Maar liefst 88,5 procent van het Nederlandse bbp is afkomstig van export. Voor veel bedrijven in onze regio is internationale expansie daarom geen optioneel extraatje, maar een levensader. Voor marketingbureaus betekent dit een duidelijke kans: internationale groei opent nieuwe klantenkringen en spreidt inkomstenstromen. Dat is zeker interessant nu wereldwijde omstandigheden steeds onvoorspelbaarder worden.
In 2025 draait het handboek voor bedrijfsgroei om drie pijlers: harde data, diepgaand cultureel inzicht en het opbouwen van interne expertise. Wie internationaal wil uitbreiden, kiest voor een langetermijnstrategie. Het kost tijd om een merk op te bouwen, klantloyaliteit te creëren en een stevige basis te leggen.
Laat data het startpunt zijn
Die basis begint niet met een onderbuikgevoel, maar met data. Dtch Digitals, een Nederlands online marketing bureau dat sinds 1973 bestaat, gebruikt Google Market Finder om verder te kijken dan giswerk en markten te identificeren met hoog potentieel.
‘Een van onze klanten, een bestekmerk, overwoog uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk’, vertelt Bram Lucas, operationeel en innovatiedirecteur van Dtch Digitals. ‘Market Finder liet zien dat Duitsland verrassend genoeg veel grotere kansen bood met lagere instapkosten. Dat veranderde hun hele strategie.’ Data-analyse hielp kansen bloot te leggen die anders onopgemerkt zouden blijven. Er bleken maandelijks drie miljoen keer meer zoekopdrachten naar bestek in Duitsland te zijn dan in het Verenigd Koninkrijk. Tegelijkertijd was er minder concurrentie in de Duitse advertentiemarkt.
Naast data is AI een waardevolle versneller. ‘Met Gemini van Google konden we het groeipotentieel van onze klanten snel in kaart brengen,’ zegt Lucas. ‘Zo ontdekten we dat organisaties die SaaS-producten verkopen, internationaal makkelijk op te schalen zijn omdat ze weinig logistieke barrières hebben.’
Ga verder dan vertalen
Maar nieuwe markten vragen om meer dan alleen een vertaalde website. Lokale nuances maken het verschil. ‘Een klant in voedingssupplementen wilde furore maken in de VS’, zegt Lucas. ‘We adviseerden ze om Mastercard en Visa prominent als betaaloptie te tonen en UPS als logistieke partner te kiezen. Deze ogenschijnlijk kleine aanpassingen maakten een groot verschil in conversie.’
Andere punten om rekening mee te houden zijn elementen die lokaal vertrouwen wekken op een website. Denk aan klantbeoordelingen, de voorkeurskanalen voor klantenservice (zoals chat, e-mail of telefoon) en zelfs de lokale houding ten opzichte van ‘uitverkoop’-artikelen.
Zulke indicatoren kunnen helpen om klanten sneller te overtuigen. Zo zagen bedrijven die in Duitsland een lokaal kantoor openden een directe stijging in de conversieratio. Als deze stap te groot is, begin dan met het gebruik van vertrouwenssymbolen die algemeen bekend en geaccepteerd zijn. In Duitsland kan dit bijvoorbeeld een Trusted Shops-beveiligingsbadge zijn.
Bouw interne capaciteit op
Bureaus die leiders willen worden in internationale groei, moeten ook de juiste interne vaardigheden ontwikkelen. Dtch Digitals besloot dit structureel aan te pakken door een eigen programmamanager aan te stellen en een intern draaiboek voor bedrijfsgroei te ontwikkelen. Ook bouwden ze een tool die bestaande campagnedata en marktinzichten bundelt.
‘Zie het als een gids die accountmanagers helpt om snel het internationale groeipotentieel van klanten te spotten’, legt Lucas uit. ‘Voor één klant ontdekten we dat de markt in het VK vier keer zo groot was, de gemiddelde orderwaarde 33 procent hoger lag en de kosten 20 procent lager waren dan in Nederland.’
Door datagestuurde inzichten, diepgaande lokalisatie en interne expertise te combineren, kunnen bureaus niet alleen zelf groeien, maar hun klanten helpen internationaal succes te versnellen.
Benieuwd naar meer marketinginzichten? Ontdek het complete aanbod van marketingkennis op Think with Google.
Door: Pratik Sharma
Pratik Sharma is Program Lead International Growth Noord-Europa van Google

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu