CMO’s zien volgens GfK-rapport groeikansen ondanks voortdurende onzekerheid

Marketeers blijven optimistisch en investeren in groei, real-time inzichten en duurzaamheid.

Na regen...
Shutterstock

In een wereld die wordt geteisterd door voortdurende crises en economische onzekerheid, blijven chief marketing officers (CMO's) vol vertrouwen en richten ze hun blik op de toekomst. Dat is althans de conclusie van een nieuw rapport van GfK, getiteld ‘Data, Decisions, and Optimism: How CMOs are driving change in an evolving world’. Het rapport onthult dat 78 procent van de marketingbeslissers kansen ziet in het maken van langetermijninvesteringen in groei. Deze bevindingen weerspiegelen niet alleen het optimisme van marketingleiders, maar benadrukken ook hun bereidheid om te investeren in lange termijn merkbouw, ondanks de verleiding van kortetermijnresultaten.

Tijden ongewis

Terwijl de wereld blijft worstelen met aanhoudende crises, zoals de economische situatie en onvoorspelbare marktverstoringen, blijven marketingleiders vastberaden en optimistisch. Het GfK-rapport komt tot de conclusie dat bijna driekwart van de CMO's (78 procent) optimistisch is over de toekomst. Dit optimisme is gekoppeld aan de bereidheid van marketingleiders om te investeren in initiatieven voor de lange termijn, met 70 procent van hen die meer dan de helft van hun budget toewijzen aan dergelijke projecten.

Deze trend is vooral merkbaar binnen specifieke sectoren, zoals de consumentenelektronica (76 procent), de auto-industrie (76 procent) en de detailhandel (74 procent), waar marketingleiders sterk inzetten op langetermijnstrategieën voor merkopbouw. B2B-merken volgen hetzelfde pad, en dit kan worden toegeschreven aan de langere conversiecycli en kleinere klantenbestanden in deze sector.

Real-time inzichten en data-analyse in de spotlight

Het rapport benadrukt ook de groeiende relevantie van real-time inzichten en data-analyse voor marketingbeslissers. De meerderheid (61 procent) van de marketingleiders wereldwijd geeft aan dat ze waardevolle inzichten krijgen, direct na het verzamelen van gegevens of binnen een korte tijdspanne. Dit vermogen om snel inzichten te genereren wordt gezien als cruciaal voor het aanpassen aan het veranderende gedrag van klanten.

Europa loopt voorop op het gebied van real-time inzichten, met 33 procent van de marketeers die aangeven dat ze toegang hebben tot realtime gegevens. Dit cijfer ligt boven het wereldwijde gemiddelde van 26 procent. Aan de andere kant lijkt de regio Afrika en Midden-Oosten achter te lopen, met slechts 19 procent die toegang heeft tot realtime inzichten. Data-integratie wordt genoemd als het grootste struikelblok voor marketeers bij het verkrijgen van deze waardevolle gegevens.

AI Transformeert de Marketingwereld

Artificial Intelligence (AI) speelt een steeds grotere rol in het leven van de marketeer. Bijna de helft (45 procent) van de marketingbeslissers wereldwijd maakt al gebruik van AI, terwijl 40 procent bekend is met of gebruikmaakt van Machine Learning-modellen. Opmerkelijk is dat 36 procent van de respondenten in maart 2023 al gebruikmaakte van ChatGPT, ondanks dat deze technologie nog geen jaar op de markt was. Grotere bedrijven blijken de early adopters te zijn, waarbij marketeers in grote organisaties meer bekend zijn met dergelijke technologieën.

Verschillen binnen Europese landen

Europa als geheel benadrukt het belang van langetermijninvesteringen in merkopbouw. Groot-Brittannië is een opvallende koploper, met 84 procent van de marketeers die meer dan tweederde van hun budget toewijzen aan langetermijninitiatieven. In Duitsland en Frankrijk daarentegen wordt relatief weinig geïnvesteerd in langetermijnmaatregelen.

Duurzaamheid: een uitdaging en een kans

Na een zomer van extreme weersomstandigheden staat duurzaamheid hoog op de agenda van CMO's, met 42 procent die aangeeft dat duurzaamheid en milieubescherming belangrijke elementen zijn voor hun merk. Dit cijfer is met name hoog in de regio’s Afrika en Midden-Oosten (56 procent) en Zuidoost-Azië-Pacific (46 procent).

Maar er is wel een perceptiekloof tussen marketeers en consumenten als het gaat om duurzaamheid. Slechts 30 procent van de marketingbeslissers denkt dat hun klanten verwachten dat ze aandacht besteden aan duurzaamheid, terwijl het GfK Consumer Life-onderzoek aantoont dat de meeste consumenten (73 procent) verwachten dat bedrijven milieuvriendelijke acties ondernemen. Deze kloof benadrukt het belang van authentieke en langdurige betrokkenheid bij duurzaamheid om geloofwaardig te zijn voor het publiek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie