getroffen te zullen worden als het beoogde verbod op gokreclame doorgaat.

ANP

‘Op dit moment zijn we juridisch aan het onderzoeken of een verbod op kansspelreclame wel stand kan houden.’
Dat zegt woordvoerder Allard Ruyl van Talpa op vragen van Adformatie. De tv- en radio-exploitant dreigt hard getroffen te zullen worden als het beoogde verbod op gokreclame van minister van Rechtsbescherming Franc Weerwind inderdaad per 1 januari 2023 ingaat.

Talpa onderzoekt de zwaarste vorm van verzet, juridisch, samen met brancheclub Screenforce. ‘Wij zijn ons op dit moment aan het voorbereiden op een reactie namens alle Screenforce participanten waaronder Talpa, RTL en Ster’, zeg Marketing Expert Tom van Hulst van Screenforce.

Op het spel staat een enorme omzet. Cijfers die marketing manager Berry Punt van Nielsen voor Adformatie op een rij zette, blijkt dat in de eerste drie kwartalen na de legalisering van online kansspelen, de reclameomzet voor online gokken naar 110 miljoen euro ging, met als grootste media:
Televisie: 78 miljoen
Internet: 18 miljoen
Buiten: 10 miljoen

Talpa verschaft geen cijfers, maar gezien haar doelgroep staat een omzet aan gokreclame van tientallen miljoenen op het spel. Frank Volmer van de Ster, gevraagd naar het verlies voor de Ster bij invoering van het reclameverbod, grapt: ‘Dat is moeilijk vast te stellen, maar ik gok tussen 2 tot 5 miljoen.’
Immers, zo voegt hij toe: ‘In de huidige overspannen markt gaat het slechts om de meeropbrengst van de duurdere kansspel-inkoopopties.’ Gezien de grote algemene vraag naar reclamezendtijd lopen de blokken wel vol; zolang de komende heftige recessie de vraag niet aantast. Bovendien liggen de winstmarges op gokreclame aanzienlijk hoger, zeker bij Talpa.

De media vinden de adverteerders aan hun zijde in hun verzet tegen het reclameverbod. Juridisch samenwerk met de brancheorganisaties VNLOK en Noga voor gokbedrijven is te verwachten. De laatste stelt overigens dat juridische actie niet de eerste optie is. ‘We zullen kritische kanttekeningen plaatsen bij een aantal overwegingen, maar streven er altijd naar om in dialoog tot elkaar te komen’, zegt lobbyist Eric Konings van Noga.

Zie verder Adformatie-onderzoek met uitgebreide cijfers. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie