Onderzoek: 'creatief vertrouwen' in B2B is groeiende

Onderzoek van LinkedIn wijst uit dat emotie in B2B-campagnes steeds belangrijker wordt. Cannes Lions komt zelfs met de Creative B2B-award.

Cannes Lions presenteert de nieuwe Creative B2B-award

De overgrote meerderheid (82%) van de B2B-marketingleiders in Nederland is het erover eens dat het vertrouwen in creativiteit in het B2B-landschap toeneemt. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van LinkedIn onder Nederlandse marketing managers en cmo's.

Marketeers erkennen dat creativiteit essentieel is voor het bouwen aan een merk op de lange termijn en dat het helpt om 'top of mind' te blijven bij de doelgroep (26%). Van de ondervraagden erkent 94% dat het bouwen van een merk net zo belangrijk is om omzetgroei op de lange termijn te stimuleren in B2B als in consumentenmarketing.

Bijna tweederde (64%) van de B2B-marketeers is het ermee eens dat B2B-aankoopbeslissingen net zo emotioneel gedreven zijn als B2C-aankoopbeslissingen. Zo’n twee vijfde (42%) maakt dan ook steeds meer gebruik van storytelling, emotie en humor om hun creatieve campagnes te helpen beklijven. De meerderheid (80%) zegt dat de B2B sector in staat is om creatieve campagnes te produceren die kunnen concurreren met die van consumentenmerken.

Focus op sales verschuift

Van oudsher gaven B2B-merken voorrang aan performance marketing om sales op korte termijn te stimuleren, maar in de hele sector lijkt een verschuiving aan de gang te zijn. Een grote meerderheid (94%) van de Nederlandse B2B-marketing leaders erkent dat het bouwen van een sterk merk net zo belangrijk is in B2B als in consumentenmarketing om omzetgroei te stimuleren op de lange termijn. 87% geeft aan dat ze van plan zijn om campagnes op te zetten die de resultaten van performance marketing op korte termijn en brand marketing op lange termijn tegelijkertijd verbeteren.

Marcel Molenaar, director marketing solutions LinkedIn: 'Waar creativiteit lange tijd het domein van consumer marketing was, is nu de tijd aangebroken dat B2B-campagnes op het creatieve toneel worden belicht. Ook voor B2B-merken zijn er verschillende mogelijkheden om hun publiek te betrekken, te inspireren en te prikkelen, en dus ook te groeien door de inzet van creativiteit. De uitkomsten van het onderzoek en de komst van deze award laten zien dat creativiteit in B2B steeds belangrijker wordt om (potentiële) klanten aan je te binden, en om het een vast onderdeel te laten zijn van je marketingstrategie.'

Nieuwe B2B-prijs bij Cannes Lions

Tijdens het International Festival of Creativity in Cannes is er volgende week extra aandacht voort creativiteit in B2B, waar het LinkedIn B2B Institute Cannes Lions ondersteunt bij de introductie van een nieuwe categorie: de Creative B2B-award. Deze award dient als aanmoediging voor creatieve en innovatieve B2B-campagnes, om ze hiermee op eenzelfde manier erkenning te geven als B2C-campagnes.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie