Unilever schrapt 30 procent merken en 600 marketeers

Unilever bezuinigt een half miljard euro, schrapt ruim 600 marketeers en snijdt flink in het aantal merken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Unilever wil de 500 miljoen euro bij elkaar brengen door het komende jaar 30 procent van het aantal merken te schrappen en ook flink te snijden in het personeel. Er zullen 2000 banen verdwijnen, waaronder die van 12 procent van de marketingfuncties. Hoewel er verschillende aantallen rondgaan - tot ruim 8000 marketeers - zal dat waarschijnlijk gaan om zo&;n 600 marketingbanen.

Late reactie

De maatregelen werden gepresenteerd tijdens een investeerdersconferentie in Londen. Unilever-topman Paul Polman gaf in aan dat zijn bedrijf niet snel genoeg heeft gereageerd op de economische malaise. ‘We lost our competitiveness’ zei hij. 

Unilever is nu een programma gestart dat is gericht op het vergroten van de flexibiliteit en sneller te kunnen reageren op veranderingen, aldus een woordvoerder: &;In dit programma zit onder meer een vereenvoudiging van processen in ons bedrijf, denk aan, 30% reductie van SKU’s (producten), scherper maken van marketingprocessen, organisatie en uitvoering, stroomlijnen van productformuleringen, etc. Dit zal een extra besparing opleveren van zo’n 500 miljoen die we weer kunnen investeren.&;

Vooral food

Unilever gaat zich nu vooral richten op zijn grote merken,  zoals Axe, Ben&Jerry&;s, Dove en Knorr. De onderpresterende merken worden van de hand gedaan. Jean-Marc Huët, de financiële man van Unilever, zei dat de meeste merken die worden verkocht uit het food-deel zijn. De personal care, met merken als Dove, Lux shampoo en Vaseline, lijkt opnieuw buiten schot te blijven. Huët gaf nog wel aan dat Unilever aquisities wil blijven doen, als die in de strategie van het concern bijdragen. 

Unilever wil verder geen details geven over de merken waarom het gaat en waar de ontslagen in marketing zullen vallen.

Advertentie
advertisement
Advertentie