De eerste grijze haar van Heidi Klum bewijst de reputatie van Instagram

Shantanu ging de strijd aan met Instagram. Dat is lef hebben. Maar of het ook verstandig is kun je je afvragen.

Insta versus Shantanu

Dat het bedrijf Shantanu uit Singapore met zijn nieuwe logo aan het kortste eind zou trekken in de strijd met het wereldbekende logo van Instagram, is op zich weinig verrassend. Op 3 februari bepaalde het Europese merkenbureau EUIPO dat het logo van Instagram een enorme reputatie heeft en dat dat merk van Shantanu echt te dicht bij komt. Geen merkregistratie dus voor Shantanu. Wat echter interessanter is te lezen wat Instagram tijdens deze procedure allemaal aanvoerde om deze enorme reputatie te bewijzen. Hieronder een kleine selectie van opvallende argumenten.

Advertentie
advertisement

Celebrity's

‘s Werelds bekendste mensen en bedrijven gebruiken Instagram: Cristiano Ronaldo 243 miljoen volgers, Paus Franciscus 7.5 miljoen, Angela Merkel 1.5 miljoen, het Louvre Museum 4.3 miljoen en Heidi Klum 7.7 miljoen, om er maar een paar te noemen.

Obama

Al in 2012 publiceert de BBC het artikel: ‘President Barack Obama joins photo site Instagram’. In het artikel meldt de BBC dat Instagram net door Apple de titel ‘app of the year 2011’ heeft gekregen en dat het bedrijf ‘delighted’ is dat president gebruik maakt van de app.

Grijze haren

In Der Spiegel verschijnt in 2016 een artikel met de titel: ‘Heidi Klum shows her first grey hair on Instagram’. Als dat geen bewijs van reputatie is, dan weet ik het niet meer! Daar kan zelfs de publicatie van T-mobile in 2019 ‘Queen Elizabeth publishes her first Instagram post’ niet overheen.

Reclamegeld

En hoeveel geld verdienen die beroemdheden nu met hun reclames op het netwerk? Onder de titel ‘When Instagram brings more money than professional football’ laat de Duitse ARD in 2019 weten dat Cristiano Ronaldo 47 miljoen dollar per jaar via Instagram verdiend, Lionel Messi 23 miljoen en Kendall Jenner 16 miljoen.

Gigantisch

Op basis van deze bewijzen kan EUIPO er niet meer omheen: de bekendheid van het Instagram-logo is gigantisch en dat betekent dat het merk een hele ruime beschermingsomvang heeft. Wie de strijd aangaat met een dergelijk merk heeft wel lef. Maar of het ook verstandig is kun je je afvragen.

Bas Kist - Merkenbureau Chiever

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie