Appels met sinaasappels vergelijken

Piepklein Noors IT-bedrijf voert logostrijd met Apple en krijgt gelijk van Europese merkenwaakhond: 'Dit is geen appel.'

Het hoofdkantoor en de enige vestiging van Ovongiz en het dubieuze logo van de Noren.
Google Maps / EUIPO

Door Bas Kist, Merkenbureau Chiever

‘Dat is toch duidelijk een appel?’ ‘Nee hoor, een appel is niet perfect rond. Het is hooguit een sinaasappel of een mandarijn’. Apple en de oppositieafdeling van het Europese merkenbureau EUIPO hebben duidelijk verschillende visies op het logo van het piepkleine Noorse IT-bedrijf Ovongiz. Pech voor Apple, want in zo’n geval trekt het merkenbureau aan het langste eind: op 9 maart werd Apple’s oppositie afgewezen. Ovengiz krijgt zijn Europese registratie, David wint van Goliath.

Het is beslist niet de bedoeling iedere week over Apple te schrijven, maar ja, als je zoveel procedures voert dan kunnen we er ook niet omheen. Deze zaak is ook wel bijzonder. Maar liefst 1902 pagina’s (!) aan bewijs en argumentatie diende Apple bij EUIPO in om aan te tonen dat het publiek de beide logo’s met elkaar in verband zou brengen. En dan eindig je toch met lege handen.

Misschien een mandarijn?

Volgens EUIPO kan het zo zijn dat sommige consumenten in het logo van Ovongiz fruit zien, bijvoorbeeld een sinaasappel of een mandarijn. Of misschien heeft het iets weg van een groente, maar een appel: nee, dat zit er bij deze cirkel niet in. In visueel opzicht ziet het merkenbureau eigenlijk geen enkele gelijkenis tussen de merken: een appel met een hapje eruit lijkt gewoon niet op een cirkel met daarin een gestileerd element, zo stelt EUIPO.

Blaadje

En dat blaadje dan? Toegegeven, het zou kunnen dat de consument dat element inderdaad als blaadje ziet, aldus het merkenbureau. Maar dan nog. In de eerste plaats verschilt de vormgeving van de blaadjes en bovendien wijst het bij Apple de andere kant uit. Maar belangrijker is de totaalindruk van beide merken: die is echt anders, zo stelt EUIPO.

Advertentie
advertisement
Logo's
Twee logo’s die Apple wél wist te stoppen.

Ik vraag mij af of het merkenbureau hier het wereldbekende Apple-logo toch niet te kort doet. Het zal allemaal wel zo zijn met die cirkels, sinaasappels en mandarijnen, maar als ik dit logo zie, zeker als het gebruikt wordt in relatie tot IT-gerelateerde zaken, moet ik toch echt aan Apple denken. En voor wereldberoemde merken zoals het Apple-logo kan alleen zo’n associatie al voldoende zijn voor een merkinbreuk. Hierboven ziet u twee logo’s die Apple wél wist te stoppen, eentje in de VS en eentje in de EU. Past het logo van de Noren niet ook in dit rijtje? Misschien toch maar beroep aantekenen?

Pech

Wat Apple zal betreuren is dat een eerdere poging om zijn beroemde blaadje als los merk in Europa te registreren in 2014 jammerlijk mislukte. De Kamer van Beroep wees de registratie indertijd af omdat het blaadje op zichzelf niet onderscheidend is. Was de registratie wel gelukt, dan had dat het leven van het elektronicabedrijf een stuk makkelijker gemaakt.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie