Premium

Lidl neemt afscheid van Thomas Acda, wil 'dwarsdoorsnede Nederland' laten zien

De Lidl-flat-commercials worden ervaren als herkenbaar en likeable, maar soms ook irritant, blijkt uit onderzoek.

Acda en Lidl na 2 jaar uit elkaar

Lidl neemt afscheid van Thomas Acda als vast personage in zijn ‘Lidl-flat’-campagnereeks. De 55-jarige acteur was als 'buurman Teun' twee jaar lang in liefst achttien verschillende tv-commercials van de discounter te zien. Kevin, de andere buurman, gespeeld door Sergio IJssel, blijft wel zichtbaar in toekomstige commercials van Lidl.

Het concept van de Lidl-flat blijft dan ook overeind, benadrukt head of marketing Jorieke de Vries. ‘We zien dat de campagnereeks vier keer hoger op likeability en herkenning dan de concurrentie scoort.’ Dit blijkt uit onderzoek van Memo2 onder 10.000 respondenten. Desgevraagd deelt bureau Joe Public, dat de campagnereeks ontwikkelt, meer resultaten van het onderzoek.

Advertentie
advertisement

Woordgrappen

Over de laatste voorjaarscommercial: ‘Op zowel de emotionele als de rationele as wordt goed gescoord. Men geeft aan met name de humor en personages leuk te vinden, maar er is verdeeldheid over de Engelse woordgrappen. De meesten geven aan dit grappig te vinden, maar bij een klein deel roept de Nederlands-Engelse combinatie irritatie op.’

De laatste kerstcommercial is beter ontvangen. ‘Lidl slaagt erin om ruim boven benchmark scores te realiseren wat betreft waardering. Zo vindt men de commercial duidelijk, onderscheidend en likeable door de sfeer die wordt gecreëerd. De spot past volgens de doelgroep goed bij de afzender en weet het kerstgevoel over te brengen.'

Dwarsdoorsnede

Overall redelijke resultaten dus, waarom stopt Lidl de samenwerking met Acda dan al na twee jaar? Jeroen van Eck, strategy director van Joe Public, zegt ‘de focus’ te willen verleggen. 'Het is altijd de bedoeling geweest om met de Lidl-flat een dwarsdoorsnede van Nederland te laten zien. Om de diversiteit van de klantenkring te benadrukken, hebben we daarom gekozen voor een nieuw personage, dat we in oktober bekendmaken. In het verhaal betekent dit dat Teun (Acda, red.) teruggaat naar z'n ex, dus zijn flat komt vrij. Kevin en zijn gezin krijgen een nieuwe buurman of -vrouw.’

BN’ers

Lidl heeft een rijke historie in samenwerkingen met BN’ers, zo zagen we naast Acda eerder George Baker, Beau van Erven Dorens en Frans Bauer in de Lidl-reclamespots voorbijkomen. In hoeverre draagt dit bij aan de consistentie van het Lidl-merk? Van Eck: 'In deze campagne zijn niet de personages, maar de Lidl-flat de consistente factor. De afgelopen twee jaar hebben we gebouwd aan een herkenbaar grid, met een vast beginshot van de flat, een vaste muziektune en een aantal vaste characters. Niet voor niets zien we die herkenbaarheid terug in het onderzoek.’ 

De nieuwe herfstcommercial van Lidl staat in het teken van het afscheid van buurman Teun. Bekijk ‘m hieronder:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie