De Vegetarische Slager versnelt innovatie door samenwerking met foodtech-company Enough

Unilever zet de turbo’s aan om sterk te staan in de categorie ‘vleesvrij’. Die wordt in 2035 geschat op een omzet van 290 miljard dollar.

Unilever en De Vegetarische Slager gaan samenwerken met het foodtech-bedrijf Enough om nieuwe plantaardige vleesproducten op de markt te brengen. Dat maakt het FMCG-concern 27 mei bekend. Volgens Unilever maakt de technologie van Enough gebruik van een uniek fermentatieproces om een hoogwaardige proteïne te laten groeien, zonder afval (uitgebreide uitleg: zie kader). Het op schimmels gebaseerde mycoproteïne zal door De Vegetarische Slager worden gebruikt in zijn producten.

Advertentie
advertisement

Abunda mycoproteïne

Unilver: ‘Natuurlijke schimmels worden gevoed met hernieuwbare grondstoffen, zoals tarwe en maïs. Dit levert ABUNDA® mycoproteïne op, een compleet voedingsingrediënt dat alle essentiële aminozuren bevat en ook rijk is aan vezels. Het heeft een vleesachtige smaak en textuur, is eiwitrijk en arm aan verzadigd vet, en is gemaakt volgens een afvalvrij proces dat 93% minder water, 97% minder voer en 97% minder CO gebruikt dan rundvlees.'

 

Smaken en texturen

Unilever signaleert dat de wereldwijde vleesvrije sector een explosieve groei doormaakt omdat mensen over de hele wereld zich meer bewust worden van de impact van dierlijke producten op hun gezondheid en op de planeet. Unilever: ‘Recente schattingen suggereren dat de wereldwijde vleesvrije sector in 2035, 290 miljard dollar waard zal zijn.’ Unilever baseert zich hierbij op onderzoek van Boston Consulting Group.

Het baanbrekende eiwit past volgens Unilever perfect bij De Vegetarische Slager, dat in 2020 met meer dan 70 procent groeide. ‘Aangedreven door baanbrekende innovaties, gebruikt De Vegetarische Slager een diverse mix van plantaardige eiwitten om vleesachtige smaken en texturen te creëren voor zijn brede portfolio.’

 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie