YouTube heeft sleutelrol in de mediamix van marketing managers

Grootschalig onderzoek naar de doelstellingen en uitdagingen van marketing managers

Is online video ook niet meer weg te denken uit jouw marketingmix? 12 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube maandelijks. Gek genoeg is ‘s werelds grootste videoplatform nog niet top-of-mind bij alle Nederlandse marketing managers. Wat houdt ze tegen en waarom? Team5pm vroeg het ze in een grootschalig onderzoek.

YouTube inzetten: waarom wel of niet?

Voor 52% van de Nederlandse marketing managers neemt YouTube een vaste plek in binnen de totale mediamix. 48% (nog) niet. Van de managers die YouTube nog niet inzetten, geeft tweederde aan dit wel te willen. Maar nog niet te doen. Wat houdt ze tegen?

YouTube mediamix marketing managers

Mijn doelgroep zit niet op YouTube

De belangrijkste reden die marketing managers tegenhoudt is dat zij denken dat hun doelgroep niet actief is op YouTube. Maar hoe terecht is deze aanname? In Nederland, maar óók wereldwijd, worden YouTube en (YouTube’s moeder) Google het meest gebruikt. 45,41 miljard (Google) en 13,34 miljard (YouTube) maandelijkse bezoekjes om precies te zijn. Daarmee laten Google en YouTube, Facebook (11,74) en Instagram (3,08) een aardig stuk achter zich (Statista, 2022). Meer overtuiging nodig? Stay tuned! Mijn collega Peter zal hier binnenkort een volledige blog aan wijden en met concrete voorbeelden laten zien dat ook jouw doelgroep hoogstwaarschijnlijk op YouTube actief is.

YouTube sleutelrol mediamix

De impact van YouTube is mij onduidelijk

Het is voor marketing managers die YouTube nog niet actief inzetten bovendien onduidelijk welke impact YouTube kan hebben. Een deel ziet er het nut niet van in. Views, kijktijd en abonnees, oke. Maar hoe zit het met het effect van YouTube op merk-KPI’s zoals merkbekendheid, merkvoorkeur en aankoopintentie? 

Hyundai’s YouTube-strategie bewijst dat YouTube meer is dan alleen een populair videoplatform of de plek waar je handige how-to’s bekijkt. Het merk wilde op een vernieuwende manier hun nieuwe elektrische model, de IONIQ 5, introduceren. Hun doel was de oriënterende autokoper op YouTube te bereiken, te boeien en te converteren. Met een geïntegreerde aanpak van data-gedreven onderzoek, productie en distributie liet Hyundai zien hoe je YouTube kan inzetten om meer elektrische auto’s te verkopen. 

Binnen drie maanden, werden de vooropgestelde targets ruimschoots overtroffen: 83% van Hyundai’s content rankt in de top 3 van YouTube en Google, 198.418 views (+98% t.o.v. doelstelling) en 17.222 uur aan kijktijd. Daarnaast liet Hyundai een merkeffectmeting uitvoeren, om de impact van YouTube inzichtelijk te maken. 

Wat bleek? een groei in brand recall (+231%), brand preference (+650%) en opname van de IONIQ 5 in de consideration set (+256%). Hiermee leveren we het bewijs dat YouTube een échte impact kan maken op belangrijke merk KPI’s en zelfs een sleutelrol kan spelen bij de aankoopoverweging. Ook niet-Hyundai-rijders die YouTube-video’s van Hyundai keken, scoorden significant hoger op brand recall, brand preference en opname in de consideration set.

Benieuwd naar hoe zo’n merkeffectmeting werkt? Lees dan hier meer.

Geen focus op online video

Een deel van de marketing managers vindt het inzetten van YouTube te duur of werkt voor een organisatie die geen focus heeft op online video. Zonde, want sinds de start van de pandemie is online video populairder dan ooit. YouTube heeft in september 2021 een bereik van 5,8 miljoen Nederlanders per dag (Adformatie, 2021)! En dit lijkt door de opkomst van Connected TV alleen maar te groeien: online video wordt nu zelfs gestreamd via het grootste scherm in de woonkamer. Online video is gewild. En dat ziet Google ook in. Als grootste zoekmachine ter wereld is het Google’s doel om de gebruiker het best mogelijke antwoord te geven. En dat antwoord is steeds vaker in de vorm van een video. YouTube (niet vergeten: Google is eigenaar van YouTube) wordt daarbij het sleutelfiguur van hun nieuwe algoritmes. Dé manier om met goed geoptimaliseerde video’s bovenaan te ranken als merk. Hoe? Lees hier meer.

Conversie opties op YouTube

YouTube is geen platform voor conversie.” Althans, dat is wat een aantal marketing managers aangeeft. Maar Oot Granola bewijst het tegendeel. 

2022 zou hét jaar van performance worden voor het Nederlandse ontbijtmerk op abonnementsbasis. En YouTube moest hier een sleutelrol in gaan spelen. Waarom? Nou, CPA’s op platforms als Facebook stegen en conversies daalden. Oot’s data-gedreven YouTube Advertising campagne realiseerde meer kwantitatieve en kwalitatieve traffic naar hun website en een forse groei in abonnementen en eerste bestellingen. Dus kan YouTube conversies genereren? Ja, zeker! Maar als je het doet, doe het dan goed.

De top 4 YouTube-doelen in 2022

Maar laten we die 52% niet vergeten, die YouTube als vast onderdeel in hun marketingmix hebben. Deze groep erkent de toegevoegde waarde van YouTube. Maar wat zijn hun redenen? Hun voornaamste doel is merkbekendheid genereren. Dit wordt gevolgd door bereik creëren met YouTube. Concreet betekent dit meer views, kijktijd en abonnees. Maar ook merk-KPI’s als merkvoorkeur vergroten staan op de agenda. Op de vierde plaats eindigt het genereren van traffic naar de website middels YouTube.

YouTube Mediamix marketing managers

Jouw belangrijkste marketingdoelstellingen halen met YouTube

Wil jij YouTube ook inzetten om je belangrijkste marketingdoelstellingen te behalen, maar weet je niet goed waar te beginnen, vallen de resultaten nog tegen of twijfel je of je doelgroep op YouTube zit? Neem dan contact op met Team5pm.