Premium

Fairphone lanceert nieuwe smartphone en merkstrategie

Nederlandse smartphonemaker komt met Fairphone 4, inclusief marketingcampagne en nieuwe merkstrategie.

Fairphone, de duurzame Nederlandse smartphonefabrikant heeft een nieuw model gepresenteerd. De Fairphone 4 is ontwikkeld met oog voor mens en milieu, is eenvoudig te repareren en komt met vijf jaar garantie. Met deze speerpunten wil Fairphone zich onderscheiden van grote spelers als Apple en Samsung.

Fairphone ontstond in 2013  uit een crowdfundingsactie om een zo duurzaam mogelijke smartphone te ontwikkelen. Acht jaar, vier modellen en enkele honderdduizenden verkochte toestellen later is het bedrijf bij de Fairphone 4 aanbeland.

Dit is, met een adviesprijs van 579 euro, het duurste model tot dusver. Mede daarom heeft het vierde toestel ook betere specificaties dan voorgaande Fairphone-smartphones. 'We weten via onze research dat onze doelgroep geen prijsgevoelige doelgroep is. Daarom waren we niet tegen de stap naar een hoger prijssegment', vertelt Ewa Skotnicki, head of brand van Fairphone.  

Duurzame ontwikkeling en gebruik

Vergelijkbaar geprijsde smartphones van de concurrentie zijn qua specificaties echter beter uitgerust dan de Fairphone 4. Dat komt omdat Fairphone meer investeert in andere speerpunten, verklaart Skotnicki.

De fabrikant, gevestigd in Amsterdam, gebruikt zoveel mogelijk duurzaam gewonnen grondstoffen voor de productie van zijn toestellen. Ook zorgt Fairphone voor goede werkomstandigheden voor de Chinese fabrieksmedewerkers die de smartphones in elkaar zetten en laat de gebruiker zijn of haar telefoon makkelijk uit elkaar halen om onderdelen te vervangen. Daarnaast komt de smartphone met vijf jaar garantie.

Concurrerende smartphones hebben twee jaar garantie, zijn niet tot nauwelijks te repareren en onder welke voorwaarden de productie in een Aziatisch land plaatsvindt, houden merken liever voor zichzelf. Dat geldt ook voor de herkomst van de benodigde grondstoffen – uitgezonderd Apple, dat hier regelmatig cijfers over deelt.

Marketingcampagne met Blood

Fairphone gaat zijn nieuwste smartphone aanprijzen via outdoor advertising, online media, sociale media en radio- en tv-commercials. Voor dat laatste werkt het bedrijf samen met telecompartners.

De marketingcampagne voor de Fairphone 4 is ontwikkeld in samenwerking met het Duitse bureau Blood, met name omdat Fairphone in Duitsland de meeste smartphones verkoopt. 'We werken ook samen met de Nederlandse videoproducer Peejee TV”, vervolgt Skotnicki. “En los daarvan zijn veel creatieve assets gemaakt door ons eigen creatieve team.'

Fairphone 4

Nieuwe merkstrategie

Naast een marketingcampagne voor de Fairphone 4 heeft de smartphonemaker ook een hele nieuwe merkstrategie ontwikkeld. 'We hebben de doelgroep in onze focuslanden beter gespecificeerd en beter gekeken naar onze brand essence, dus wat ons anders maakt dan de concurrentie. Wat ons echt anders maakt is dat wij de enige smartphonefabrikant zijn die eerlijkheid vooropstelt in alles wat wij doen.' Fairphone presenteert zich in de campagne als een merk dat de markt uitdaagt, inclusief slimme en cheecky statements.  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie