Tinder komt terug op metaverseplannen: 'onzeker wat wel en niet gaat werken'

De metaverseplannen van Tinder gaan de ijskast in na tegenvallende bedrijfsresultaten. Tinder moet zich op belangrijkere dingen focussen.

Tinder presenteerde in november ambitieuze plannen voor dating in de metaverse; een virtuele wereld die daten realistischer en interactiever moet maken. Er zou ook een Tinder Coin uitkomen, waarmee gebruikers kunnen betalen in de Tinder-app. Maar beide plannen gaan terug de ijskast in nu Tinder tegenvallende kwartaalcijfers rapporteert. Ook stapt Nederlandse Renate Nyborg, ceo van Tinder, op, nog geen jaar na het aannemen van de topbaan. 

De topman van moederbedrijf Match Group zegt in een verklaring: 'Gezien de onzekerheid over de uiteindelijke contouren van de metaverse en wat wel of niet zal werken, evenals de meer uitdagende werkomgeving, heb ik het Hyperconnect-team opdracht gegeven om hun werk te herhalen, maar op dit moment niet zwaar te investeren in metaverse.'

Terug naar het normale leven

Match Group meldt dat Tinder financiële doelstellingen van het afgelopen half jaar niet gehaald heeft en dat het de doelstellingen voor de tweede helft van het jaar verlaagt. Na piekcijfers in de periodes van de coronalockdowns, verwelkomt Tinder nu minder nieuwe gebruikers dan vóór de pandemie.

Tinder trekt weliswaar nog steeds meer gratis en betalende gebruikers, maar de hoogste interactiegraad komt nu van bestaande gebruikers. Dat schrijft onder meer Techcrunch op basis van de kwartaalcijfers van Tinder. Veel consumenten zijn - ook qua dating - weer terug naar het normale leven en maken blijkbaar minder gebruik van datingapps om hun potentiële partner te leren kennen. 

Functies voor vrouwen

Om Tinder aantrekkelijker te maken, wil Match Group nieuwe functies toevoegen die zich richten op vrouwen. Zo is er een abonnementsmodel in de maak dat onder meer 'samengestelde aanbevelingen' bevat, net als functies die bedoeld zijn om vrienden/vriendinnen te betrekken bij het matchen. 

Match Group

Match Group heeft naast Tinder meer datingapps in zijn portfolio. Die presteerden de afgelopen maanden gecombineerd beneden verwachting van het bedrijf én van analisten. Zo viel de kwartaalomzet tegen (795 miljoen dollar, wel twaalf procent meer dan vorig jaar). Het beursaandeel van Match Group kelderde daarom met meer dan twintig procent. Match Group voert grote veranderingen door in zijn management om zijn bedrijfsvoering te verbeteren. 

Zo is Melissa Hobley aangesteld als nieuwe chief marketing officer van Tinder. Voorheen was zij cmo van OkCupid, een andere datingapp. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie