Lagere advertentie-inkomsten, stijging abonnees NRC Media in 2015

De omzet daalde met 3 procent naar 108,8 miljoen euro.

Dat maakte NRC Media vrijdag bekend in een persbericht. De EBITDA kwam uit op 18.2 miljoen euro. De omzet daalde volgens NRC door lagere advertentie-inkomsten, een gemiddeld lagere stand van abonnementen en een verschuiving van abonnees naar digitale producten. Het is onduidelijk of er winst is behaald. In 2014 was de winst nog 4,6 miljoen euro. De directie zegt dat 2015 op financieel vlak &;verschillende gezichten&; had.

NRC Media heeft sinds 2015 het Belgische Mediahuis als grootaandeelhouder. Dat beloofde te investeren in NRC Handelsblad en nrc.next. De strategie heeft drie pijlers: NRC wil zijn digitale activiteiten uitbouwen, maar blijft investeren in papieren producten en wil het merk NRC verder vermarkten. In oktober 2015 verschenen .

Abonnementen
Volgens het persbericht is de abonnee-uitstroom &;op het laagste punt van de afgelopen vijf jaar&; en de instroom van nieuwe lezers was juist het hoogste in die vijf jaar. &;Het volume aan afgesloten nieuwe contracten is in 2015 meer dan verdubbeld (+130%) ten opzichte van 2014. Waar de abonnementenaantallen in de eerste helft van het jaar nog onder druk stonden, merkte NRC  een significante verbetering vanaf de zomer. NRC Handelsblad eindigde het jaar met 3.000 abonnementen meer dan eind 2014. nrc.next slaagde erin om de daling te stoppen en eindigde met 2.000 exemplaren meer.&;

Commercieel directeur Madelon Hoekstra-Fortuin zei eind vorig jaar  NRC is gestopt met het aanbieden van proefabonnementen. &;Wij zagen dat proefabonnementen lezers aantrekken die minder beklijven en dat kost ons uiteindelijk meer geld dan dat het oplevert.&; Daarnaast is NRC niet meegegaam met het CPM-model dat de Persgroep en TMG hanteren, omdat het &;nog geen volledige weergave van de werkelijkheid is&;.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie