Premium

De reclamewereld volgens Maud Olieslagers: vijf onderwerpen die het vak meer mag omarmen

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Maud Olieslagers van Stëlz.

Maud Olieslagers

Deze week was Maud Olieslagers, brand manager Stëlz, Chairwoman NIMA Young Professionals en Nominee Future CMO of the Year, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).

Olieslagers over haar week: 'Deze week neem ik jullie mee in vijf onderwerpen, die mij inspireren, kracht geven en waarvan ik bovendien geloof dat ons vak het een beetje meer zou kunnen gebruiken of wat meer mag omarmen. Vandaag trap ik af met de eerste: ons vak zou wat eerlijker mogen zijn.'

Hier haar 5 bijdragen: 

1. Eerklijkheid - Hoe we met fouten omgaan, is wat ons maakt als mens én dus ook als merk

'Achter merken zitten mensen en hoe je het ook wendt of keert (en op AI na) blijft het meeste van wat we doen mensenwerk. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, soms groot, soms klein. Hoe we met die fouten omgaan is wat ons maakt als mens én dus ook als merk.

Afgelopen week kwam Omroep Zwart (en de bureaus Buutvrij & Hammerfest) met zijn 'Eerst zien dan geloven'-lidmaatschapcampagne. Een campagne waarin ze open en eerlijk de struggles, uitdagingen en fuck-ups delen. Ze zijn nog niet waar ze dachten te zijn twee jaar geleden en dat zeggen ze. Eerlijk.

Dat zouden meer merken mogen doen. Het is oké om niet altijd perfect te zijn. Dat inspireert. Zo hebben wij vorig jaar ook een fout gemaakt, door een campagne live te zetten zonder werkende chatbot. Eindstand? Duizenden berichten die beantwoord moesten worden, onbegonnen werk. We zijn eerlijk geweest. Iedereen op de hoogte gesteld dat er iets mis was, en gevraagd of ze zelf opnieuw contact op konden nemen - ditmaal met een werkende chatbot.

Eerlijkheid verbindt; iedereen maakt fouten dus laten we dat met elkaar delen. Zo kunnen we leren en krijgen we meer empathie voor elkaar, en laat dat nou ook iets zijn waarvan we wat meer kunnen gebruiken. Daarover morgen meer.'

Akwasi eerlijk over de struggles, uitdagingen en fuck-ups van Omroep Zwart
Akwasi eerlijk over de struggles, uitdagingen en fuck-ups van Omroep Zwart

2. Empathie - Hoewel automatisering efficiëntie kan bevorderen, is het niet automatisch een waardecreatie voor de klant

'Vandaag pleit ik graag voor een beetje meer menselijkheid in het vak. De merken die de kracht van empathie - het vermogen om je in anderen te verplaatsen - gebruiken en echt de klanten centraal stellen zijn voor mij de merken en bedrijven van morgen. Empatisch vermogen is namelijk hetgeen wat ons als mens onderscheidt van technologie, nu én in de toekomst.

In een steeds meer geautomatiseerd marketinglandschap is het gemakkelijk om de menselijke connectie uit het oog te verliezen. Hoewel automatisering efficiëntie kan bevorderen, is het niet automatisch een waardecreatie voor de klant. Het verhoogt (als het goed is ;)) slechts de klant-transactie(s).

In het kader van de vakantieperiode vind ik Airbnb een toepasselijk voorbeeld. Bij een tech platform is het nog uitdagender om je menselijk op te stellen. Airbnb begrijpt dat reizen niet alleen draait om de bestemming, maar om de unieke ervaringen. Het platform heeft zich gericht op het creëren van een community van vertrouwen en het delen van verhalen. Het bieden van persoonlijke aanbevelingen, het delen van lokale tips en het faciliteren van een veilige en vertrouwde omgeving tussen gasten en verhuurders, maakt Airbnb empathisch.

In mei herlanceerde Airbnb ‘Rooms’ en hiermee gaan ze terug naar hun roots: het verhuren van privékamers. Het merk dat zijn klant centraal zet en ziet dat de behoefte naar goedkopere ruimtes is gegroeid speelt hierop in. Tel daarbij een campagne op waarin de host én huurder in de spotlight staan en je hebt de perfecte mix van empathie.'

Still uit de campagne Airbnb Rooms, waarin de host én huurder in de spotlight staan
Still uit de campagne Airbnb Rooms, waarin de host én huurder in de spotlight staan

3. Een beetje Barbie magie (a.k.a. de kracht van verbeelding) - Een merk dat erin slaagt om de verbeeldingskracht van zijn doelgroep te vergroten, creëert een sterke band met blijvende impact

'Draait in ons vak niet alles om het stimuleren van de verbeelding? Mensen laten dromen en geloven? Ik denk dat een merk dat erin slaagt om de verbeeldingskracht van zijn doelgroep te vergroten een sterke band met blijvende impact creëert.

Als iets op basis van verbeelding een sterk merk geworden is, dan is het wel Barbie. Barbie is meer dan alleen een iconische pop. Al decennialang lukt het Mattel om Barbie relevant neer te zetten en om de fantasie van hun doelgroep te stimuleren. Ze is een bron van inspiratie, avontuur en creativiteit voor miljoenen kinderen over de hele wereld.

Vanaf deze week kunnen volwassen ook weer genieten van de Barbie-magie met de release van de langverwachte Barbie-film. Het omarmt een krachtige marketingstrategie: de film vergroot de verbeelding rondom het merk, stimuleert de betrokkenheid van fans en creëert nieuwe mogelijkheden voor productinnovaties en samenwerkingen. Barbie voedt de fantasie, en laat zien dat het merk een bron van oneindige mogelijkheden en inspiratie is.

In een tijdperk waarin technologie ons omringt en de magie van fantasie soms dreigt te vervagen, is het belangrijk om merken te hebben die onze verbeelding levend houden. Daarom vandaag een ode aan Barbie. Wie zie ik bij Pathé vanaf aankomende vrijdag?'

4. De kracht van jong talent - Zelf kreeg ik op jonge leeftijd de kans om deel uit te maken van het managementteam

'In mijn rol als voorzitter van het NIMA Young Professionals hecht ik veel waarde aan de ontwikkeling van young professionals. Maar wat ik nog belangrijker vind, is de positie en het vertrouwen dat zij binnen bedrijven krijgen. Vandaag wil ik pleiten voor het benutten van het potentieel van deze jonge talenten. Door juniors vertrouwen te geven, af en toe in het diepe te gooien en hen te empoweren, pluk je zowel intern als extern de vruchten hiervan.

Jonge professionals, waaronder Gen-Z en de ‘jonge millennial’, staan bekend als de early adopters als het gaat om vernieuwing en verandering. Ze zijn de go-to personen als het gaat om technologie: TikTok, Discord, Twitch en andere nieuwe platforms. Daarnaast zijn zij in bijna alle briefings de doelgroep. En wie weet nou beter hoe je hen kunt bereiken en welke perspectieven en uitdagingen er spelen dan iemand uit die doelgroep zelf? Door ervaring te combineren met het talent en het wereldbewustzijn van jonge professionals, kun je je producten en diensten verbeteren en ook zoals gezegd extern profiteren van hun inzichten.

Maar de ontwikkeling van deze jonge talenten gaat verder dan het toepassen van nieuwe trends en de juiste perspectieven in marketingcampagnes. Ook voor bedrijven is het waardevol om jong talent intern een grotere rol te geven. Daarom ben ik het volledig eens met Jip van de Meent (junior strateeg bij Dentsu Creative Amsterdam, red.), die vorige maand in Cannes pleitte voor een junior in elk managementteam om het verschil in perspectieven te overbruggen. Zelf kreeg ik op jonge leeftijd de kans om deel uit te maken van het managementteam en hoewel het even wennen was, paste ik goed in die rol. Ik raakte dagelijks geïnspireerd door het team en de mogelijkheden, kansen en de business die we creëerden. En ik zou graag willen dat veel meer young professionals en bedrijven dezelfde ervaring opdoen en voordelen krijgen.

Jong talent in hun kracht zetten is wat mij betreft een win-win-win situatie. Het zorgt ervoor dat zij zichzelf sneller kunnen ontwikkelen, bedrijven aantrekkelijker worden voor jong talent en marketingactiviteiten beter aansluiten op de belevingswereld van de jongere doelgroep.'

Jip van de Meent op het podium in Cannes, fotografie Mattijs Wentinck www.mattijswentinck.nl
Jip van de Meent op het podium in Cannes, fotografie Mattijs Wentinck www.mattijswentinck.nl

5. Fun - Het zal me ongetwijfeld ontroerd hebben, maar het is me niet bijgebleven

'Happy Friday! Vandaag het laatste onderwerp waarvan ik denk dat ons vak een beetje meer zou kunnen gebruiken: fun. De laatste jaren zijn storytelling en meeslepende commercials een beetje de rode draad in het reclamelandschap. Prachtig, maar af en toe mag het ook gewoon wat gezelliger. Want, ondanks dat we (ook ik) elk jaar met smart wachten totdat het eerste merk zijn of haar kerstcommercial uitbrengt, heb ik geen idee meer wat diezelfde retailer twee jaar geleden deed. Het zal me ongetwijfeld ontroerd hebben, maar het is me niet bijgebleven. Daarom denk ik dat ons vak gebaat is bij meer humor in reclame. Paul van Kuilenburg (strategy director bij Alfred, red.) schreef er al eerder over: er mag meer gelachen worden. Dat is zo’n ultieme kracht en het zorgt ervoor dat een merk echt blijft hangen. Wat dacht je van Heinekens’ Walk-in Fridge? Of Goeiemoggel van KPN? Nog steeds top of mind en favoriet. Daarom, als ode aan fun in het vak hieronder vijf humoristische reclames, oud én nieuw, die bij mij zijn blijven hangen. Zo gaan we vrolijk het weekend in!'

In de week van 7 augustus is Daan Langstraat, manager Brand & Campaign Benelux bij MediaMarkt, curator van #RPOTDFAW. De rubriek gaat twee weken met vakantie.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie