Om de bedrijfsmissie te verankeren in de interne cultuur, lanceerde Social Deal een langlopend experience-concept met koffiedates, coaching, sportcompetities en vette feesten. Het resultaat? Meer trots, een boost in recruitment en een sterker employer brand.
In 2010 richtten Bart Oosterholt en Rens van den Berg Social Deal op om onvergetelijke ervaringen aan te bieden tegen een aantrekkelijke prijs. Vijftien jaar later staat er een internationale organisatie met driehonderd medewerkers en meer dan 60 miljoen verkochte deals op de teller. Achter die groei schuilt een fundamenteel besef: zonder betrokken medewerkers bestaat succes niet. ‘Je moet intern waarmaken wat je extern belooft’, zegt Oosterholt. ‘Als wij klanten onvergetelijke momenten bieden, moeten onze medewerkers diezelfde energie, creativiteit en warmte binnen het bedrijf ervaren. Alleen dan kunnen zij echt ambassadeurs van ons verhaal zijn.’
Iedereen deed mee en voelde zich betrokken
Bart Oosterholt -CEO Social Deal
Employer engagement on steroids
Om de externe merkbelofte van making memories that last a lifetime in de bedrijfscultuur te verankeren, ontwikkelde IDEA-bureau THG Creative Agency het baanbrekende The Dealmakers Playbook. Gedurende een jaar creëerde THG via live-experiences en digitale communicatiemiddelen een omgeving waarin medewerkers konden groeien, verbinden en plezier beleven. Van koffiedates, workshops en coaching tot wijnproeverijen, sportcompetities en live kwartaalupdates. ‘Employer engagement on steroids’, aldus Oosterholt.
Verdrievoudiging sollicitaties
‘Momenten vieren is belangrijk in onze bedrijfscultuur’, vervolgt hij. ‘Dus we wilden onze mensen bijzondere ervaringen bieden én een paar epische feestjes.’ Het hoogtepunt was een vierdaagse SAIL-reis naar Kroatië voor de medewerkers. Door de massale socialmedia-shares van voor, tijdens en na die reis groeide de aantrekkingskracht van Social Deal enorm. ‘Het zorgde voor een verdrievoudiging van het aantal sollicitaties in drie maanden’, zegt Oosterholt. Met een mediabereik ter waarde van € 125.000 had The Dealmakers Playbook een positieve impact op het werkgeversmerk. Zo steeg de gemiddelde diensttijd van medewerkers van 24 naar 33 maanden, wat de onboardingkosten van nieuwe medewerkers aanzienlijk verlaagde.
Belichaming missie
Naast het aantrekken van nieuw talent veranderde The Dealmakers Playbook de bedrijfscultuur van Social Deal. Oosterholt: ‘Door de diversiteit aan ontwikkeltrajecten, creatieve teamopdrachten en toffe feesten maakte iedere medewerker een reis die aansloot bij de eigen ambities, talenten en energie. Iedereen deed mee en voelde zich betrokken. The Dealmakers Playbook werd de belichaming van onze missie. Door het succes van de campagne hebben we besloten het Playbook voor onbepaalde tijd te verlengen en het een blijvend onderdeel van onze bedrijfscultuur te maken.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu