Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat mensen drijft en wat daaronder zit

Waarom dieper inzicht in waarden en drijfveren essentieel is voor impactvolle communicatie.
Partner
Motivaction

We zijn een onafhankelijk marktonderzoeksbureau met creatieve denkers. In samenspraak met opdrachtgevers gaan onze experts op zoek naar de beste oplossing voor jouw vraagstuk. Zo helpen wij groei en impact te realiseren bij onze klanten.

Gestileerde silhouetten van menselijke hoofden in lagen, met een verlichte hersenactiviteit in het middenhoofd.

In een tijd waarin traditionele doelgroepen vervagen en consumenten steeds meer hun eigen pad kiezen, is het voor merken essentieel om voorbij de oppervlaktedata te kijken. Niet wát mensen doen, maar waarom ze het doen, is de sleutel tot relevantie. 

Bij Motivaction verdiepen we ons al decennialang in die waarom-vraag. Wat mensen drijft, is zelden eenduidig. Achter gedrag schuilen waarden, overtuigingen en levenshoudingen die richting geven aan keuzes – van koopgedrag tot mediagebruik. En juist die drijfveren maken het verschil tussen gemiste kans en rake boodschap. 

Waarom demografie tekortschiet 

Een boodschap die goed werkt bij de ene dertiger, slaat bij de andere volledig de plank mis. Leeftijd, opleiding of woonplaats bieden simpelweg onvoldoende grip op hoe mensen in het leven staan. De een zoekt avontuur en expressie, de ander juist zekerheid en structuur. Als je die waarden niet meeneemt in je strategie, loop je het risico dat je boodschap wel gezien wordt, maar niet raakt. 

Mentality: waarden als vertrekpunt 

Daarom ontwikkelden we het Mentality-model, dat de Nederlandse samenleving opdeelt in acht waardenmilieus. Geen klassieke segmentatie op basis van sociaaleconomische kenmerken, maar een indeling op basis van wat mensen écht beweegt: hun levensvisie, aspiraties, angsten en idealen. 

Dit geeft communicatieprofessionals een krachtig kader om campagnes veel gerichter in te steken. Want iemand aanspreken op zijn behoefte aan autonomie vraagt om een heel andere toon dan iemand die veiligheid en traditie belangrijk vindt. 

Van verdieping naar toepassing 

Inzichten in waarden en drijfveren zijn niet alleen interessant, ze zijn praktisch toepasbaar. Denk aan: 

  • Scherpere targeting en personalisatie 
  • Creatie van content die resoneert op waardeniveau 
  • Betere aansluiting tussen merkbelofte en perceptie van de doelgroep 

Tijd voor communicatie op waardeniveau 

De maatschappij is in beweging, en daarmee ook de waarden die mensen belangrijk vinden. Wie relevant wil blijven in deze veranderlijke tijd, doet er goed aan om dieper te graven. Want alleen als je weet wat mensen drijft – en wat daaronder zit – kun je écht verschil maken. 

Nieuwsgierig naar wat jouw doelgroep beweegt? Lees meer op motivaction.nl/mentality 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Motivaction

We zijn een onafhankelijk marktonderzoeksbureau met creatieve denkers. In samenspraak met opdrachtgevers gaan onze experts op zoek naar de beste oplossing voor jouw vraagstuk. Zo helpen wij groei en impact te realiseren bij onze klanten.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in