Premium

Dit waren de grote bureaupitches van het eerste halfjaar

Vooral in de mediabureaubranche zijn er grote verschuivingen en daar lijkt nog geen einde aan te komen.

Er was vorig jaar een grote internationale trend: grote concerns als Unilever, P&G, Coca-Cola, Volkswagen en L&;Oreal kijken rond voor een nieuw mediabureau. Dat ging dit jaar nog wel even door en dat heeft ook zijn invloed op de Nederlandse adverteerders.

In Nederland werden de twee grootste pitches – die van Achmea (alle merken) en van de Rijksoverheid (álles, dus media: mediastrategie, mediaplanning, media-inkoop en media-administratie naar één partij) min of meer beslist. Min of meer, omdat de Rijksoverheid al voor Initiative heeft gekozen, maar GroupM maakte bezwaar en nu volgt in september een kort geding.

Achmea besloot begin dit jaar alles onder te brengen bij Mindshare (dat en passant ook Centerparcs won). Met het vertrek van Achmea verliest OMD een belangrijke grote klant. Achmea besloot overigens ook Yune in te schakelen voor de social content werkzaamheden.

Volkswagen Group maakte wereldwijd een keuze voor PHD, wat betekent dat VW-importeur Pons Automobielhandel hier weggaat bij MediaCom. Dat mediabureau kreeg er overigens dit jaar Specsavers bij als nieuwe klant.

Heineken is ook vermeldenswaardig, want dat zoekt internationaal een mediabureau naast Starcom, dat ook in Nederland voor de brouwer werkt. Heineken wil een tweede bureau dat ‘complementair’ is aan Starcom. Ze gaan dus niet concurreren.

MEC won eerder dit jaar de PerfettiVanMelle-merken, zoals Mentos, Smint, Klene, Look-o-Look, Chupa Chups en Fruittella. Verheugend nieuws voor MEC was ook dat bierconcern SABMiller na een heroriëntatie besloot te blijven. In Nederland betekent dit dat het GroupM-bureau Grolsch blijft bedienen.

Maar daar staat tegenover dat MEC-klant FrieslandCampina een internationale mediapitch houdt, waarvan later in het jaar de uitkomst verwacht wordt.

T-Mobile en Rabobank
Momenteel lopen er nog twee interessante mediapitches: T-Mobile (nu klant bij MediaCom) en Rabobank, dat zich ‘herbezint’. De bank heeft het contract bij Initiative inmiddels opgezegd, maar het bureau is welkom opnieuw mee te doen.
Een derde zeer grote mediapitch komt er nog aan, maar daarover later meer.

Reclamebureaus
Bij de reclamebureaus gaat het om minder grote pitches, maar waren er de afgelopen zeven maanden ook een paar opvallende verschuivingen. Being There bijvoorbeeld haalde begin dit jaar maar liefst zeven merken van Kraft Heinz de Vondelkerk binnen. Het onafhankelijke bureau Lemon Scented Tea hengelde Delta Lloyd binnen en Jack Daniels koos voor Fitzroy.

Het nieuwe Achtung!mcgarrybowen (zo is de officiële schrijfwijze) willen we ook nog even noemen. Dat bureau kon ANWB strikken als nieuwe cliënt.

De Rijksoverheid stalde een aantal accounts bij reclamebureaus, zoals Roorda, Publicis en Grey Benelux. Defensie schreef een tender uit waaraan een aantal grote bureaus meededen en Steam won.

Verder werden er ook internationale pitches gewonnen, zoals door 180 Amsterdam dat wereldwijd voor TomTom gaat werken. Affligem koos internationaal voor Kingsday en Mirabeau haalde China Southern Airlines én Air France binnen.

De twee meest opvallende pitches in Nederland waren die voor Bavaria, dat Selmore inwisselde voor N=5 en natuurlijk Tempo-Team. Dat deed het &;net even anders&; en Roorda Reclamebureau won.

Tot slot drie grote aderlatingen voor het geplaagde FHV BBDO, dat Interpolis, Zilveren Kruis en Douwe Egberts (dat al sinds de jaren tachtig klant was) zag vertrekken. Een troost is dat zusterbureau Jump! Shell Retail wist te verleiden.
 

Dit artikel staat vrijdag a.s. ook in Adformatie

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie