Premium

Na eindeloos proberen en proeven kwam David Klingen tot z'n koffie zonder bonen

Startup Northern Wonder is druk met de ontwikkeling van een bakkie troost voor de duurzame ziel, dus een die het regenwoud ongemoeid laat.

Ingrediënten Northern Wonder

Hij wilde een ‘echte oplossing’ bedenken. Dus niet zozeer de plantages en koffieteelt verduurzamen en vergroenen, maar zorgen dat er helemaal geen koffiebonen meer nodig zijn. David Klingen, in het verleden onder meer duurzaamheidsmanager bij grote supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo, gelooft namelijk niet in kleine stapjes op dit gebied. ‘Alleen radicale verandering zet zoden aan de dijk.’ In zijn geval, verandering op het gebied van de koffieteelt.

De vraag daarbij: zou het mogelijk zijn om een volledig koffieboonvrije koffie te produceren die wel de smaak van koffie heeft? De zoektocht van Klingen en de zijnen duurde twee jaar en begin oktober heeft hij zijn koffieloze koffie kunnen presenteren, in vier vormen: filtermaling met en zonder cafeïne en nespresso competible capsules, ook met en zonder cafeïne. ‘We wilden dat mensen deze koffie net zo kunnen zetten als ze gewend zijn.’ Hij hoopt dat dit het begin is van een beweging om de koffieboon te laten staan.

 

Advertentie
advertisement
Koffie zonder bonen
JM: Wat is er is met de koffieboon? 
DK:

‘Niets natuurlijk, alleen zien we dat de vraag in de wereld naar koffie enorm stijgt en dat zal nog wel doorgaan. Er zijn nieuwe plantages nodig. De koffiebonen houden van een wat koudere omgeving en de opwarming van het klimaat zorgt ervoor dat de plantages in hogere gebieden moeten komen. Daar moet regenwoud voor worden gekapt. Koffie staat inmiddels op de zesde plaats van grootste veroorzakers van ontbossing. Daar wilden we iets aan doen, door een alternatief te bieden.’

Hoe ben je daarmee begonnen?

‘We hebben goed nagedacht wat we willen en zijn gaan werken met drie principes. Ten eerste moet het smaken en ruiken als koffie. Het moet daarnaast cafeïne hebben, dat is toch waar mensen aan verslaafd zijn. En het moet, en dat is het lastigste punt, net zo te maken zijn als mensen hun koffie nu maken.’

Wat was daar zo lastig aan?

‘Het bleek erg moeilijk om bij het gebruik van Nespresso-cupjes te zorgen voor een goede koffie met zo’n cremalaag op de koffie. Dat heeft veel werk gekost. Je moet aan de ene kant de deeltjes in de koffie zo groot maken dat het water er nog goed door kan lopen, tegelijkertijd wil je dat het ook een lekker straf bakje is met zo’n laagje erop.’

Welke ingrediënten gebruiken jullie?

‘Biologische, niet-tropische grondstoffen die zoveel mogelijk lokaal gekweekt zijn. Het gaat om graansoorten, kikkererwten, zwarte bes, cichorei en nog veel meer. Met de Wageningen University hebben we gekeken wat er zou kunnen werken en niet. We hebben eindeloos ingrediënten geprobeerd, smaakprofielen op elkaar gelegd en van daaruit gaan kijken wat het resultaat is door mensen te laten proeven.’

Hoe vinden mensen dat het smaakt?

‘Dat verschilt natuurlijk, er zijn eindeloos veel soorten koffiesmaken en evenzovele voorkeuren. We hebben ons nu gericht op zo koffieachtig mogelijk te zijn in brede zin. Degene die zijn koffie met een sloot melk drinkt zal het verschil niet proeven. Als je deze koffie bij je autogarage krijgt ingeschonken, zul je het ook prima vinden en geen verschil proeven. Een koffiesnob die alleen z’n ‘single origine hipster gebrande bakje’ drinkt wel.’

Ik heb hem gedronken, en moet zeggen dat ik erg verrast was. Ik vind het goed smaken.

‘Dat is mooi, en sluit ook aan bij wat de meeste mensen aangeven: dat ze het lekker vinden, meer nog dan dat ze het koffieachtig vinden. We zijn een r&d-gericht bedrijf, de smaak zal steeds beter worden.

Wat zou je zelf nog aan het product verbeterd willen zien?

‘Ik denk de klassieke koffiegeur die ook ver draagt. Het ruikt nu als koffie, dat is prima, maar je wilt ook dat als je ‘s ochtends boven bent en beneden wordt er koffiegezet, dat die geur daar volop aanwezig is. Dat hebben we nog niet helemaal, daar moeten we nog verder in ontwikkelen.’
 

De cultuur van koffedrinken lijkt wel open te staan voor verandering. Koemelk wordt ook door veel mensen ingeruild voor havermelk.

‘Dat klopt, terwijl ons product ook koffie-achtiger is dan Oatly melkachtig is. Ik denk dat we de mensen die bewust met de aarde en consumptie omgaan, echt wat te bieden hebben.’

Toch verkopen jullie alleen nog via de webshop.

‘Ja. Omdat we voorlopig vooral nog willen leren. We willen zicht hebben op wie onze eerste consumenten zijn, een customer feedbackloop op gang brengen om verder te kunnen verbeteren. We hebben geen haast om in de supermarktschappen te komen liggen. Tegelijkertijd zijn we ook geen hipsters die ergens op tweehoog een koffie in elkaar hebben geprutst en het allemaal wel best vinden. We hebben groeimodellen in ons systeem zitten en kunnen relatief snel opschalen mocht het hard gaan lopen. We zijn ready for action.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie