Welke van deze 6 radiocampagnes is de beste?

Vakjury nomineert zes radioreclamecampagnes en vier audio-ambassadeurs voor Audify Awards.

Audify reikt op 12 oktober tijdens de Dag van de Audio drie audioreclame-awards uit. Kanshebbers zijn de radiocampagnes van Rijksoverheid, Douwe Egberts, Kluun, Squla, Van Haren en dé VakantieDiscounter. Voor de titel audio-ambassadeur van het jaar zijn Jacobs Douwe Egberts, Friesland Campina, GroupM en TAMBR in de race.

Zes genomineerde radiocampagnes

De vakjury beoordeelt de radiocommercials op creativiteit, uniciteit en effectiviteit met aandacht voor opvallendheid in het reclameblok, het audio-ambacht, boodschap-overdracht en vooral met attentie voor wat het met de luisteraar doet. Er zijn zes genomineerde radiocampagnes voor zowel de vakjuryprijs als de publieksprijs.
 

Campagne: Bandencheck

Adverteerder: Rijksoverheid - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Reclamebureau: Noise
Geluidsstudio: MacLoud
Mediabureau: Initiative

Jurycommentaar: Deze campagne haalt het onderste uit de kan voor een dergelijk product. Een saai onderwerp wordt levendig gemaakt. Heel knap om het zo tussen de oren te krijgen. Je krijgt bijna zin om je banden te checken. Goede copy van de rap met goede versies die je onthoudt en meezingt, dus effectief.
 

Campagne: Kracht van koffie, D.E koffie

Adverteerder: Jacobs Douwe Egberts
Reclamebureau: TBWA
Geluidsstudio: MAKE SOUND
Mediabureau: Havas

Jurycommentaar: De consistentie in de merkcommunicatie is heel goed naar het medium radio gebracht. Heel mooi gemaakt met de herkenbare geweldige muziek. De stemmen zijn goed gecast. Herkenbaar door de alledaagse gesprekken in een huiselijke omgeving. Een hele mooie merkcampagne.


Campagne: Help, ik heb een puber!

Adverteerder: Kluun
Reclamebureau: Joe Public Take-Away Advertising
Geluidsstudio: Soundcircus
 
Jurycommentaar: Strategisch opvallend goed dat radio is ingezet voor een boekpromotie. Een sterk concept vanuit het boekinzicht ontwikkeld. Creatieve campagne met triggerende scripts in verschillende varianten met de types. Geen standaard stem maar Kluun zelf is de voice-over.


Campagne: Ze Komen Er Wel

Adverteerder: Squla
Reclamebureau: Buutvrij
Geluidsstudio: Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company
 
Jurycommentaar: Origineel concept dat aanspreekt door grote herkenbaarheid. Goede opbouw binnen de campagne, het evolueert mee met de resultaten van de blokfluitles. De commercials trekken direct de aandacht door de fantastisch irritante blokfluitgeluiden. 


Commercial: Die Schoenen

Adverteerder: Van Haren
Reclamebureau: Bijvoorkeur
Geluidsstudio: Soundcircus
Mediabureau: Zigt

Jurycommentaar: De jury kiest hier om één versie uit de campagne te nomineren, ‘Die schoenen’. De datingsituatie is heel goed geschreven. De storytelling in de commercial doet denken aan een host read in een podcast.


Campagne: Kijk, dat zijn VakantieDiscounters

Adverteerder: dé VakantieDiscounter
Reclamebureau: INDIE Amsterdam
Geluidsstudio: Levalo
Mediabureau: Candid AMPLIFY/ Stroom

Jurycommentaar: De commercials zijn opvallend goed met de bevreemdende geluiden en door de verbeeldingskracht. Het rustige tempo is sterk gekozen, past bij het vakantiegevoel. Geluid is heel goed ambachtelijk uitgevoerd. De drie commercials binnen de campagne zijn consistent opgebouwd met een herkenbare tune, heel slim gedaan gebaseerd op merkherkenning.

 

De zes genomineerde campagnes zijn te horen via de Audify website en daar kan ook op de publieksprijs gestemd worden.

Vier genomineerden audio-ambassadeurs

De jury vindt dat het audioambassadeurschap zich kenmerkt als startpunt, naast uitdragen moet de ambassadeur vooral initiatiefnemer en aanjager zijn van wat met audio mogelijk is en effect heeft. Een audioambassadeur zorgt voor een essentiële verandering in de strategie, lange termijn denken over audio is hierbij essentieel. De kernwaarden zijn openstaan voor alle nieuwe opties en innovaties en dus durven.

Jacobs Douwe Egberts

D.E heeft gekozen om radioreclame in te zetten voor hun merkcommunicatie, een strategiewijziging en omarming van audio als merkbouwer. Daarbij durfde zij het aan om met Audify een effectonderzoek te doen naar de toegevoegde waarde van radio op de mentale beschikbaarheid van het merk. Uiteraard is de bekende D.E audio-identiteit betrokken in het onderzoek naar de merkassociaties. Mediamanager Hanka de Bruin is een voorvechter van radioreclame en draagt de goede resultaten intern en extern uit, samen met Tsjalling Sijtsma van Havas Media.

Friesland Campina

Friesland Campina heeft een audiostrategie en -identiteit ontwikkeld en is van solo video naar een geïntegreerde audiovisuele aanpak gegaan. Zij hebben lef getoond om als FMCG-merk voor audio te kiezen als strategische onderdeel in de merkcommunicatie met mediamanager Guido Weisvelt en Pol Juffermans (Wavemaker) als drijvende krachten achter deze nieuwe aanpak. Zij pakken het podium om andere merken mee te nemen in de audiosuccessen, intern en extern. Friesland Campina heeft een samenwerking met de hele audiowereld voor invulling en uitvoering van de audiocommunicatie.

GroupM

Deze bureaugroep werkt op alle facetten aan de ontwikkeling van audioreclame, om audio in de volle breedte prominenter te maken en zeer effectief in te zetten. GroupM ínvesteert in audio, in de volle breedte van het medium. Vele personen onder de vlag van Group M (Remon Buter) zijn hierbij vaandeldragers: Lois Schut en Eva Holtkamp werken aan het Aandachtonderzoek; Rick Toewater en Joep van der Laan omarmen digitale audio met een focus op podcast, Danea Verpoorten zorgt voor het effectonderzoek en het is Pol Juffermans die adverteerders verbindt aan audio voor het leven.

TAMBR

Willemijn van Hussen en Niels de Jong zijn heel actief met kennis verspreiden over het vak sonic branding; ze delen veel artikelen, spreken vaak op bijeenkomsten, brachten de Soundlogo top 30 uit, onderzoeken de effectiviteit en delen kennis over audio en creatie via onder andere sessies met ADCN. Ze zijn zeer open minded en bekijken alle mogelijkheden, heel inhoudelijk in de breedte van het merk. TAMBR zoekt de publiciteit op en heeft een duidelijke voortrekkersrol als het gaat om audio-identiteit. Ze maken veel geluid in de markt.

 

Podcastreclame
De jury heeft besloten om geen podcastreclameprijs toe te kennen. De campagnes zijn aardig op weg maar nog niet goed genoeg voor een award. Het vak is nog jong en moet duidelijk verder ontwikkeld worden. Met host-read podcastreclame is het zaak een goede context te zoeken en dan de boodschap passend maken. Audify zet zich het komende jaar daarvoor in.

Over de award-uitreiking
Een succesvolle audiocampagne ontstaat bij de gratie van sterke creatie. Dat moet gehoord en beloond worden. Daarom herintroduceert Audify de speciale radioreclameprijzen. De bekendmaking van de winnaars is op 12 oktober tussen 16:00 en 17:00 uur tijdens de Dag van de Audio, live te volgen via de radio-uitzending op Adformatie.nl. 

Op de hoogte blijven over de Adformatie Dag van de Audio? Laat hier je gegevens achter

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie