Premium

'We bouwen met NUsport verder aan een community'

NUsport zet vol in op de sportzomer van 2020.Verslaggever Samantha Van Wijk en chef NUsport Daan Smink over de kracht van hun platform.

Daan Smink en Samantha van Wijk
Credits: Stanley Gontha5

Met de sportzomer in het vooruitzicht zet de redactie van NUsport vol in op goede verslaggeving via tekst, video en podcasts. Verslaggever Samantha Van Wijk en chef NUsport Daan Smink over de kracht van hun platform, dat het grootste bereik heeft onder Nederlandse sportliefhebbers.

Het Nederlands Elftal speelt eindelijk weer een eindtoernooi, ‘we’ hebben Max Verstappen in de Formule 1, Tom Dumoulin is hopelijk straks blessurevrij in de Tour de France en in augustus zijn er de Olympische Spelen in Tokyo met Oranje vast weer in de top-20 van de medaillespiegel. Als het een beetje meezit, kan de Nederlandse sportliefhebber dus vanaf juni tot en met half augustus aan één stuk door genieten van topsport, waarbij het chauvinisme tot grote hoogten stijgt. Er is helaas ook onzekerheid, nu het coronavirus ook de sportwereld raakt, met afgelastingen van evenementen tot gevolg.

Maar laten we van het positieve uitgaan. NUsport – onderdeel van NU.nl - is er in ieder geval klaar voor. Recent kwam
Samantha Van Wijk de redactie versterken. Ze werkte eerder onder meer als verslaggever van de – toen – Jupiler League, de eerste voetbaldivisie, voor RTL7, kreeg een eigen sporttalkshow op TV Noord-Holland, ook was ze de eerste Nederlandse presentator op Eurosport en deed ze de MotoGP. Met Barbara Barend maakte ze de Power Women Podcast.

Van Wijk gaan we dit jaar voor NUsport bij veel events terugzien met video’s en verslagen: bij de Formule 1, het EK voetbal en de Olympische Spelen is ze present. ‘Ik kijk naar alles erg uit, maar vooral de Olympische Spelen, want dat wordt mijn eerste keer.

Van Wijk is dus een belangrijke toevoeging aan de redactie van NUsport, een platform dat elk jaar groeit in bereik. Chef NUsport en chef eindredactie van NU.nl Daan Smink constateert tevreden dat van de ruim 7 miljoen personen die NU.nl per maand bereikt, waarvan bijna de helft artikelen over sport leest en video’s bekijkt. ‘Sport is een belangrijke pijler geworden voor NU.nl. Dat is bijvoorbeeld mede gegroeid omdat wij de eerste waren met een sportapp.’

Vorig jaar ging NUsport via app en web samen al bijna richting 1 miljard pageviews, in dit sportjaar ziet Smink zijn platform daar wel overheen gaan. ‘Toegegeven, we hebben het tij ook mee, dankzij de goede prestaties van Nederlandse sporters in de breedte. Voetbal en Formule 1 trekken de meeste bezoekers, maar ook door de Nederlandse successen bij kleinere sporten als handbal blijven de views groeien.’

Liveblogs maken het onderscheid

Zie je maar eens te onderscheiden met zoveel sporttitels en -sites – zeker over voetbal – die er zijn. Volgens Smink kan NUsport dat door snel en overzichtelijk te zijn en de juiste keuzes te maken. Volgens cijfers van ‘moeder’ Sanoma is NU.nl het grootste online platform voor sportliefhebbers in Nederland, met een bereik van 54 procent.

‘De doelgroep is heel breed. NUsport is er zowel voor de fanatieke sportliefhebber als mensen die het zijdelings volgen. Onze toon is begrijpelijk en toegankelijk. Echt onderscheid maken we met de liveblogs. De drempel daarvoor is heel laag en als je iets live wilt volgen dan zijn het wel sportwedstrijden. Liveblogs van een Grand Prix met Max Verstappen komen soms zelfs boven de miljoen pageviews uit. En op elk liveblog zetten we iemand in die specialist is in die sport en naast een verslag ook kunnen duiden.’

Nog een onderscheid: NUsport moet vooral objectief zijn, hoewel het platform natuurlijk wel echte experts heeft die de sport kritisch benaderen. Smink: ‘Het gaat ons om informeren en de bezoeker wijzer laten worden, niet om de gepeperde mening. Wij duiden, doen voor- en nabesprekingen, leggen uit en laten mensen zelf hun mening vormen. Daarnaast zijn we al onderscheidender sinds we eind vorig jaar gestopt zijn met het ANP. Dat zit ‘m in tekst, maar ook in fotografie. Met Pro Shots hebben we ons eigen fotobureau aan boord. Zij zijn deze sportzomer ook overal bij.’

Van Wijk noemt de interactie op NUjij als belangrijke toevoeging van NUsport. De lezers van sportartikelen op NU.nl blijken zeer actieve NUjij bezoekers te zijn. ‘Daar kun je reageren op artikelen én vragen stellen. Dat gebeurt heel veel rond sport en er ontstaan daardoor weer nieuwe video’s of artikelen waarin we bijvoorbeeld iets ingewikkelds uitleggen over de Formule 1 of de VAR bij het voetbal, waar een gebruiker een vraag over had. In podcasts kunnen we vervolgens nog verder ingaan op bepaalde thema’s en specifieke vragen van volgers.’

Bouwen aan community

Wat doet NUsport dit evenementenjaar meer dan in andere jaren? De hele zomer is er bijvoorbeeld een sportzomer podcast en er wordt extra ingezet op de Olympische Spelen in Tokyo, waar voor het eerst vier multimediaal inzetbare journalisten zijn. Drie verslaggevers zullen het Nederlands elftal volgen, dat eindelijk weer op een eindtoernooi actief is en NUsport reist uiteraard ook weer af naar de Tour de France. Van Wijk: ‘Het worden lange dagen deze zomer, want we willen op locatie niks missen en gaan vanaf de redactie bijvoorbeeld ook 24 uur per dag livebloggen tijdens de Spelen.

‘Uiteindelijk bouwen we met NUsport zo steeds verder aan een community’, gaat Van Wijk verder. ‘Je kunt zo veel verschillende sporten op NUsport volgen op zoveel verschillende manieren, zoals video, tekst en via podcasts.’

En er zijn
creatieve games die bezoekers kunnen spelen rondom sportevenementen, zoals het GP-spel rond de Formule 1, of het eredivisiespel waarbij je uitslagen kunt voorspellen. Voor het EK wordt nu gebouwd aan een voorspelpool

‘Bij ons is het zo dat als iemand een goed idee heeft, we het ook gewoon gaan doen. Natuurlijk slaan we ook de plank wel eens mis, maar al doende leren we en we slaan vaker raak dan mis.’ Van Wijk: ‘Ik vind het mooi dat je het bij NU.nl gewoon mogelijk kan maken en dat er altijd ruimte is voor vernieuwing.’

Campagne NUsport

Er komt in de aanloop naar de sportzomer een B2B-campagne over hoe de redactie van NUsport werkt. Commercieel manager van NU.nl Josefien Zwetsloot:

 ‘Richting de sportzomer is er vaak vraag naar tv, maar de kijkcijfers van de events zijn er nog niet. De kans is groot dat er straks een bereikstekort is. Het hoge dagbereik van NU.nl willen we graag onder aandacht brengen bij adverteerders die zich associëren met sport. Met vier topevenementen die de basis vormen voor een onvergetelijk sportjaar, vinden wij dit hét moment om van ons te laten horen. Met een bereik van 54 procent van alle sportliefhebbers in Nederland, is NU.nl het grootste online platform op dit gebied.’
 

NU.nl brengt een sportkalender 2020 uit, speciaal voor mediabureaus en klanten, met foto’s van fotobureau Pro Shots (waar NU.nl sinds vorig jaar een meerderheidsbelang in heeft), waarop alle belangrijke sportevenementen te volgen inclusief voorspelling van de NUsport redactie.

Cijfers:

- NU.nl is het grootste online platform voor sportliefhebbers in Nederland, met een bereik van 54 procent.

- Lezers van sportartikelen op NU.nl zijn de meest actieve NUjij gebruikers. Ze vormen 10 procent van alle reacties.

- Artikelen over sport op NU.nl scoren hoog op organisch verkeer. Van alle organische pageviews in 2019 kwam 22 procent uit op sport.

- 1 op de 10 sportartikelen is zo interessant dat deze in de rubriek ‘Algemeen’ wordt geplaatst op de voorpagina.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie