- Lees ook: What the f*ck is Music Supervision?
AI. Hét buzzword waar je creatieve buurman direct kippenvel van krijgt. En terecht. We worden overspoeld met 'magische' tools die met één druk op de knop een meesterwerk beloven. Maar de realiteit is vaak net iets anders. In dit artikel deelt Maik Cox, ECD bij Amp.Amsterdam & Ambassadors, hoe zij de hype voorbij zijn en AI inzetten als veelzijdige copiloot.
Meer dan een lucky prompt
Het zou wat zijn: de magische AI-snelkookpan waar je een idee in gooit en er meteen een muziektrack uitrolt die precies doet wat je wilt. Wil je iets maken dat klopt, dan heb je toch nog echt een mens nodig die meebeweegt, de compositie begrijpt en aanpast, zeker omdat je moet samenwerken met bewegend beeld dat vaak nog verandert. AI-muziek klinkt nu nog vaak arm of mist een afgewerkte sound, zeker bij akoestische genres.
Een lucky prompt, dus een prompt die direct een volledige track oplevert met al een redelijk uitgewerkte sound, komt heel soms voor, maar consistent bruikbare resultaten zien wij niet zo vaak. Zelfs als een prompt een goed resultaat oplevert, begint de echte uitdaging pas: misschien moet er meer lengte in het midden komen, extra tempowisselingen, of een andere emotionele toon aan het einde. Als je dan vastzit aan een wav-file, dan ben je beperkt. Met sommige tools kan je de stems (losse lagen) ook al uitdraaien, wat zeker handig is, maar vergeleken met een traditionele compositie heb je nog steeds veel minder controle en een kwalitatief lagere output.
AI opent veel nieuwe mogelijkheden in muziek, maar raakt ook een belangrijk juridisch punt. De AI-tools die momenteel de ‘beste’ output leveren, zijn meestal getraind op grote hoeveelheden muziek die zonder toestemming is gebruikt en auteursrechtelijk is beschermd. In de VS loopt hierdoor een grote rechtszaak, waardoor de juridische toekomst nog onzeker is en het gebruik van AI-muziekcomposities om voorzichtigheid vraagt.
Een nieuw teamlid
Toch heeft AI bij ons een vaste plek in de workflow. Niet als componist, maar als creatieve assistent en sparringpartner. Het helpt ons demo-trajecten te stroomlijnen, sneller muzikale ideeën te vinden en stuurt ons soms een hoek in waar we zelf nog niet aan hadden gedacht. Het werkt als een slimme aanvulling op je creativiteit, mits je het goed bestuurt.
In de dagelijkse praktijk doen wij dat op de volgende manieren:
- Als inspiratiebron: We gebruiken modellen die ruwe schetsen genereren. Ze geven ons een frisse invalshoek of inspiratie voor een alternatieve route.
- Als slimme assistent: We testen een nieuw beta-programma dat onze composities analyseert en suggesties geeft voor bijpassende instrumenten of op maat gemaakte loopjes. Soms waardevol, soms volledig de plank mis, maar altijd leuk.
- Als vocal shapeshifter: Met tools als Vocoda.ai (speech-to-speech) maken we van één vocale opname vrijwel direct meerdere versies met verschillende klankkleuren. Zo komen we sneller tot een sterk vertrekpunt en houden we de kosten in de demofase iets scherper.
- Als audio-post tool: Hier gebruiken we AI om met bijna één druk op de knop galm, ruis en andere oneffenheden uit set-geluid te filteren. Het is nog niet altijd perfect, maar wanneer het werkt, levert het ons soms een mooie tijdwinst op.
Ervaring maakt het verschil
Voor veel makers voelt AI als een vreemde speler in een vak waar persoonlijk gevoel en ambacht centraal staan. Dat het schuurt? Zeker, dat voelen wij ook. In het begin leek het soms alsof we onszelf voor de gek hielden: de tijd en discipline van een halve levensreis vol studie, oefening en verfijning leek opeens deels te reproduceren met een prompt. Maar meebewegen is essentieel; wie stilstaat, mist kansen.
En wat we al snel leerden, is dat je juist die jarenlange ervaring nodig hebt om echt iets bruikbaars uit AI te halen. Zonder dat blijft het vaak bij een schets die om uitwerking vraagt. Het is normaal dat we als makers aanvankelijk terughoudend zijn, maar die weerstand verdwijnt zodra je AI ziet als een verlengstuk van je creativiteit in plaats van als een bedreiging.
Daarnaast hanteren wij een simpele regel: AI gebruiken op een eerlijke en legale manier, zodat we onze principes niet verliezen.
Muziek x AI ontbijtsessie
Benieuwd hoe wij dit doen? Op 16 oktober kun je onder het genot van een kop koffie en een croissant zien hoe wij AI inzetten binnen muziekproductie. Geen droge slides of toekomstvoorspellingen, maar live muziek maken, draaien aan knoppen, technieken die werken en dingen die misschien niet helemaal goed gaan. We laten zien hoe we sneller ideeën op papier zetten, hoe we met bijna één druk op de knop switchen van man- naar vrouwenstem en hoe AI ons suggesties geeft. Aanmelden kan hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu