Millennials, hoe kun je ze bereiken?

Wil je weten hoe je met jouw merk richting kunt geven aan het leven van een millennial?

blauw

Millennials... iedereen heeft het erover!

Natuurlijk is de term niet nieuw, maar het lijkt nu echt een hot topic te worden. Het is een doelgroep waar wij als Blauw regelmatig onderzoek naar doen en die mij blijft boeien.

Als zelf een millennial zijnde, gaat mijn hart sneller kloppen van onderzoek waarin de veelbelovende generatie Y centraal staat. Zal ik overeenkomsten zien met mijn eigen leven, lasten en lusten? Of ben ik de uitzondering die de regel bevestigt. Een ding is zeker; de prototype millennial bestaat niet.
 
Mensen hebben het nodig om in hokjes te denken. Wie past dan binnen het hokje ‘millennial’? Er heerst een stereotype beeld van extraverte en succesvolle hipsters en fitgirls voor wie elke dag een feestje moet zijn en voor wie het aantal likes zaligmakend is #selfie #goals.  Wat is er nu waar van dit beeld?

De feiten

Millennials zijn mannen en vrouwen (en alles daartussenin) geboren tussen 1980 en 2000. Veel sprekende getallen, want hoe kan je een 20-jarige student die nog thuis woont bij de ouders en een 35-jarige parttimer met 2 kinderen met elkaar vergelijken.  De verschillen lijken zo op het eerste gezicht groter dan de overeenkomsten. Inmiddels heb ik mijn stereoplaatje bijgesteld. De standaard millennial bestaat niet. Juist de diversiteit in personen en karakters moet omarmd worden!

Wat zowel de 20-jarige als de 35-jarige met elkaar gemeen hebben, is dat zij zijn opgegroeid in een wereld waarin steeds meer mogelijk is. Grenzen zijn vervaagd wanneer we bijvoorbeeld kijken naar uiterlijk, kleding, culturen en banen.  Tegelijk geeft deze vervaging van grenzen een behoefte aan houvast. Wanneer alles maar mag en kan, aan welke normen en waarden moet dan nog vast worden gehouden.

Dat levert vragen (en een dertigers-dilemma) op als: wat wil je uit het leven halen? Wanneer doe je het goed? Een tendens die heeft geleid tot één van de grootste overeenkomsten tussen veel millennials: onzekerheid. Millennials zijn op zoek naar richting in hun leven, richting die zij graag bij hun vrienden, familie en bij merken zoeken.

Wil je weten hoe je met jouw merk richting kunt geven aan het leven van een millennial?

Ga met hen in gesprek via onze millennial community of vraag Christian de Jong om meer informatie.

Advertentie