Shell tankstations veranderen in een nieuwe vorm van autoshowroom. Jarenlang heeft Shell geïnvesteerd in media-oplossingen in en rond het station: van schermen bij de pomp tot grote displays bij de ingang, in de shop en zelfs het uitzwaaischerm bij het wegrijden. Dit netwerk van schermen zorgt voor een unieke concentratie van digitale contactpunten waar dagelijks duizenden automobilisten aan worden blootgesteld.
Wat begon als kanaal om deals op koffie en broodjes te promoten, wordt steeds vaker benut door automerken die nieuwe modellen willen lanceren. Een sprekend voorbeeld is Hyundai met zijn compacte, betaalbare, volledig elektrische INSTER.
“Consumenten bezoeken de showroom pas als ze in hun hoofd al 90% van de aankoop hebben gedaan,” zegt Leon van Schie, General Manager Marketing, Hyundai Motor Nederland. “Veel van die voorbeslissing vindt online en op real-life plekken zoals Shell stations plaats. Massamedia houden de merkbekendheid op peil, maar specifieke voorkeur ontstaat pas door actieve betrokkenheid.”
In samenwerking met Havas, RetailMedia.One en Shell bracht Hyundai de showroom naar de dagelijkse automobilist. De Hyundai INSTER werd onder de aandacht gebracht via alle digitale schermen bij Shell en in-store radio, met nadruk op de prijs, het design en de financiële kenmerken van de INSTER. Tegelijkertijd liep een campagnemeting om het effect op modelbekendheid en modeloverweging te monitoren.
De resultaten spreken voor zich:
- Media-inzet bij Shell zorgde voor een meer dan verdubbeling van de model overweging van de Hyundai INSTER.
- De Shell-touchpoints versterkten zowel de impact bij consumenten die al via massamedia waren bereikt, als bij consumenten met lichter mediagebruik.
Bovendien werken Hyundai, RetailMedia.One en Shell momenteel aan het verder ontwikkelen van dit real-life autoshowroom concept. Zo worden ideeën uitgewerkt waarbij nieuwe modellen letterlijk bij de diverse deals ‘poseren’. Hiermee wordt de beleving voor de klant nog directer, relevanter en tastbaarder gemaakt. Bovendien kunnen dealers dan ook meer bij acties en promoties worden betrokken.
Deze resultaten onderstrepen dat overweging voor een nieuw automodel meer vraagt dan alleen GRP’s. Je hebt slimme combinaties van media en fysieke aanwezigheid nodig
Thijs Muller, Managing Director Havas
Momenteel worden benchmarks opgebouwd met deelnemende automerken. Die benchmarks meten effectiviteit op basis van KPI’s die specifiek voor de automotive industrie relevant zijn. Shell onderstreept hiermee haar commitment om klanten te helpen bij de overstap naar elektrisch rijden. Bij de meeste tankstations zijn inmiddels faciliteiten voor (snel)laden beschikbaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu