Overslaan en naar de inhoud gaan

Terug naar de kern met een glimlach

Born05 blijft zich heruitvinden – altijd in ontwikkeling – en zet opnieuw scherp neer waar het voor staat.
Partner
ACE

We help brands grow young — We create tech-driven and culturally anchored work for top brands. To stay connected, culturally relevant and ahead of tomorrow. Play as one. Stay hungry. Make it matter.

Jurriaan Duivenvoorden, managing director Born05
Jurriaan Duivenvoorden, managing director Born05

Twintig jaar Born05 is geen aanleiding voor nostalgie, maar voor een blik in de toekomst. Managing director Jurriaan Duivenvoorden kijkt vooruit: ‘We zijn continu in ontwikkeling, en nu is het moment om onze digitale kern weer centraal te zetten.’

Born05 begon in 2005 als een van de grondleggers van het digitale bureaulandschap in Nederland. Door de jaren heen ontwikkelde Born05 zich vanuit digital door naar een bureau in bredere merkcommunicatie. De afgelopen jaren bouwde het bureau mee aan de oprichting van bureaugroep ACE, waarin het nog altijd onder eigen naam opereert. Maar nu is het tijd om het profiel van Born05 opnieuw scherp te stellen.

‘We zijn meesters in onszelf opnieuw uitvinden’, zegt Duivenvoorden met een glimlach. ‘Soms omdat het moet, soms omdat het kan. De kern – digital en design – is altijd gebleven. Maar de afgelopen jaren zijn we breder gaan werken, van merkstrategie tot campagnes. Nu leggen we de focus weer nadrukkelijk op waar we echt het verschil maken: digitale merkervaring over de hele customer journey, van eerste contact tot langdurige relatie.’

Van attract tot retain

Born05 positioneert zich vandaag als het bureau dat merken helpt met zowel het aantrekken als het behouden van klanten. Duivenvoorden: ‘Veel bureaus richten zich op het begin van de klantreis – attract. Maar net zo belangrijk is wat er daarna gebeurt: retain. Hoe blijf je waardevol voor klanten die al binnen zijn? Hoe maak je van kopers merkfans? Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat het werven van nieuwe klanten vijf tot vijfentwintig keer meer kan kosten dan het behouden van bestaande klanten. Dat is iets waar wij bij Born05 sterk in geloven.’

Het bureau werkt onder meer voor Asics EMEA, waar het meebouwt aan campagnes die niet stoppen bij een commercial, maar zich via storytelling doorzetten op eigen kanalen. ‘Voor World Mental Health Day ontwikkelde Lead Agency Golin samen met Asics een campagne rond het belang van bewegen, met acteur Brian Cox als gezicht. Wij namen de digital wereld voor onze rekening, hier vertelden we het complete verhaal. Daar creëer je échte merkbeleving. Dit is ook echt terug te zien in de resultaten van de campagne.’

De video van Born05 20 years in the making.

De hele klantreis telt

Die digitale merkervaring is niet alleen voor nieuwe klanten bedoeld. Duivenvoorden: ‘Je ziet vaak dat merken zich vooral richten op acquisitie van nieuwe klanten. Maar bestaande klanten kennen je al. Waarom zou je daar minder aandacht aan besteden? Juist daar kun je waarde toevoegen en relevant zijn; bestaande klanten zouden we meer moeten koesteren.’

Een treffend voorbeeld is Guided by Le Champion. Le Champion is de organisator van de grootste hardloopevents van Nederland (zoals de Marathon van Amsterdam en de Dam tot Dam loop). ‘Wij ontwikkelden in samenwerking met het bureau Track Record, het digitale clubhuis van Le Champion voor alle hardlopers. Vol met trainingschema’s, voedingsadvies en een plek waar gelijkgestemden elkaar weten te vinden’, vertelt Duivenvoorden.‘Op deze manier is het merk niet alleen aanwezig tijdens een event, maar ook in de aanloop en na afloop van het evenement. Hiermee is het een verlenging van het klantcontact.’

Het is niet altijd makkelijk om dat intern bij klanten verkocht te krijgen, erkent Duivenvoorden. ‘De ROI zie je niet direct. Maar op de lange termijn bouw je wél aan merkwaarde en klantloyaliteit. Daarom gaan we met klanten altijd het gesprek aan – we proberen de achterliggende vraag op te halen: “Je vraagt een campagne, maar is een campagne nu echt wel het middel wat jouw probleem hier gaat oplossen?”’

Terug naar de digitale kern, met ACE naast zich

Born05 stond aan de basis van ACE, de jonge bureaugroep waarin diverse specialistische bureaus samenwerken. Sinds 1 februari 2025 zijn voormalige bureaus zoals Glasnost, Blauw Gras, Fitzgerald en Herc samengebracht onder één naam, ACE. Het was een logische stap, vertelt Duivenvoorden. ‘We zagen bij klanten steeds bredere vragen. Dan heb je sterke partners nodig met hun eigen discipline.’

Born05 zet zich met de hernieuwde focus op digital scherper in de markt, maar zoekt ook juist de samenwerking op met ACE. ‘Digital is echt een toevoeging in het werk dat we maken vanuit ACE. Het is al zichtbaar in gezamenlijk werk, maar dit zal alleen maar meer worden in de toekomst.’

Die herpositionering ziet Duivenvoorden als een terugkeer naar de kern. ‘We zien onszelf graag als het bureau met digital minds en creative hearts. Internationaal meten we ons met bureaus als R/GA en SPCSHP. We zijn lid van SODA, de Society of Digital Agencies, en willen ons ook de komende jaren blijven ontwikkelen als digital frontrunner.’

Een bewuste visie op AI

AI speelt daarin uiteraard een rol, maar niet als modewoord. ‘We zetten AI bewust en effectief in, als co-pilot. Het verlaagt het instapniveau, maar het verschil wordt gemaakt door de mensen die het inzetten. Creativiteit van niveau blijft bepalend, is onze overtuiging.’

Duivenvoorden noemt de samenwerking met KLM als voorbeeld. ‘We zijn gestopt met wereldwijde producties voor iFly Magazine en hebben ASK Atlas gebouwd: AI-powered inspiratie, passend bij KLM’s nieuwe ‘travel well’-visie. Het laat zien dat we innovatie omarmen, maar altijd met oog voor kwaliteit.’

Altijd in ontwikkeling

Born05 bestaat uit veertig mensen, van wie zo’n 70 tot 80 procent makers. ‘We noemen dit jubileumjaar “20 years in the making”. Omdat we altijd in ontwikkeling zijn, en nooit klaar. Dat geldt voor ons als bureau, voor onze mensen, en voor de relaties die we hebben met klanten.’ Die continuïteit en evolutie verklaren ook de langdurige klantrelaties die Born05 heeft opgebouwd. ‘Veel klanten komen terug, ook als ze bij een nieuwe werkgever zitten.’

Wie jarig is trakteert

‘Om ons 20-jarig jubileum te vieren, trakteren we op een Reversed Pitch’, vertelt Duivenvoorden met een brede glimlach. ‘In twintig jaar hebben we heel wat pitches gedaan, veel gewonnen, maar zeker ook verloren. Wat we nog nooit hebben gedaan, is de rollen omdraaien. Daarom nodigen we adverteerders uit om hun grootste uitdaging bij ons neer te leggen. Dit is onze manier om te laten zien dat we niet alleen over denken praten, maar het simpelweg dóen.’

Meer informatie over The Reversed Pitch van Born05 is hier te vinden: https://reversedpitch.born05.com/

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
ACE

We help brands grow young — We create tech-driven and culturally anchored work for top brands. To stay connected, culturally relevant and ahead of tomorrow. Play as one. Stay hungry. Make it matter.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in