Millennials vs generatie Z – De 5 grootste misverstanden

Alle aandacht is tegenwoordig gericht op generatie Z. Maar niet alles wat over deze generatie gezegd en geschreven wordt is waar.

Generatie Z
Niet alles wat gezegd of geschreven wordt over generatie z is waar.

 Lees hier de 5 grootste misverstanden over de verschillen tussen millennials en generatie Z.

1. “Generatie Z is minder maatschappelijk geëngageerd”

Het beeld van generatie Z als afgestompte ‘couch potatoes’ die de hele dag naar YouTube video’s van Tide Pods etende mensen kijken, verdient bijstelling. We zien allerlei voorbeelden van generatie Z’ers die technologie gebruiken om een beweging te beginnen om zo invloed uit te oefenen op machthebbers. Dat was vroeger veel moeilijker. Het wil niet zeggen dat generatie Z per definitie een stel activisten zijn. Maar ze zijn zeker niet minder maatschappelijk geëngageerd dan hun voorgangers.

2. “Generatie Z is makkelijker in één hokje te plaatsen”

Het klopt inderdaad dat mensen door technologie steeds meer in hun eigen ‘bubbel’ leven. Maar wanneer we bijvoorbeeld naar de politiek kijken zien we dat generatie Z nog makkelijker van partij switcht dan de millennials al deden. Hetzelfde geldt voor hun merkloyaliteit. Generatie Z kiest niet voor één merk; zij kiezen voor ‘en-en’ in plaats van ‘of-of’.

“Generatie Z is minder maatschappelijk geëngageerd”
“Generatie Z is minder maatschappelijk geëngageerd”
“Generatie Z is makkelijker in één hokje te plaatsen”
“Generatie Z is makkelijker in één hokje te plaatsen”

3. “Obesitas is een groeiend probleem onder generatie Z”

Soms lijkt het er op dat obesitas onder generatie Z alleen maar toeneemt. En dat lijkt logisch, aangezien de norm steeds sterker verschuift naar meer en ongezonder eten.

Toch zien we tegelijkertijd dat de overheid steeds vaker ingrijpt door ook andere signalen af te geven. Met behulp van de technische mogelijkheden gaat dit nu makkelijker dan vroeger. Generatie Z staat daardoor minder open voor ongezonde gewoontes dan de vorige generatie.

4. “Generatie Z heeft nog minder vertrouwen in ‘de gevestigde orde’ ”

Het woord ‘vertrouwenscrisis’ valt nogal eens om de verhouding tussen generatie Z en diverse autoriteiten te typeren. Onterecht, zo blijkt uit recent onderzoek. Generatie Z heeft niet minder vertrouwen in autoriteiten dan millennials. Ooit bereikten millennials een dieptepunt waar het ging om vertrouwen in anderen, maar met het volwassen worden van deze generatie kwam er weer wat vertrouwen terug. Generatie Z start het volwassen leven al met veel meer vertrouwen, waardoor er uiteindelijk weinig verschil tussen beide generaties is. Voor gevestigde merken betekent dit dan ook dat ze ‘geen vertrouwen’ niet zo makkelijk als excuus voor tegenvallende resultaten kunnen gebruiken.

“Obesitas is een groeiend probleem onder generatie Z”
“Obesitas is een groeiend probleem onder generatie Z”
“Generatie Z heeft nog minder vertrouwen in ‘de gevestigde orde’ ”
“Generatie Z heeft nog minder vertrouwen in ‘de gevestigde orde’ ”

5. “Onderwijs in digitale geletterdheid is voor generatie Z niet meer nodig”

Ja, het klopt dat generatie Z’ers als ‘digital natives’ in het algemeen beter digitaal geletterd zijn dan millennials. Dat neemt niet weg dat er tussen de geletterdheid van diverse socio-economische groepen binnen deze generatie wel degelijk onderlinge verschillen bestaan. Om iedereen gelijke kansen te bieden op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt is het belangrijk dat het onderwijs blijft investeren in de ontwikkeling van computervaardigheden.

“Onderwijs in digitale geletterdheid is voor generatie Z niet meer nodig”
“Onderwijs in digitale geletterdheid is voor generatie Z niet meer nodig” generatie Z

Meer weten?

Benieuwd naar meer nieuwe inzichten in generatie Z? Download dan het white paper 'Generation Z – Beyond Binary: new insights into the next generation' van onze website.

Of neem voor meer informatie over generatie onderzoeken contact met ons op via Rohit Jhamb, Rohit.Jhamb@ipsos.com.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.