Weer die Belgen: ook New Skool Media verdwijnt als uitgeefmerk

Uitgever van titels als EW, Delicious en Kijk gaat samen met Roularta Media Nederland en onder die naam verder. 'Dit biedt grote kansen.'

Titels van New Skool Media

Opnieuw verdwijnt er een illustere Nederlandse naam van de uitgeefmarkt na een overname door een Belgisch concern. New Skool Media, de uitgever van titels als EW (voorheen Elsevier Weekblad), Delicious, Seasons, Kijk en Fiets, gaat op 1 november verder onder de naam Roularta Media Nederland.

Roularta Media Nederland ontstond nadat het Belgische uitgeefconcern Roularta Media Group in maart 2021 volledig eigenaar werd van Senior Publications Nederland (SPN), de uitgever van onder meer Plus Magazine, Landleven en Gezondheidsnet.nl.

Begin dit jaar nam het Belgische uitgeefconcern ook New Skool Media over. Beide Nederlandse uitgeverijen worden nu volledig geïntegreerd. De nieuwe organisatie wordt met 240 werknemers, 650.000 abonnees en 70 miljoen euro omzet de één na grootste magazine-uitgever van Nederland.

Advertentie
advertisement

Twee bazen

Een bijzondere ondernemingsraad moet nog wel advies geven over de samenvoeging, maar gezien de huidige bekendmaking van de plannen en de beperkte personele consequenties lijkt dat een formaliteit. Met de integratie zijn er weliswaar de nodige verschuivingen in functies, maar komen er niet meer dan drie arbeidsplaatsen te vervallen, grotendeels binnen centrale afdelingen.

Roularta Media Nederland komt onder gezamenlijke leiding te staan van Dirk Oeyen en Erwin van Luit, in het persbericht respectievelijk ceo en co-ceo genoemd. Oeyen was general-manager van Senior Publications Nederland en later Roularta Media Nederland. Erwin van Luit gaf als ceo leiding aan New Skool Media.

Logische stap

Van Luit noemt de integratie een logische stap na de overname. ‘Ik zie veel kansen om de organisatie meer te laten zijn dan de optelsom van twee toch al zeer succesvolle uitgeverijen. Vooral op het gebied van digitalisering en ict Roularta Media ons veel kunnen bieden.’

Daarbij is volgens Van Luit vooral de vraag van belang hoe er meer waarde is te behalen uit en voor digitale lezers. ‘Met EW hebben we daar al de nodige stappen gezet, maar daar kunnen we ons nog verder in ontwikkelen.’

Zes jaar New Skool

Met het verdwijnen van de naam New Skool Media komt er ook een einde aan het zesjarige bestaan als zelfstandig uitgeefmerk. New Skool Media werd medio 2014 opgericht door Rob Koghee en Cor Jan Willig, die 19 merken overnamen van Sanoma Media. In 2016 voegde ze daar Elsevier aan toe, inmiddels omgedoopt tot EW.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie