De opkomst van EV en de impact ervan op het MKB

Hoe de grote EV-merken scholing en oplossingsgerichte verkoop kunnen gebruiken om uit te blinken in de EV-markt.

cargo

Zowel bedrijven als consumenten voelen de druk van de stijgende kosten van fossiele brandstoffen. Velen zijn daarom op zoek naar alternatieven. Met het op de markt brengen van electrische voertuigen (EV’s), en de bijbehorende infrastructuur, creëert dit, samen met de groeiende bezorgdheid over het milieu, nieuwe kansen voor het MKB. EV's zijn al lang niet meer exclusief voor luxemerken zoals Tesla. Momenteel plannen, produceren of ontwikkelen bijna 40 verschillende fabrikanten elektrische voertuigen in alle soorten en maten - inclusief voertuigen voor het wagenpark van het MKB.

"De verwachting is dat over 15-20 jaar, met uitzondering van klassieke auto's, het grootste deel van de voertuigen elektrisch zal zijn."
Bryce Gartner - Chief Experience Officer, Cargo

Hoewel het waar is dat elektrische voertuigen vaak hogere initiële kosten hebben dan hun tegenhangers op fossiele brandstoffen, kan het evolueren naar een elektrisch wagenpark kleine bedrijven helpen kostenbesparingen op lange termijn te realiseren, duurzaamheidsinitiatieven te bevorderen en hun personeelsbestand te laten groeien door het aantrekken en behouden van talent. Veel eigenaren van kleine bedrijven hebben echter geen idee waar het EV-ecosysteem staat, laat staan hoe hun bedrijf kan profiteren. Het is aan de grote EV-merken om de begeleiding te bieden die deze bedrijfseigenaren nodig hebben om een weloverwogen beslissing te nemen over de toekomst van hun wagenparken.  

Scholing als marketinginitiatief

"Voor een klein bedrijf zijn voertuigen slechts hulpmiddelen."

Neem even de tijd om na te denken over de evolutie van de boormachine. Oorspronkelijk had de boor een constante stroom elektriciteit nodig om te werken. Toen een eerste model op batterijen werd ontwikkeld, ging de batterij niet lang genoeg mee voor professioneel gebruik. Dat probleem werd aangepakt door krachtige, oplaadbare, verwisselbare batterijpakketten te introduceren die duurder waren, maar betrouwbare draagbaarheid boden. Tegenwoordig zijn 19-volt batterijvoeding gereedschappen standaard op zowat elke bouwplaats.

Om op dit punt van wijdverspreide acceptatie te komen, moesten merken scholing gebruiken als een marketinginitiatief.  Door voorop te lopen met de voordelen die deze nieuwe boormachines kunnen bieden - alle kracht van een elektrische boormachine in een compact, draadloos, draagbaar pakket - positioneerden merken deze gereedschappen als een oplossing voor bouwplaatsen met beperkte toegang tot elektriciteit, aannemers die onderweg zijn en meer.

EV’s vertegenwoordigen eenzelfde concept. Deze voertuigen zijn oplossingen op batterijen die op lange termijn voordelen bieden voor een MKB-bedrijf (en uiteindelijk hun bedrijfsresultaten). Om MKB's ervan te overtuigen dat het tijd is om een overstap te overwegen, dienen de grote EV-merken voorlichting te geven over deze voordelen.  

Kostenbesparingen op lange termijn

Voordat hij de overstap naar elektrisch rijden overweegt, zal een bedrijfseigenaar altijd nadenken over zijn bedrijfsresultaten. Elektrische voertuigen bieden onmiddellijke kostenbesparingen op fossiele brandstof - een belangrijk verkoopargument gezien de huidige situatie. Omdat EV's geen verbrandingsmotor hebben, hebben ze minder bewegende delen nodig. De onderhoudskosten voor een EV zijn daarom aanzienlijk lager dan voor een voertuig met verbrandingsmotor.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de kosten voor routineonderhoud aan een regulier wagenparkvoertuig ongeveer 22-25 US cent per mijl zijn. Een elektrisch alternatief kost echter slechts ongeveer 5 US cent per mijl om te onderhouden. Dat is een flinke kostenbesparing per voertuig op onderhoud alleen. Europese onderzoeken laten eenzelfde voordeel zien. Tel daar eventuele subsidies bij op dan biedt dit mkb'ers met een eigen wagenpark de mogelijkheid tot ongekende kostenbesparingen op de lange termijn.

Kansen om het merk te vergroten

De EV-industrie is uniek omdat het ecosysteem nog steeds wordt gebouwd. Dit geeft de grote EV-merken, samen met hun MKB-partners, de mogelijkheid om de merkperceptie bij klanten en medewerkers te verbeteren en op hun eigen manier in te vullen.

Sheetz, een Amerikaanse tankstation- en supermarktketen, werkt bijvoorbeeld samen met Tesla om EV-laadstations op veel van hun locaties te installeren. Net zoals ondermeer Ikea, Aldi en Lidl gratis laden aanbieden in meerdere Europese landen. Al werken deze partijen niet samen met een specifieke aanbieder (en gaan geruchten dat Aldi van plan is het volledig gratis opladen af te schaffen in Duitsland). Deze verschuiving stuurt een toekomstgerichte boodschap naar klanten, en huidige en toekomstige werknemers, terwijl het bedrijf een hogere winstmarge genereert door klanten die, tijdens het opladen van hun voertuig, winkelen.

Tankstations en andere bedrijven die vaak MKB-wagenparken onderhouden kunnen zich laten inspireren door dit voorbeeld en vergelijkbare innovatieve ideeën toepassen. Een dealer-locatie uitgerust met laadinfrastructuur kan bijvoorbeeld prikkels bieden (zoals gratis koffie) om mkb-wagenparkbestuurders te laten kiezen om op hun locatie op te laden. Dit verzekert mkb-bedrijven dat als ze evolueren naar een groter elektrisch wagenpark, hun chauffeurs een betrouwbaar netwerk hebben om hun voertuigen op te laden. Bovendien biedt het de mogelijkheid om nieuwe partnerschappen te ontwikkelen en de merkperceptie te verbeteren door ecologische duurzaamheid te promoten.

cargo
electric
"Fabrikanten dienen hierover na te denken vanuit een oplossingsperspectief. Om de beste ervaring met hun elektrisch wagenpark te bieden, moeten ze verkopers van oplossingen worden en helpen bij het opleiden van het MKB dat wil overstappen op elektrisch, maar niet beschikt over een volledig beeld van de algehele impact."

De oplossing door het verkopen van een EV-ecosysteem

De opkomst van de EV-industrie biedt meer dan een kans op kostenbesparingen, het verminderen van emissies en het stimuleren van een merk. Het biedt de mogelijkheid om een gloednieuw ecosysteem te creëren dat deze klanten gedurende de hele levensduur van hun voertuig ondersteunt. Door dit ecosysteem rond elektrische voertuigen te ontwikkelen, kunnen de EV-verkopers verschuiven van het op de markt brengen van een product naar het op de markt brengen van een oplossing.

De EV Infrastructure Challenge

Fabrikanten kunnen nu een begin maken met het ontwikkelen van dit ecosysteem door al rekening te houden met de uitdagingen waarmee een EV-aangedreven wereld zal worden geconfronteerd, en hoe ze kunnen innoveren om die uitdagingen aan te pakken.

Misschien wel de grootste uitdaging bij elektrisch rijden is de laadinfrastructuur. De afstand die een electrische bedrijfswagen kan afleggen is sterk afhankelijk van het type. Momenteel kunnen de meeste compacte en middelgrote electrische bedrijfswagen ongeveer 250-350 kilometer afleggen op een enkele lading. Dit maakt langere afstanden een uitdaging.

Het is zeker mogelijk om verder dan 350 kilometer te reizen met een EV, maar het vereist meer planning. De chauffeurs moeten hun routes plannen rond de locatie van openbare laadstations, waardoor de reis langer kan duren dan met een bedrijfswagen met een verbrandingsmoter. Bovendien is het opladen van een EV niet hetzelfde als stoppen voor benzine of diesel. Afhankelijk van de grootte van de batterij en de snelheid van de poort, kan het opladen een uur of langer duren. Tenslotte hebben commerciële EV's meestal een ander laadvermogen nodig dan een snelle thuislader kan bieden.

Het is aan EV-bedrijven om deze uitdagingen aan te gaan.

EV-uitdagingen oplossen met innovatie

Het aanpakken van deze uitdagingen vereist innovatie en oplossingsgericht denken. Bedrijven dienen de mindset van hun EV-wagenpark klanten te begrijpen, niet alleen als het gaat om het voertuig, maar vooral als het gaat om de algehele ervaring. Dit geeft merken de mogelijkheid om hun klanten nog beter te leren kennen en evolutionaire concepten en materialen te ontwikkelen, zoals:

  • Operationele planningssoftware om een bestuurder te helpen bij het in kaart brengen van de route van en naar zijn laadstation.
  • Laadinfrastructuur voor commerciële wagenparken en/of klanten en medewerkers.
  • Diepgaande training over het effectief bedienen en verzorgen van de apparatuur.
  • Nieuwe bedrijfsconcepten om EV's te onderhouden, zoals batterijvervanging en recycling.

Een EV-aankoop gaat niet alleen over het kopen van een voertuig. Het gaat om de aanschaf van een oplossing die de stijgende brandstofkosten compenseert, het milieu helpt beschermen en een positieve merkreputatie bevordert, terwijl het tegelijkertijd een complete ervaring biedt waar mensen niet mee kunnen wachten om over te praten.

Gebruik marketing om vorm te geven aan de ervaring

Nu al verandert de opkomst van elektrische voertuigen de wereld zoals we die kennen. We zien milieuverschuivingen, enorme veranderingen in de infrastructuur en zelfs een opnieuw bedacht concept van auto-onderhoud. Deze verschuivingen geeft de grote EV-merken een ongelooflijke kans om te innoveren, maar ook een flinke verantwoordelijkheid om de EV-ervaring net zo comfortabel te maken als het alternatief met fossiele brandstoffen.

Bij Cargo weten we dat het vormgeven van deze ervaring ongelooflijke marketingvaardigheden vereist. We zijn klaar om deze oproep te beantwoorden. Jij ook?

Een artikel van Bryce Gartner, Chief Experience Officer bij Cargo.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →