Premium

Omroep Zwart kwetsbaar in nieuwe wervingscampagne: 'Verwachtingen nog niet waargemaakt'

Om te blijven voortbestaan moet de omroep over 2,5 jaar 150.000 leden hebben.

Akwasi steekt hand in eigen boezem

Omroep Zwart lanceert een opvallende wervingscampagne. Het is de tweede grote campagne sinds de oprichting in 2020 waarmee de omroep van zich laat horen. Waar de omroep met zijn lanceringscampagne destijds flink op de trom sloeg, toont het zich in de nieuwe campagne vooral kwetsbaar en eerlijk.

De campagne luistert naar het thema 'We bestaan, maar we zijn er nog niet'. Zwart brengt een zogenoemd 'eerst zien dan geloven’-lidmaatschap onder de aandacht, waarmee geïnteresseerden zich kunnen aanmelden als lid, maar pas betalen wanneer ze overtuigd zijn. Na zes maanden wordt het lidmaatschap automatisch omgezet in een gewoon lidmaatschap, voor tien euro per jaar.

Hoge verwachtingen

Gianni Lieuw-A-Soe, algemeen directeur: 'We komen tegemoet aan iedereen die de hoge verwachtingen rond de omroep nog niet waargemaakt ziet.' Het beginnen van een nieuwe omroep bleek niet eenvoudig, zegt Lieuw-A-Soe. 'We moesten onze weg leren vinden in Hilversum, een merk bouwen. We hebben iets gedaan dat nog nooit eerder in Nederland is gedaan. Ondertussen vroegen onze leden zich af waar onze programma's bleven.'

Omroep Zwart kreeg in 2021, met het behalen van 50.000 betalende leden, officieel de status van aspirantomroep. Om te mogen blijven voortbestaan, moet de omroep eind 2025 op 150.000 leden zitten. De omroep heeft nu ruim 50.000 leden.

Net als de lanceringscampagne is de nieuwe ledenwervingscampagne ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Buutvrij,  social-bureau Hammerfest en mediabureau Havas Media. De campagne wordt op social media uitgerold.

Geen schone schijn

Maarten Boer van Buutvrij: 'We geloven dat je als omroep mensen eerlijk moet meenemen in wat je doet. Dat zorgt voor compassie en vertrouwen. Schone schijn is er al genoeg.'

Na een periode van relatieve stilte is Zwart naar eigen zeggen evengoed steeds beter zichtbaar, met nieuwe programma's op de plank en recent een grote live registratie op televisie van Keti Koti en tv-programma's als Homerun Curaçao en Fight the Power. Omroep Zwart, opgericht door Akwasi Ansah en Gianni Lieuw-A-Soe, profileert zich als de eerste en enige intrinsiek inclusieve omroep van Nederland, waar iedereen wordt gezien en gehoord.

Lees ook: Omroep Zwart maakt comeback, schakelt Makerstreet in

Credits:
Opdrachtgever: Omroep Zwart
Creatief bureau: Buutvrij for life
Social & productie: Hammerfest
Media: Havas Media
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie