Google investeert fors in slimme tv-software met advertenties

Google lanceert marketingcampagne en sluit financieel aantrekkelijke contracten met tv-fabrikanten om zijn tv-software te promoten.

Google

Google investeert veel moeite en geld in het vergroten van de bekendheid van zijn Google TV-software voor televisies. Het bedrijf sluit volgens een onderzoek van techwebsite The Information financieel aantrekkelijke contracten met tv-merken om zijn software op tv's te installeren en lanceert een marketingcampagne die de functies van Google TV breder onder de aandacht moet brengen. Doel lijkt de software populairder te maken zodat Google meer huishoudens advertenties op de tv kan voorschotelen.

Advertentie
advertisement

Google betaalt tv-fabrikanten voor software

Google TV is Google's besturingssysteem voor smart-tv's en dient als de opvolger van Android TV. Fabrikanten als Sony en TCL installeren Google TV op hun tv's, die daarom uit de doos op deze software draaien. Wie denkt dat fabrikanten Google moeten betalen voor het gebruik van de software heeft het mis: de fabrikanten ontvangen juist een vergoeding van Google. 

Volgens The Information kunnen de bedrijven rekenen op een vergoeding van tien tot vijftien dollar per verkochte televisie die op Google TV draait. Roku, dat ook smart tv-software aanbiedt, zou tv-merken aanzienlijk minder betalen, namelijk maximaal acht dollar per televisie. Er zijn ook tv-merken die Amazons Fire TV OS-software gebruiken. Hoeveel Amazon per verkochte tv betaalt, is niet bekend. De grootste tv-fabrikanten - LG en Samsung - gebruiken zelfontwikkelde software.

Google wil populariteit Google TV vergroten

Google's bereidheid om fors te betalen voor tv's die standaard op Google TV draaien, komt omdat het merk slimme tv's een belangrijke productcategorie vindt. De directeur van Google's moederbedrijf Alphabet zou topmensen zelf verteld hebben dat Google TV een 'topprioriteit' is, schrijft The Information op basis van anonieme bronnen. Daarom lanceert Google ook een online marketingcampagne in de vorm van verschillende video's die de slimme functies van de smart-tv-software uitlichten.

Google TV toont advertenties

Google's investeringen om de populariteit van Google TV te vergroten, zijn te koppelen aan een interessante verandering in de smart-tv-software. Waar Google TV in eerste instantie alleen subtiele advertenties toonde om bijvoorbeeld een serie van een streamingsdienst aan te prijzen, toont de software sinds juni 2021 schermvullende advertenties voor streamingsdiensten bij het navigeren door de software. Zo'n advertentie start automatisch en met het geluid aan, kan tien seconden duren en is te annuleren met de afstandsbediening. Wie een aantal minuten door de software navigeert om een leuke serie of film te kiezen, kan meerdere advertenties voorgeschoteld krijgen. 

Consumenten reageren sinds juni overwegend negatief op de prominente advertenties op hun televisies. Voor zover bekend is er geen mogelijkheid om de advertenties uit te schakelen. De advertenties leveren Google geld op, waardoor het bedrijf zijn eenmalige investering om Google TV te installeren op termijn terugverdient. 

Andere merken doen hetzelfde, tot onvrede van consumenten

Andere smart tv-besturingssystemen tonen ook advertenties. Zo schotelt Samsung zijn gebruikers prominent zichtbare reclames voor, ook op tv's die duizenden euro's kosten. LG doet hetzelfde. Gebruikers klagen hier met regelmaat over omdat zij bij aanschaf van hun (dure) tv niet (goed) geïnformeerd zijn over de aanwezigheid van reclames.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie