Premium

Nieuwe merkstrategie New York Pizza: It’s the dough

Marketing director Joost Geurtsen over de nieuwe marketingrichting en de ambities van het merk.

Marketing director Joost Geurtsen

New York Pizza komt met een nieuwe merkstrategie waarbij het ‘geheim’ van het merk, het eigen deeg, centraal staat. Pay-off wordt dan ook ‘It’s the dough’. Het Nederlandse bedrijf gaat een volgende fase in. New York Pizza kijkt terug op een bijzonder jaar waarin de bezorgdienst  enorm is gegroeid. Ook ging het bedrijf over de landsgrenzen met een eerste vestiging in België en een tweede in Duitsland.

In Nederland wil New York Pizza de komende jaren verder uitbreiden van 221 naar 300 vestigingen. Om deze groei en ambitie te bewerkstelligen is het merk toe aan een volgende fase, met de nieuwe merkstrategie It’s the dough, ontwikkeld met reclamebureau Freddy. Marketing director Joost Geurtsen licht de nieuwe stappen toe.

Waarom was dit voor New York Pizza hét moment voor een nieuwe merkstrategie?

‘We groeien snel en hebben als bedrijf een enorme ambitie. Om die groei en ambitie waar te maken moeten we de volgende stap maken als merk zodat we in Nederland en daarbuiten ons merk future proof positioneren. De pizza is waanzinnig populair, we zien dan  ook enorm veel nieuwe toetreders op de markt. Juist nu willen we laten zien waarom je voor New York Pizza moet kiezen. Daarom focussen we nu meer op de core van ons product. De lekkerste pizza vanwege ons deeg. Dat is wat onze pizza’s zo lekker maakt.’ 

Daarmee zijn jullie in communicatie teruggegaan naar de basis.

‘Ja, letterlijk de basis van elke pizza, namelijk de bodem. We investeren veel in de kwaliteit van onze producten en doen veel onderzoek onder consumenten. We krijgen keer op keer terug dat men ons enorm waardeert om de smaak en de kwaliteit van onze producten. We willen dit prominenter later terugkomen in onze communicatie en mensen op voorhand, voordat je onze pizza hebt gegeten, al meer vergelijken over waarom onze pizza zo lekker is.

We maken ons deeg zelf, volgens een geheim recept. Het deeg is speciaal ontwikkeld voor delivery, ook als de pizza bezorgd wordt dan blijft deze lekker. We vertellen waarom onze pizza zo lekker is, maar dan wel op een New York Pizza manier. Met een gezonde dosis humor.’ 

New York Pizza heeft zich ook onderscheiden met ‘omstreden’ reclame zoals voor de bloemkoolpizza, twee jaar geleden. Gaan we dergelijke reclame niet meer zien?

‘We zullen zeker doorgaan met de funfactor in onze campagnes. We werken aan een hele serie, de lekkerste pizza, ons deeg en een gezonde dosis humor zit verwerkt in de gehele reeks. Juist die informele kant maakt dat het New York Pizza is. We nemen ons zelf niet al te serieus, maar onze pizza wel. Met deze combinatie hopen we een brede groep consumenten op een toegankelijke manier aan te spreken.’ 

Het succes van bezorgdiensten was vorig jaar logischerwijs groot. Hoe was dat voor New York Pizza?

‘Het ging al ontzettend goed. We speelden al jaren in op een trend van eten thuisbezorgen, thuis genieten van lekkere pizza’s. Corona heeft gezorgd voor een enorme versnelling. Voor ons geluk bij een ongeluk, het voelt ook dubbel. Veel ondernemers hebben pijn omdat bijvoorbeeld restaurants gesloten zijn. Wij hadden het voordeel dat we goed voorbereid waren op het bezorgen van eten, toen die behoefte ineens  enorm toenam.’ 

Waarom maken jullie nu de stap naar het buitenland?

‘Veel consumenten denken dat we echt uit New York komen, maar we zijn een echt Nederlands bedrijf. Dit internationale karakter maakt dat we snel omarmd worden door een grote groep consumenten. We zien deze behoefte ook in het buitenland. Daarnaast is daar de trend van eten thuis laten bezorgen ook zichtbaar. Na veel onderzoek zagen we veel potentie voor ons concept.

Dit blijkt ook uit de eerste resultaten: we doen het erg goed. Daarnaast zie je dat we vaak ook echt iets anders te bieden hebben met bijvoorbeeld ons bloemkoolbodem, glutenvrij en veel verschillende soorten pizza’s die steeds weer wisselen.’  

Waarom is voor deze nieuwe richting gekozen voor reclamebureau Freddy?

‘We raakten in gesprek met Freddy en het voelde snel goed, ze begrepen ons en kwamen met vernieuwde ideeën die goed passen bij groei en ambitie van New York Pizza. De samenwerking tot nu toe is erg goed bevallen. Ze werkten vanuit een filosofie waarin ze zichzelf niet echt positioneren als een bureau, maar als een partner.

Zo werken ze goed samen met ons eigen bureau It.
Reklame, dat de doorvertaling heeft gedaan naar alle andere middelen los van tv, radio en online video. Dat past ons goed. We hebben kort samengewerkt met Natwerk en veel met Maatschap voor Reklame. Allebei bureaus waar we nog steeds blij mee zijn. Ik sluit niet uit dat we nog eens met onze oude vrienden gaan samenwerken, we hebben nog steeds contact.’

Credits:

Klant: Kasper Overtoom, Caitlin Boontjes, Joost Geurtsen

Concept: Freddy

Productie: SuperEasterfeather, It.reklame

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie