Marketing Technology

Marketeer vindt privacywetgeving vooral verantwoordelijkheid van IT

, redactie | 29 mei 2017, 15:23

Slechts 4% zegt dat marketing een rol speelt bij het voldoen aan de wet- en regelgeving.    

Een overgrote meerderheid van de marketeers op C-level (cmo’s) niveau (98%) geeft aan dat de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVR) - in het Engels de Gereral Data Protection Regulation (GPDR) - de verantwoordelijkheid is van de afdeling IT. Slechts 4% meent dat marketing een rol speelt bij het voldoen aan de wet- en regelgeving.

Dat blijkt uit onderzoek dat datamanagement specialist Relay42 heeft laten uitvoeren in het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek heeft specifiek betrekking op marketeers die werkzaam zijn bij banken en andere financiële instellingen. 

Herkomst van data identificeren
Alle Europese bedrijven moeten per 25 mei 2018 voldoen aan de EU data beschermingsverordening. Hoewel cmo’s massaal verklaren hier nu al klaar voor te zijn, is slechts 18% van hen in staat om de herkomst van data te identificeren. Slechts een kwart van de marketeers is er zeker van dat ze data van klanten kunnen bewerken, veranderen of verwijderen nadat een verzoek tot verwijdering van de gegevens wordt ingediend. Dit geeft aan dat veel CMO’s nog niet klaar zijn voor de praktische implicaties van GDPR.  
 
Daarnaast heeft slechts 2% van de CMO’s op dit moment toegang tot machtigingen voor klantenapplicaties, terwijl meer dan de helft van de respondenten het afgelopen jaar een data export op hun computer of een device dat niet gemonitord wordt, heeft ontvangen. Dit gebrek aan controle over klantdata vormt een risico bij de invoer van de GDPR-updates in 2018, aldus Relay42.  

Vertrouwen en transparantie
 Het bedrijf schreef samen met Capgemini het whitepaper ‘GDPR for Financial Services Marketing'. Hierin wordt gesteld dat het momentum dat met de invoering van de GDPR wordt gecreëerd, juist een kans is voor financiële instellingen om lange termijn relaties met klanten op te bouwen die gebaseerd zijn op vertrouwen en transparantie.   
 
Tomas Salfischberger, ceo van Relay42: 'Juist marketeers die hun klanten de ultieme customer experience willen bieden, moeten beseffen dat controle over de eigen klantdata een onderdeel daarvan is.’   
 
Voor het onderzoek, dat is uitgevoerd door Censuswide, werden vijftig cmo's in de financiële sector ondervraagd door middel van een online enquête.

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Coen Koppen

(30 mei 2017, 15:47)
Ik als marketeer herken mij er niet in en het lijkt mij ook kortzichtig. Alleen al omdat preventie van en het omgaan met datalekken iets is dat in de hele organisatie geregeld moet zijn. Anders mag je als marketeer straks uitleggen waarom je een hoge boete krijgt voor het niet op tijd melden van het lekken van die nieuwsbrieflijst.

Maar inderdaad ook het inregelen van een plek waar mensen hun data kunnen inzien, opvragen en kunnen laten verwijderen (customer service) lijkt mij iets waar zomarketeer kansen laat liggen.

Voor wie overigens meer wil lezen over de wijzigingen van de AVG/GDPR t.o.v. de Wbp, ICTRecht heeft net een viertal factsheets gepubliceerd met informatie over de wijzigingen met de AVG, omgaan met datalekken, het verwerkingsregister dat sommige bedrijven moeten aanleggen en wanneer bijv. een privacy impact assessment verplicht is: https://ictrecht.nl/2017/05/24/voorbereiden-op-avg/

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs