Premium

Nieuwe Revu is wel/geen roddelblad

De Nationale Tijdschriftenbon doet weekblad Nieuwe Revu af als roddelblad, een volkomen onterechte kwalificatie volgens hoofdredacteur Erik Noomen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Volkomen onterecht en verbazingwekkend.’ Hoofdredacteur Erik Noomen van Nieuwe Revu reageert geschokt: zijn weekblad wordt door de Nationale Tijdschriftenbon aangeprezen als roddelblad. Het weekblad staat in de rubriek ‘Roddelbladen’, net als Privé, Story en Weekend. Sanoma-zusterblad Panorama is ingedeeld in ‘Lifestyle bladen’.

Saillant: de Tijdschriftenbon is een dochter van Nieuwe Revu-uitgever Sanoma.

‘Heel erg raar’, protesteert Noomen. ‘Alle journalistieke grondbeginselen worden bij ons zeer goed en stringent in acht genomen.’ Naar zijn schatting gaat 98 procent van zijn weekblad over serieuze journalistieke zaken en nieuws en 2 procent over BN’ers. ‘We hebben een rubriek over premières, Erbij, en daarin maken we wel eens een snedige en extreem eenvoudige naamgrap over een celebrity. Maar dat is ook echt het enige wat we met celebrity’s doen.’

In de rubriek ‘Roddelbladen’ van de Nationale Tijdschriftenbon staan ook Vorsten en Royalty. Nieuwe Revu veroorzaakte in 2013 ophef door foto’s van een hockeyende prinses Amalia af te drukken. Actie die op 30 juni 2014 door de als onrechtmatig werd beoordeeld en bestraft.

Zou die reportage het hem hebben gedaan? Noomen betwijfelt dat ten zeerste. ‘Nee, wij besteden haast nooit aandacht aan het Koninklijk Huis, en met dit artikel dat trouwens veel breder was dan alleen die foto’s van Amalia wilden we de belachelijke mediacode van de RVD aankaarten.’

Hij oppert dat misschien een koningsgezinde medewerker van de Nationale Tijdschriftenbon zijn blad een hak wilde zetten. ‘Of het is een uiting van tegendraadse ironie van iemand bij dat bedrijf. Dat zou hem aanspreken, zegt hij. ‘Wij zijn zelf ook tegendraads.’

Niettemin vindt Noomen dat Nieuwe Revu bij de Nationale Tijdschriftenbon óf in de rubriek ‘Lifestyle’ hoort óf in de rubriek ‘Opiniebladen’. ‘En waarom nemen ze de HOI-indeling niet over. Daar staan we in Mannenbladen. Dat zou logisch zijn.’

Noomen is sinds mei 2012 hoofdredacteur en was eerder al, van 2000 tot 2004, redacteur van Nieuwe Revu. ‘We zijn al zeker sinds 1990 een serieus, hard journalistiek en opiniërend blad. De aanduiding roddelblad is grotesk. Ik ga het hier bij Sanoma intern opnemen.’

Sanoma blijkt zelf verantwoordelijk voor de indeling bij Roddelbladen, begrijpen we van formulemanager Lidushka Ruegebrink van de Nationale Tijdschriftenbon. ‘De uitgevers van de bladen bepalen zelf in welke rubriek hun titel staat’, vertelt zij. Sterker nog, Nationale Tijdschriftenbon, een onderdeel van abonnementenwervingsorganisatie Read & View in Doetinchem, is sinds twee jaar een dochter van Sanoma.

Alleen als er hele gekke verzoeken binnenkomen, grijpt Ruegebrink in. ‘Nieuwe Revu zou niet passen in bijvoorbeeld Gezondheidsbladen.’ Zij wil zich niet uitlaten over de vraag of de indeling in Roddelbladen terecht is. ‘Ik ben niet de doelgroep van Nieuwe Revu.’

De Nationale Tijdschriftenbon bestaat sinds 2005 en biedt 350 tijdschriften en dagbladen aan op de website, ingedeeld in twintig rubrieken, van Autobladen tot Woonmagazines. Het bedrijf verhandelt ‘enige honderdduizenden abonnementen per jaar’ aldus Ruegebrink.

Advertentie
premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie