Zo lift je als merk mee op de groeiende wereld van podcasts – ook tijdens de coronacrisis

Een podcast is, naast de enorme groei van het medium, om een aantal redenen interessant voor b2b-adverteerders

Ook in de coronacrisis blijkt de podcast nog even relevant. Zo staat de Boos AntiCoronaDepressiePodcast van Tim Hofman op dit moment in de top 3 van best beluisterde podcasts en scoort CNN met een podcast over de fabels en feiten rond het virus.

Fans luisteren misschien niet meer in de auto of het openbaar vervoer onderweg naar werk, maar wellicht wel tijdens de dagelijkse wandeling. Een terugval is namelijk niet te zien in de wereldwijde luistercijfers van podcasts. 

De verwachting is dat advertentie-uitgaven in podcasts in de VS dit jaar de grens van 1 miljard dollar doorbreken, aldus een onderzoek van PwC en IAB. Natuurlijk ligt dat cijfer nog altijd een stuk lager dan digital advertising in formats als video of social. Toch hebben we het over een groei van 35 procent in 2021.

Podcast Ad Spend Projected to hit 1 billion by 2021

Een podcast is, naast de enorme groei van het medium, om een aantal redenen interessant voor b2b-adverteerders:

Podcastluisteraars zijn uitermate betrokken
De meerderheid van mensen die regelmatig naar podcast luisteren, luistert deze helemaal af. Ongeveer 70 procent van de Amerikaanse podcastluisteraars zegt dat wanneer ze een aflevering luisteren, dit de enige activiteit is waar ze echt hun aandacht bij hebben. Ofwel: als adverteerder mag je dus verwachten dat podcastluisteraars je boodschap horen én er aandacht voor hebben. Laat staan wanneer je via een branded podcast thought leadership op een onderwerp wil bereiken. 

Podcastluisteraars staan over het algemeen open voor advertenties
Relatief weinig mensen skippen een reclame, volgens de CEO van podcastplatform Stitcher, Erik Diehn. Podcastmaker Gimlet laat op Adweek zien dat minder dan 10 procent van de luisteraars een midroll-advertentie doorspoelt. Om wat cijfers uit de VS te geven: meer dan de helft van de podcastluisteraars (54 procent) geeft aan meer geneigd te zijn een merk te overwegen wanneer ze erover horen in een podcast dan op elke andere manier. Dat blijkt uit cijfers van Edison en Triton Digital.

Luisteraars voelen doorgaans een sterke connectie met de presentator – en daar kun jij op inspelen
De meeste reclames in podcasts worden voorgelezen door de presentator. Daardoor kan hij/zij op zijn eigen manier meer informatie geven over het product of merk. Zo doe je meteen aan influencermarketing. Nielsen ontdekte dat 64 procent van de luisteraars vindt dat reclame voorgelezen door de host goed bij een podcast past en dat die reclames zorgden voor meer merkbekendheid en een hogere koopintentie. Ook konden luisteraars zich de advertenties beter herinneren.

Zakelijke beslissers weten podcasts goed te vinden
Het medium is tijd- en plaatsonafhankelijk, blijkt uit onderzoek van podcastnetwerk Dag en Nacht Media in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen. Of jij je dagelijkse reistijd naar kantoor mist of niet, dat maakt dus niet veel uit. Uit de studie blijkt ook dat de Nederlandse luisteraar iets vaker man dan vrouw is, hoogopgeleid en veelal tussen de 28 en 44 jaar oud. 

74 procent van de podcastgebruikers luistert omdat ze graag iets nieuws willen leren. Dus mocht je ondernemingen via een podcast willen inspireren om hun organisatie te verbeteren tijdens de coronacrisis, dit is je kans.

Reason why US podcast consumers listen to podcasts

Iets soortgelijks deden we bij Business Insider deze winter voor ING Zakelijk om hun financieringsoplossing onder de aandacht te brengen. Met de podcast Ondernemers in beweging vertelden we mkb’ers in specifieke branches wáár bedrijfskansen zich voordoen en hoe je die kunt pakken. Uiteindelijk scoorde de podcast ver boven de vooraf met het mediabureau gestelde benchmark, doordat we weten hoe je impact maakt bij een zakelijke doelgroep én de podcast heel gericht bij het juiste publiek konden aanbieden. 

Je kunt heel gericht sturen op de doelgroep passend bij jouw niche
Het is een vraag die we regelmatig krijgen: hoe geef ik mijn podcast tractie? Je kunt een fantastische interviewserie, hoorspel of reportage maken, zonder distributie blijft het slechts een van de talloze podcasts in de wereld. Kies dus voor een sterke distributiepartner. 

Zo draaiden we voor de Vallen en Opstaan-podcast van KPN diverse native advertising-uitingen getarget op ondernemers. De Ondernemers in beweging-podcast brachten we onder de aandacht bij ons zakelijke publiek met artikelen die zorgden voor verdieping, native advertising en players op onze platformen.

Wil jij ook een groter publiek bereiken met jouw b2b-podcast of samen met Business Insider een format ontwikkelen? Neem contact op via sales@businessinsider.nl en vraag naar de mogelijkheden.

Plaats als eerste een reactie