Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe challenger-merken de aandacht winnen

In de strijd om aandacht hebben grote, gevestigde merken een voorsprong. Hoe kun je als challenger-merk wél winnen in de Attention Economy?
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Hoe challenger-merken de aandacht winnen

In de strijd om aandacht hebben grote, gevestigde merken een duidelijke voorsprong: zij zijn top-of-mind, krijgen makkelijker aandacht en hoeven minder hard te werken voor impact. Uit gezamenlijk onderzoek van dentsu, DPG Media en Braingineers blijkt dat challenger-merken* te maken hebben met een ‘double jeopardy’-effect. Zij krijgen minder aandacht, maar hebben meer aandacht nodig om tot dezelfde resultaten te komen. In ons vorige artikel vertelden we hoe het onderzoek is opgezet en welke inzichten dat opleverde. Nu is het tijd voor de volgende stap: hoe kun je als challenger-merk wél winnen in de huidige ‘Attention Economy'? We delen 5 praktische tips, gebaseerd op The Challenger Playbook**, waarmee challengers zich slim kunnen positioneren.

*Challenger-merken worden in dit onderzoek gedefinieerd als ‘alle merken die geen marktleider zijn binnen hun categorie’. Dit kan komen doordat het merk nieuw is, opereert in een niche of actief is in een markt met een sterke marktleider. 
**The Challenger Playbook downloaden? Klik hier

1. Bouw herkenbare en onderscheidende merkassets op

Maak het voor consumenten makkelijk om jouw merk te herkennen én onthouden. Sterke logo’s, kleuren en slogans werken als geheugensteuntje in het brein. Denk aan “Red Bull geeft je vleugels” of “Een beetje van jezelf, een beetje van Maggi”: door jarenlange consistente inzet direct verbonden aan het merk. Hoe minder aandacht consumenten kwijt zijn aan het herkennen van je merk, hoe meer mentale ruimte er overblijft voor de boodschap die je als merk daadwerkelijk wilt overbrengen. De uitdaging voor challengers: kies bewust voor afwijkende elementen binnen jouw categorie of branche. Kies bijvoorbeeld een uitgesproken kleur of ontwikkel een eigen geluid: assets die anderen nog niet claimen. En: bouw ze consequent in elk kanaal uit voor maximale herkenbaarheid.

2. Claim een unieke positie met relevante voordelen

In plaats van te concurreren op prijs of functionaliteit, wat vaak leidt tot een race naar de bodem of moeilijk is vol te houden tegen grotere spelers,  kunnen challengers zich onderscheiden door een specifieke consumentenbehoefte of waarde te claimen.Wat dat betreft geven gevestigde merken het goede voorbeeld. Kijk naar hoe Dove het verschil maakte met het thema ‘echte schoonheid’, of Snickers inspeelde op het ‘hangry’-moment. Ga op zoek naar het inzicht dat in jouw branche onderbelicht blijft en verbind deze behoefte of koopreden aan je merk.

Dove afbeelding

3. Verlaag de drempel: geef vertrouwen

Veel consumenten voelen onzekerheid bij minder bekende merken. Speel hierop in door sociale bewijskracht, zoals user generated stories te delen en risico’s weg te nemen met bijvoorbeeld garantie of een soepel retourbeleid. Zeker bij grote aankopen of nieuwe producten wordt de drempel hierdoor lager.

4. Ga strategisch om met media, content en creatie

Budgetten van challengers voor media, content en creatie zijn vaak beperkt in vergelijking met gevestigde merken. De oplossing is slim plannen en creatief zijn. Focus op kanalen waar je doelgroep écht aanwezig is en kies voor een context waarin je boodschap logisch past bij de content en interesses van je publiek. Durf daarbinnen te experimenteren: een verrassende samenwerking, een gewaagde campagne of een uniek creatief concept blijft hangen. Voorbeeld: het Coinbase Super Bowl-spotje met een ‘zwevende’ QR-code. Waar de meeste adverteerders meeslepende video-advertenties inzetten bij de Super Bowl, koos Coinbase ervoor om enkel een QR-code te laten zien in beeld. De advertentie viel daardoor op en bleef hangen. Tip: test bijvoorbeeld door middel van een A/B test welke creaties het beste werken. Kleine aanpassingen kunnen het effect enorm vergroten.

Superbowl QR code

5. Prikkel nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid werkt als een aanjager van aandacht. Het is een van de grootste voordelen waarmee je je als challenger kunt onderscheiden van gevestigde merken. Daag de consument uit door mysterie toe te voegen aan je campagne, zoals teasercampagnes of onverwachte samenwerkingen, en geef pas in verschillende fases de details prijs. Zo hou je jouw doelgroep betrokken.

Conclusie: Benut je challenger-voordeel

Uit het onderzoek blijkt dat de uitdaging voor challengers groter is, maar dat opent ook de deur voor onderscheidend vermogen. Door slim te bouwen aan merkassets, relevant te zijn, vertrouwen te creëren en creatieve (media)keuzes te maken kun je wél winnen. De challenger-status is een kans om het anders en opvallender te doen dan de gevestigde orde. 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in