Tijdens de Klantendag 2025 van Abovo Maxlead stond één vraag centraal: “Mens vs. tech: Wie maakt het verschil?” In een tijd waarin technologie razendsnel ontwikkelt en kunstmatige intelligentie steeds meer verweven raakt met ons dagelijks werk, is het cruciaal om stil te staan bij de rol van de mens. Want hoewel AI sneller, slimmer en schaalbaarder wordt, blijft menselijke intuïtie, empathie en creativiteit onmisbaar.
Jim Stolze, ondernemer, schrijver en oprichter van Aigency, is al lang gepassioneerd door AI. Zijn fascinatie begon in de jaren 80, toen hij van zijn vader een Commodore 64 kreeg. Door code over te typen uit een boek, maakte je een programma, dat naar de maatstaven van toen ‘intellligent’ kon noemen. Inmiddels heeft hij twee bedrijven opgericht, meerdere boeken geschreven, tientallen columns gepubliceerd en de Nederlandse AI-cursus opgezet.
Tijdens zijn energieke keynote gaf hij het publiek een kijkje in de ontwikkelingen binnen AI. In dit interview gaat Jim Stolze dieper in op zijn persoonlijke reis met AI en wat hij voorspelt voor de toekomst.
Waar begon jouw persoonlijke zoektocht in de wereld van AI?
"Die gebeurtenissen in de jaren 80 hebben ervoor gezorgd dat er bij mij een zaadje werd geplant. Sterker nog, in de jaren 2000 heb ik mij in een academische setting (Vrije Universiteit Amsterdam) gestort op het fenomeen van taalverwerving door digitale systemen. Wij probeerden software te bouwen waarmee een computer grammaticaal juiste zinnen kon uitspugen. Dat lukte tot op zekere hoogte, maar daarna liepen we compleet vast op semantiek. We hadden toen nog geen weet van Large Language Models.
Later tussen 2016 en 2018 heb ik mij bij Amerikaanse universiteiten bij laten spijkeren om het vakgebied weer in de vingers te krijgen. Dat was een erg inspirerende periode, waarna ik achtereenvolgens twee bedrijven, twee boeken, vijftig columns voor het Financieele Dagblad en het initiatief voor de Nederlandse AI-cursus produceerde.
Nu ben ik echt een grootgebruiker van AI dus betaal maandelijks een flink bedrag aan zo’n beetje alle aanbieders. Het meest blij word ik van Claude voor tekst, Cursor voor programmeren en de betaalde versie van Microsoft 365 (Copilot). Niet voor alles gebruik ik AI. Het klinkt ouderwets, maar e-mails schrijven doe ik nog zelf. Het lezen, samenvatten en prioriteren doet de AI, maar het antwoorden, inclusief spelfouten en flauwe woordgrapjes, besteed ik niet uit."
Welke grote ontwikkelingen zie jij aankomen op het gebied van AI?
"You ain’t seen nothing yet. En dat bedoel ik letterlijk. We zijn nu een beetje bijgekomen van de schokgolf die Large Language Models teweeg heeft gebracht. Maar de volgende golf dient zich ook al aan: Large Vision Models. Ga maar na hoe een kind leert: dat is tot zijn vierde jaar echt niet met tekstboekjes in de weer. Nee, die kijkt uit zijn ogen. Die observeert de wereld en imiteert het gedrag dat-ie om zich heen ziet. Zo zal de volgende generatie AI modellen ook gaan leren. Niet alles is opgeschreven of gedigitaliseerd."
Wat is Artificial General Intelligence (AGI) en hoe vult deze technologie de zwakke punten van de mens aan?
"Ik denk weleens dat als we nu in een tijdmachine naar 1985 zouden stappen en dan wetenschappers laten spelen met een mini-versie van ChatGPT, dat ze volmondig zouden beamen dat het doel van het creëren van AGI is behaald.Maar wij, in 2025, zijn superkritisch en klagen dat ChatGPT niet eens weet hoe vaak de letter ‘r’ in het woord ‘strawberry’ voorkomt, haha. De verwachtingen schuiven op.
Kort gezegd betekent AGI dat je voor 1000 euro een computer kunt kopen die in veel opzichten (communiceren, plannen, redeneren, improviseren) niet onder doet voor een mens bij een vergelijkbare opdracht. Dat kan weleens betekenen dat mensen ‘brainpower’ kunnen vrijmaken. Namelijk door stomme, saaie, repetitieve cognitieve taken uit te besteden aan een AGI. Daarmee komt er ruimte in je hoofd en kun jij je richten op wat jij belangrijk vindt.Mensen zijn niet bedoeld om twee uur lang door Excelsheets te scrollen of om informatie in het ene systeem op te zoeken om het vervolgens in het andere systeem in te tikken. Rond 2030 zullen we zulke klusjes gaan betitelen als misdaden tegen de mensheid."
Artificial Super Intelligence (ASI), er wordt veel over gespeculeerd. Welke voorspellingen vind jij geloofwaardig of interessant?
"Wat ik interessant vind, is het concept van Augmented Intelligence. Dat is een vorm van AI waarbij we eerder kijken naar een symbiotische relatie tussen Mens en AI. Want door alleen te focussen op ASI, plaatsen we de ontwikkelingen buiten onszelf en wordt het zogeheten ‘alignment problem’ alleen maar groter. Augmented Intelligence is een AI-systeem waarbij de mens (en de daarbij horende waarden) centraal staat en wordt ondersteund door AI. Daarmee zet je een hefboom op menselijk kunnen en gaat de AI niet een eigen leven leiden.
Inspirerend was bijvoorbeeld het moment toen Demis Hassabis de Nobelprijs voor de scheikunde ontving. Demis is een serieuze rockster in de AI-wereld, bekend van zijn werk voor Deepmind en Google. Maar in plaats van AI te gebruiken voor het optimaliseren van search engine advertenties, bouwde Demis zijn team het AI-model AlphaFold2.
AlphaFold2 loste een decennialang wetenschappelijk probleem op door nauwkeurig te voorspellen hoe eiwitten zich opvouwen, wat cruciaal is voor het begrijpen van ziekten en het ontwikkelen van medicijnen. Dus in plaats van filosoferen over ASI zou ik liever een wedstrijdpoule openen van welke wereldproblemen ook wel een beetje AI kunnen gebruiken."
In hoeverre denk je dat bedrijven in bepaalde gevallen nog steeds de voorkeur geven aan mensen boven geavanceerde technologie?
"Er heerst nu een trend van solutionisme; de veronderstelling dat AI hele banen kan overnemen. Dat uit zich ook in budgetten en prognoses voor de arbeidsmarkt. Ik voorspel dat de arbeidsmarkt met horten en stoten een nieuwe balans gaat vinden. Veel output van die AI systemen levert weer nieuwe ideeën, kansen en problemen op. Daar heb je mensen voor nodig om daar weer mee om te gaan.En vergeet niet: we komen nu al mensen te kort. Dat wordt in de toekomst alleen nog maar erger. Misschien ontstaat hier wel een premium model; alles kan met AI, maar klanten betalen net wat meer om door een mens geholpen te worden."
Waar moeten bedrijven de grens trekken als het gaat om het gebruik van AI?
"Dat verschilt natuurlijk enorm per bedrijf of per sector. Belangrijk is om wel voor jouw organisaties een AI-beleid op te stellen. Dat kan een simpel A4-tje zijn met daarop de belangrijkste uitgangspunten voor je teams. Bijvoorbeeld een lijstje met ‘welke tool voor welk doel’. Doe je dat niet, dan loop je het risico op wat we ‘shadow AI’ noemen. Dat bijvoorbeeld de receptioniste de laptop van thuis meeneemt om werk e-mails over te tikken omdat daar wél ChatGPT op staat en ze niet weet of dat ook op de werk laptop mag. Ondanks de goede bedoelingen wordt er op die manier een permanent datalek gecreëerd."
Wie of wat maakt volgens jou uiteindelijk het verschil: de mens of toch AI?
"Ik durf te stellen dat we ons tot 2045 nog wel Master of the Universe mogen noemen. Voorlopig is AI nog een vorm van gekopieerde intelligentie. We zijn feitelijk heel grote getallen met elkaar aan het vermenigvuldigen, maar van écht begrip, empathie of emoties is nog geen sprake. Dat kan veranderen als we van silicon afstappen en gaan rekenen op een chemisch substraat dat lijkt op onze hersenen. Maar laten we het daar een andere keer over hebben."
In dit snel veranderende tijdperk, wat wil jij de lezer nog meegeven?
1. AI is niets magisch. Het is nog steeds software.
2. Dankzij de grote hoeveelheid data kan die software slimme dingen voor je doen.
3. Dit zet een hefboom op creativiteit en laat ons anders kijken naar productiviteit.
4. Maar … jij blijft verantwoordelijk; outsource the doing, not the thinking!
5. Bedrijven die nu niet inzetten op AI gaan het volgend jaar al lastig krijgen om het gat dicht te lopen met de concurrentie die dat wel doet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu